ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

הרמטכ"ל: הגולן חזית גבול חדשה

טילים על הקריה בתל-אביב, התקפת סייבר וחטיפות זה תרחיש האיומים שהציג הרמטכ"ל בני גנץ • "האפשרויות עולות על כל דימיון"

הרמטכ"ל: הגולן חזית גבול חדשה
דובר צה"ל



טילים על הקרייה, חטיפה של בכירים בשטח ומתקפת סייבר רחבת-היקף – כך הציג הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, את תרחיש הייחוס הנבנה על איומים הניצבים בפני צה"ל, ואותם יפגוש בשנת 2025.

הרמטכ"ל השתתף הבוקר בכנס הבינלאומי לרגל 20 שנה להקמת מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. "זוהי מערכה שראשיתה תיתכן בטיל מדויק על עבר בניין המטכ"ל שייפגע בלב הקרייה בתל אביב, או במתקפה קיברנטית על אתר המספק שירותים יומיומיים לאזרחי ישראל – הרמזורים יפסיקו לפעול, או הבנקים יושבתו", תיאר הרמטכ"ל תרחיש מאתגר.

לדברי רא"ל גנץ, המערכה עלולה להיפתח "במנהרת תופת שתביא לקריסת גן ילדים או בהסתערות המון על יישוב סמוך גדר. היא יכולה להיות משולבת בכל אלו, והאפשרויות עולות על כל דמיון".

בהמשך הדגים הרמטכ"ל השתלשלות אירועים שעלולה להביא לעימות רב-זירתי, שתחילתו בעליית סיור צבאי ברמת הגולן על מטען וירי טיל נ"ט על סיור נוסף. "הרמטכ"ל ישמע על שלושה חטופים, אחד מהם הוא המג"ד", הדגים רא"ל גנץ והוסיף כי "על הפעולה הזו ייקח אחריות, ככל הנראה, ארגון טרור, מבית היוצר של הג'יהאד העולמי או ארגון אחר, נטול שיוך ספציפי".

הרמטכ"ל המשיך וציין כי רמת הגולן עומדת כחזית גבול חדשה, אולם התרחיש שהציג המשיך להתפתח. בהמשכו של אותו תרחיש רב-זירתי, מטחי טילים ישוגרו גם לכיוון אילת ע"י ארגון אחר הפועל במתואם עם ארגון הטרור חיזבאללה.

"האויב ישאף לפעול בסייבר"

התרחישים המתקדמים שהציג הרמטכ"ל נגזרים מהמגמות האסטרטגיות האחרונות שפוקדות את שכנותיה של ישראל, שבבסיסן עומדת אי היציבות. "סיני התפתחה כאזור ספר וסומנה ככר פורה לטרור, מטופלת ע"י גורמים שלא בהכרח היו צפויים על ידנו לפני שנתיים או אפילו פחות, כבעלי אינטרס ממשי לפעולה שם", הדגיש הרמטכ"ל. רצועת עזה, שביססה עד לאחרונה את הפעילות החבלנית העוינת על הברחות אמצעי לחימה במנהרות, נתקלה בקשיים. "היא ניצבת מול דלתות שלא חשבה שיסגרו בפניה, ונאלצת לפתח כיוונים יצירתיים אליהם לא נדרשה בעבר", אמר רא"ל גנץ. בהתייחסו לגזרה הצפונית אמר הרמטכ"ל כי "הנוף הפסטורלי של רמת הגולן זרועת הבזלת ושטופת הנחלים יכול להשתנות במפץ רגעי לשדה קרב של דם, אש ותמרות עשן".

מדברי הרמטכ"ל עולה כי כל אירוע נקודתי עלול להבעיר את השטח. "מעבר נשק אסטרטגי לידיים לא רצויות, חשיפה של מנהרת תופת המגיעה לפתחו של יישוב, מטען שפוגע בסיור בפתיחת ציר שגרתית...אלה הן רק דוגמאות בודדות אך רלוונטיות ואקטואליות מהימים האחרונים ממש, שיכולות להפוך למושכים שיביאו אותנו לסיים את היום בדרך שלא יכולנו לצפות בפתחו", הסביר הרמטכ"ל.

בין האיומים המרכזיים הניצבים בפני צה"ל כיום הוא הטרור המתחזק בגבולות, והאפשרות של התגברות התיאום והזיקה בין הארגונים הללו במדינות השונות. "הם חיים באותה רשת ומתפקדים בפשטות באותם פורומים", טען רא"ל גנץ. אל מול המערכה הזו ניצב גם איום קיברנטי, שעלול להשפיע על המערכות האזרחיות – בחזית ובעורף. "האויב ישאף לפעול גם בסייבר- לחדור לרשתות מחשבים ולזרוע בהלה והודעות שווא", הוסיף הרמטכ"ל.

לאור האיומים הללו, בצה"ל נערכים באופן נרחב לכלל התרחישים. בתרחיש מן הסוג שהציג רא"ל גנץ תוצג בחמ"ל המטכ"ל בבור בקריה תמונה רחבה של זירת המלחמה כולה לבחינתו של הרמטכ"ל – בחלל, באוויר, בים, ביבשה, בתת-הקרקע ובסייבר. הכוחות הלוחמים והפועלים במשימה יהיו כולם מתואמים. "כך, בחזון שגיבשנו פועל צה"ל רשתי, עם אש מדויקת של טילים ותותחים אוטונומיים מדויקים, הנורית ממטוסים ומספינות, ומטנקים וע"י חיילי חי"ר", הסביר הרמטכ"ל.

לשם ההתמודדות עם איומים כאלה יידרש צה"ל ללוחמים מאמונים וכשירים, למערוכת הגנה מפותחות ולכוחות שיתמכו את הלחימה ואת הפעילות המבצעית. "עלינו לוודא כי אנו שם, מוכנים לכל איום בכל מענה נדרש", הדגיש רא"ל גנץ והוסיף כי "ברור לנו,שלא נוכל להמתין לעתיד".

"לאור המסגרת התקציבית, עלינו לפעול מהר משצפינו"

על רקע הקיצוץ בתקציב הביטחון, ציין הרמטכ"ל כי "תקציב הביטחון המקוצץ שהשית עלינו גזרות כמותן טרם ידענו, האיץ את קצב ההשתנות וחייב אותנו לקחת סיכונים שקיוויתי שנוכל לנהל בצורה שקולה יותר". בהמשך הוסיף רא"ל גנץ כי "לאור המסגרת התקציבית שסוכמה, עלינו לפעול מהר משצפינו. אך עדיין, מציאות שכזו מחייבת אותנו לקשור את ביטחוננו במשאבים ראויים".

לאור המציאות הנוכחית, הדגיש הרמטכ"ל את החובה של צה"ל לטפח את כוח האדם שלו ולפתח את אמצעי הלחימה העומדים לרשותו. "הטיל שנירה- ישוכלל וידייק, המסוק שיתקוף – ירחיק ויחמוק מהר יותר מאש אויב, החייל שיסתער – יהיה מצויד יותר, מאומן יותר, וכשיר יותר למשימתו", אמר. לצד כל אלה, יפעלו גם חיילים נוספים שייטלו חלק במשימה על הגנת המדינה. "נידרש לא פחות, כפי שאנו נדרשים גם היום, למעטפת התומכת של כל לוחם – למכונאי המשלח את מטוס הקרב, לאפסנאי המצייד את הלוחם בצאתו אל המארב, אל מפענחת תצלומי האוויר שתנחה את כל אלו אל הנקודה המדויקת. אין משרת שנידרש לו פחות, אין חייל נחוץ פחות", הדגיש רא"ל גנץ.

בסיכום דבריו, ציין הרמטכ"ל כי "המצפן שפתחנו אל העתיד מתווה לנו כבר עכשיו דרך חדשה. אנחנו חזקים מספיק על מנת להתמודד עם כל אתגר, צפוי ובלתי צפוי, ומשום כך מוטלת עלינו חובת ההשקעה שתבטיח את המענה, גם בראייה של שנים קדימה".
צה''ל טרור ישראל לבנון סוריה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד