כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המוח היהודי: שישה זוכים יהודים בפרס נובל

פרנסואה אנגלר, יהודי בלגי, זכה בפרס נובל לפיזיקה • חמשת הנוספים: שני רופאים ושלושה כימאים - בהם ישראלי

טקס הענקת הפרס
טקס הענקת הפרס צילום: צילום מסך

בימים האחרונים מוכרזים על ידי האקדמיה השבדית שמותיהם של הזוכים בפרס נובל השנתי בארבעה תחומים: ספרות, רפואה, כימיה ופיזיקה [פרס נובל לשלום מוענק על ידי נורבגיה, ואילו הפרס בכלכלה ניתן על ידי הבנק המרכזי של שבדיה].

לאחר שישראל רשמה אכזבה שלשום, כאשר התברר כי שני רופאים ישראלים שהיו מועמדים לפרס בקטגוריית הרפואה לא זכו בו, נרשם הישג היום (ד) עם זכייתו בפרס נובל לכימיה של אריה ורשל, ישראלי המתגורר בארה"ב, בשיתוף עם שני יהודים אחרים - מייקל לוויט המתגורר ברחובות ומרטין קרפלוס.

ורשל, שנולד בקיבוץ שדה נחום הסמוך לבית שאן, ידוע בזכות מחקריו בתחום הביוכימיה החישובית והביופיזיקה, והוא היה מחלוצי הסימולציות הממוחשבות של תהליכים ביולוגיים - בין היתר, פיתח ורשל שיטה הנקראת אנזימולוגיה חישובית. ורשל עשה דוקטורט בפקולטה לכימיה של מכון ויצמן למדע, והיה חוקר במחלקה לביולוגיה מולקולרית של המכון בין השנים 1976-1972.

"בקצרה, מה שפיתחנו הוא דרך המצריכה מחשב על מנת לקחת את המבנה של חלבון, ואז בשלב כלשהו להבין איך בדיוק הוא עושה את מה שהוא עושה. אם יש לך אנזים המעכל מזון, אתה רוצה להבין כיצד זה קורה, ואתה יכול להשתמש בו כדי לתכנן תרופות, ובמקרה שלי - לספק את הסקרנות שלך", הסביר ורשל את מעשה ידיו.

עם זאת, בפרס לרפואה זכו בין השאר שני יהודים: פרופ' ג'יימס רוטמן ופרופ' רנדי שקמן.

גם אתמול זכה יהודי בפרס נובל לפיזיקה: פרנסואה אנגלר הבלגי, שזכה בפרס בשיתוף עם פיטר היגס, על גילוי בוזון היגס, הידוע גם בשם 'החלקיק האלוהי'.
פרס יהודי נובל כימיה פיזיקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד