י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

המאגר הביומטרי – לאדם אחד ישנה זהות אחת

רשות האוכלוסין מציגה את פרויקט המאגר הביומטרי • למה חשוב להצטרף למאגר? • ומה רמת האבטחה הקיימת בו? • אינפורמטיבי

קץ לתעודות הזהות הישנות. צילום ארכיון
קץ לתעודות הזהות הישנות. צילום ארכיון



מדי שנה אובדים ונגנבים עשרות אלפי תעודות זהות ומסמכי נסיעה (דרכונים ותעודות מעבר) של אזרחי ישראל ותושביה. במקרים רבים התעודות הגנובות מזויפות ומשמשות למטרות התחזות לבעל התעודה, לביצוע מעשי הונאה ומעשים פליליים ולפעילות חבלנית עוינת.

ממשלות ישראל עוסקות זה זמן רב בצורך להחליף את תעודת הזהות ואת מסמכי הנסיעה הקיימים בתיעוד ביומטרי חכם הכולל מרכיבי מידע ביומטריים ואלקטרוניים חדישים ומודרניים.

חוק הביומטריה

בשנת 2009 חוקקה כנסת ישראל את "חוק הכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהוי ובמאגר מידע – התש"ע 2009" (חוק הביומטריה). החוק קבע הסדרים שיאפשרו זיהוי ואימות זהות של תושבי מדינת ישראל, באמצעות הכללת מידע ביומטרי במסמכי זיהוי, באופן שימנע זיוף ושימוש בזהות אחרת. כמן כן, החוק הסדיר הקמה של מאגר מידע ביומטרי, אשר ינוהל על ידי רשות ייעודית ונפרדת: הרשות לניהול המאגר הביומטרי.

למה צריך מאגר ביומטרי?

מטרת המאגר הביומטרי הנה לשמור על המידע הביומטרי בבסיס נתונים מרכזי ולהבטיח שלאדם אחד תהיה זהות אחת. קיומו של מאגר נתונים ביומטרי מגביר את ההגנה על הפרטיות של כל אזרח, ותרומתו להגנה על הפרטיות גדולה לאין שיעור מהחשש לפגיעה. וזו גם הסיבה שבגללה החליטה הכנסת כי רק קיומו של מאגר ביומטרי ישיג את המטרה של שמירה על פרטיות האזרח ויבטיח תיעוד אחד לזהות אחת.

במאגר, אשר מהווה מרכיב חשוב בפיתרון לבעיות של גנבת זהות, כפל זהויות והתחזות, נשמרים הנתונים הביומטריים של מבקשי התיעוד הביומטרי החכם: תמונה של תווי פנים ותמונות של שתי טביעות האצבעות המורות, שהן אמצעי זיהוי ייחודיים לכל אדם. במאגר לא ייכללו פרטים מזהים כלשהם, ביוגרפיים או דמוגרפיים של מבקשי התיעוד החכם, ובכלל זה מספר הזהות. במאגר יישמרו הנתונים הביומטריים באופן מאובטח, מוצפן ומופרד מכל רשת תקשורת, מרשת האינטרנט וממרשם האוכלוסין.

אבטחת המידע במאגר ואבטחת הפרטיות של נתוניהם הביומטריים של אזרחי המדינה, מבוססות על מספר מעגלי אבטחה נפרדים, כאשר בכל מעגל הושקעו משאבים רבים – אנושיים, טכנולוגיים, פיזיים ונוהליים, לפיהם הנתונים הביומטריים מוצפנים והגישה אליהם מבוקרת וממודרת ומבוצעת על ידי עובדים בודדים אשר רמת הסיווג הביטחוני שלהם גבוהה ביותר.

כחלק מיישום חוק הביומטריה, הקמת המאגר הביומטרי, נותנת מענה מאוזן ומלא למכלול הסיכונים הקיימים בתופעות של גניבת זהות, התחזות, וכפל זהויות ושומרת על הנתונים הביומטריים של מבקשי התיעוד.

הביומטריה בעולם

מדינת ישראל נכנסת לעידן התיעוד החכם היא תצטרף למגמה עולמית של התרחבות השימוש בתיעוד ביומטרי חכם. הטענה כאילו ישראל היא הדמוקרטיה היחידה המנהלת מאגר ביומטרי היא טענה מופרכת ושגויה מיסודה. בעולם חלה התקדמות דרמטית בתחום הביומטריה. כל ישראלי המבקש להוציא ויזה לארה"ב נדרש כיום לסרוק את טביעות עשר אצבעות ומתבצע צילום תווי פנים, נתונים שנשמרים במאגר ביומטרי בארה"ב. בנוסף, במדינות רבות בתוך ארה"ב, כגון קליפורניה, טקסס ונוספות, קיימים מאגרים ביומטריים של בעלי רישיונות נהיגה של אזרחי המדינות (המהווים בארה"ב תחליף לתעודת הזהות שלנו).

מדינות רבות מנהלות כיום מאגרים הכוללים נתונים ביומטריים של אזרחיהן, בדומה למאגר המוקם בישראל. ביניהן ניתן למנות את ספרד, פורטוגל, שוויץ, פינלנד, הודו, צ'ילה, קניה ואחרות. כל המדינות החברות בארגון ה - OECD מיישמות דרכונים ביומטריים, כאשר בחלקן, פרטי מחזיקי הדרכון נשמרים במאגר. ביפן, אוסטרליה, ניו-זילנד ועוד, נדרשים מבקשי הוויזה למסור נתונים ביומטריים הנשמרים במאגר. מאגרים ביומטריים משמשים לא רק לצורך תיעוד לאומי ומסמכי נסיעה אלא גם לצורך קבלת שירותי רווחה או לניהול אמין של פנקס בוחרים, דוגמת מקסיקו. בגוש מדינות האירו, הכולל כ- 30 מדינות, נדרש כל אדם למסור נתונים ביומטריים לצורך קבלת ויזה ונתונים אלה נשמרים במאגר נתונים ביומטריים מרכזי (הכולל עשרות מיליוני נתונים ונגיש לכל המדינות החברות באיחוד האירופאי). ארצות הברית, פורטוגל, ספרד, שוויץ ומדינות רבות בעולם המערבי והדמוקרטי, הקימו או נמצאות בעיצומו של מהלך להקמת מאגרים ביומטריים.

החל מחודש יולי 2013, אז הושק פרויקט המעבר לתיעוד ביומטרי חכם, בקשו למעלה מ- 55,000 אזרחים ותושבים תעודת זהות חכמה ודרכון חכם.

היכנס לאחת מלשכות רשות האוכלוסין וההגירה הפזורות ברחבי הארץ ובקש תעודת זהות חכמה ודרכון חכם שאינם ניתנים לזיוף.

קישורים:
למידע נוסף - לחץ כאן
זהות ביומטרי מאגר רשות אוכלוסין נתונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד