ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מחדל גרמני

ראשי הריגול לא הצליחו לפעול נגד הקבוצה הניאו-נאצית

המחתרת הלאומית-סוציאליסטית רצחה 10 אנשים ועמדה מאחורי פיגועים בתחילת שנות ה-2000 בגרמניה. בסוף השבוע פורסם דו"ח על כשלים מודיעיניים, שנועד להישאר סודי במשך 120 שנה. הארגון הנאצי הרג 10 בני אדם - רובם מהגרים, וביצע פיגועים בערים נירנברג וקלן, כמו גם שוד בנקים

ראשי הריגול לא הצליחו לפעול נגד הקבוצה הניאו-נאצית
שער הכניסה לאושוויץ צילום: pixabay

אנשי מודיעין של גרמניה לא הצליחו לעצור אנשי ימין קיצוני, למרות שקיבלו מידע על תוכניות שלהם לבצע פיגועים.

בהמשך, אותם חברי ימין קיצוני הקימו קבוצת טרור ניאו-נאצית מחתרתית ורכשו נשק חם, כך דיווחו כלי תקשורת בגרמניה ביום שבת. על פי דיווחים בתקשורת בגרמניה, דו"ח סודי ביותר על חקירת המודיעין במחתרת הלאומית-סוציאליסטית (NSU) נועדה להישמר בסתר במשך 120 שנה אך נחשפה בסוף השבוע.

מהדו"ח עולה תמונה מאד מפוקפקת של עבודתה של סוכנות הביון הפנימית במדינת הסן שבמערב גרמניה. בין 1999 ל-2007, הארגון הנאצי הרג 10 בני אדם - רובם מהגרים, וביצע פיגועים בערים נירנברג וקלן, כמו גם שוד בנקים.

הדו"ח חשף כיצד למרות שסוכנות הריגול בנתה מאגר מידע נרחב במהלך שנות ה-90, תקופה שנחשבת לתקופת שיא של אלימות על רקע ימין קיצוני בגרמניה, לא הייתה לה סקירה כללית על המצב, ולא תמיד הסיקו מסקנות כלשהן מהנתונים. למרות שברשות הסוכנות היו כמעט 390 תיקים על כלי נשק וחומרי נפץ שאולי היו בידיהם של גורמים ימניים קיצוניים, ומידע על האופן שבו ניאו-נאצים מארגנים אימוני ירי ואף נוסעים לחו"ל לאימונים.

בדו"ח נכתב כי ראשי הריגול במדינה סברו שלא יעלה על הדעת שאנשי ימין קיצוניים ירדו למחתרת וירצחו אנשים ממוצא זר, וזה בדיוק מה שקרה. הדו"ח גם גילה שיותר מ-500 תיקים הקשורים לימין קיצוני פשוט נעלמו.

שלושת הניאו-נאצים היו חברי הליבה של הארגון ה-NSU וחיו במסתור במשך כמעט 14 שנים, עם סיוע של קבוצת נאצים גדולה, כ-150 במספר. שניים מהם, מונדלוס ובונהרדט, ביצעו סדרה של רציחות, פיגועים ושודים בין השנים 1999 -2007, אשה אחת ביטא זשאפה עזרה בתכנון הפשעים. ההיקף האמיתי של מסע הטרור שלהם נחשף רק כאשר מונדלוס ובונהרדט נהרגו באחד האירועים בשנת 2011. כדי להימנע ממעצר זשאפה שרפה את הדירה בה הסתתרו, היא שלחה למשטרה סרטון וידוי והסגירה את עצמה.

ביולי 2018, נכלאה זשאפה למאסר עולם לאחר שנמצאה אשמה ברצח מדרגה ראשונה. בשבוע שעבר היא הפסידה בערעור שלה על ההרשעה בבית המשפט הפדרלי לחוקה.

גרמניה גרמניה הנאצית ימין קיצוני טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד