כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בניגוד להמלצת ה-FDA

מס המשקאות של ליברמן פוגע בבריאות הציבור

המלצת ה-FDA על שימוש בממתיקים מלאכותיים כאמצעי להפחתת הצריכה הקלורית סותרת את הטענה לפיה מס המשקאות שהוטל גם על משקאות הדיאט, נועד להפחית את צריכת הסוכר

מס המשקאות של ליברמן פוגע בבריאות הציבור
אביגדור ליברמן צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

מינהל התרופות והמזון האמריקאי, ה- FDA, מפרסם כי הוא תומך בשימוש בממתיקים מלאכותיים כאמצעי להפחתת הצריכה הקלורית. ההודעה מתקפת את הביקורת הנוקבת שמתחו רופאים מומחים לסוכרת וטיפול בהשמנה על הכללת משקאות הדיאט בין המשקאות עליהם הוטלה תוספת מס, בטענה כי מדובר במס שיפגע קשות בציבור הסוכרתיים ובעלי עודף משקל שצריכת משקאות הדיאט עדיפה אצלם באופן ברור על פני צריכת משקאות עם סוכר, זאת בהתאם למחקרים שנערכו על ידי ארגוני בריאות ברחבי העולם.

ב-FDA מדגישים שסוגיית השימוש בממתיקים מלאכותיים נבחנת על ידם ובהתבסס על הראיות המדעיות העדכניות ביותר, הם טוענים בוודאות סבירה, כי החלפת סוכרים מוספים בממתיקים מלאכותיים עשויה להפחית את הצריכה הקלורית בטווח הקצר ולעזור בשליטה על המשקל. הממצאים שבידם כיום מצביעים, על היעדר נזק מממתיקים מלאכותיים כל עוד משתמשים בהם בכמות שאינה עולה על הכמות המכסימלית המומלצת ליום.

ממתיקים מלאכותיים, לרוב הרבה יותר מתוקים מסוכר ולכן נדרשת כמות קטנה מאוד של ממתיק כדי להשיג את רמת המתיקות של סוכר. על מנת להגיע ל"כמות המכסימלית המומלצת לצריכה יומית" יצטרך אדם במשקל 60 ק"ג לצרוך לא פחות מ-75 שקיות של ממתיק על בסיס אספרטם, או 45 שקיות של ממתיק על בסיס סכרין, או 23 שקיות של ממתיק סוכרלוז.

ההתייחסות החיובית לממתיקים מלאכותיים עולה בקנה אחד עם "הנחיות התזונה לאמריקאים" – מסמך שמשרדי הבריאות והחקלאות של ארה"ב מפרסמים כל 5 שנים. אלו הנחיות שמשקפות את הידע המדעי והרפואי העדכני ומתרגמות אותו לכללי תזונה פשוטים בצורה שמובנת לכלל הציבור. ב"הנחיות התזונה לשנים 2020-2025" מכירים בתועלת שניתן להפיק משימוש בממתיקים מלאכותיים במזון ומשקאות. הן גורסות כי החלפת סוכרים מוספים בממתיקים מלאכותיים עשויה להפחית את הצריכה הקלורית בטווח הקצר ולעזור בשליטה על המשקל.

מס ליברמן שתייה ממותקת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד