י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"נילחם בחופים"

"לעולם לא נכנע" אהוד ברק ציטט מנאום צ'רצ'יל ועורר סערה

בציוץ טוויטר שפירסם אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר שבזמן האחרון עושה מאמצים רבים להוציא את השמאל לקלפיות, ציטט נאום שנשא וינסטון צ'רצ'יל ב-1940, בו הכריז כי העם הבריטי ילחם עד טיפת דמו האחרונה נגד הנאצים. רבים ראו זאת כהשוואת מרומזת של הימין לנאצים, ומחו על כך בנחרצות

"לעולם לא נכנע" אהוד ברק ציטט מנאום צ'רצ'יל ועורר סערה
ברק צילום: הדס פרוש / פלאש 90

כחלק ממאמציו להוציא את המצביעים האדישים בשמאל לקלפיות, ובכך להוביל לניצחון גוש השמאל, פרסם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ציוץ בחשבון הטוויטר שלו בצירוף סרטון, בו ציטט את ראש ממשלת בריטניה לשעבר וינסטון צ'רצ'יל, וכתב: ‏"אנחנו נילחם על החופים ובנקודות הנחיתה. נילחם על מסלול האופניים ולאורך השדרה. אנחנו לעולם, לעולם לא ניכנע' צאו להצביע והביאו לקלפי את כל מי שאתם יכולים".

ציטוט זה הובא מתוך נאום "נילחם בחופים" המפורסם של צ'רצ'יל. ביוני 1940, תשעה חודשים לאחר פרוץ מלחמת העולם השנייה, ריחפה סכנה מעל ראשה של בריטניה. באותה עת התנהלה המערכת על צרפת, במהלכה ניסו ולבסוף הצליחו הנאצים לכבוש את המדינה ולהשליט בה שלטון משתף פעולה. מאז עלייתו לשלטון במאי 1940 ניסה צ'רצ'יל לחזק את ידי עמו שחשש מפני פלישה גרמנית שנראתה ריאלית מיום ליום. לשם כך השתמש ביכולתיו הרטוריות יוצאות הדופן, ונשא נאומים שנכנסו לדפי ההיסטוריה. בשלהי מאי 1940 החל מבצע דינמו - מבצע ימי רחב היקף שמהלכו פונו מאות אלפי חיילים של בעלות הברית מדנקרק הצרפתית. ב-4 ביוני נשא צ'רצ'יל נאום היסטורי, בו הצהיר כי "אין מנצחים מלחמות על ידי פינויים".

עם זאת, ראה צ'רצ'יל צורך לחזק את רוח הבריטים והבטיח להם כי מדינתם תישאר גאה ולעולם לא תכנע. "אם גם חלקים גדולים של אירופה והרבה מדינות ותיקות ומהוללות נפלו או תיפולנה תחת שלטון הגסטפו וכל המנגנון המשוקץ של השלטון הנאצי, אנחנו לא נירתע ולא נכזיב. אנחנו נמשיך עד הסוף. אנחנו נילחם בצרפת, נילחם בים ובאוקיינוס, נילחם בבטחה גוברת ובכוח גובר באוויר; אנחנו נגן על האי שלנו, ויהיה המחיר אשר יהיה. נילחם בחופים, נילחם בנקודות הנחיתה, נילחם בשדות וברחובות, נילחם בגבעות. לעולם לא ניכנע", אמר, בנאום שנכנס לפתנאון.

אהוד ברק בחר לצטט דווקא מתוך נאום זה של צ'רצ'יל, בו הוא מכריז כי בריטניה לא תיכנע לנאצים, על אף שידע שייתכן ותשתמע מכך השוואה של הימין לנאצים, כמו שאכן קרה. בחירה זו של ברק עוררה זעם ברשתות החברתיות, ורבים דרשו ממנו למחוק את הציוץ.

אהוד ברק וינסטון צ'רצ'יל נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד