י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
שריד לדור דעה

אבל בעולם התורה: המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים וואלקין זצוק"ל

תורה תורה חגרי שק: לפנות בוקר הסתלק לבית עולמו המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים וואלקין זצ"ל שריד לדור דעה ומגדולי המשגיחים ובעלי המוסר בדורנו. 'בחדרי חרדים' על מסכת חייו מהולדתו בסין, לימודו בישיבת מיר והרבצת תורה ומוסר בהיכלי התורה. מסע הלוויה היום בירושלים

אבל בעולם התורה: המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים וואלקין זצוק"ל
המשגיח הגר"ח וואלקין זצ"ל צילום: שמואל קורלנסקי

אבל כבד בעולם התורה והישיבות עם היוודע הבשורה הקשה והמרה על הסתלקותו לשמי רום של המשגיח הגאון הצדיק רבי חיים וואלקין זצוק"ל בעל ה'דעת חיים' ומגדולי המשגיחים בדורנו.

המשגיח זצ"ל התמוטט בביתו בשבוע שעבר ביום רביעי בערב, כוחות הצלה שהוזעקו לביתו בבית וגן ביצעו בו פעולות החייאה ממושכות והוא פונה לבית החולים 'הדסה עין כרם' בירושלים שם נלחמו הרופאים על חייו אך למגינת כל לב המשגיח השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 77.

הלוויתו תתקיים הערב בשעה 19:00 מבית המשגיח זצ"ל ברחוב קאסוטו 7 בשכונת בית וגן בירושלים ומשם להר המנוחות שם ייטמן.

מתולדותיו של המשגיח זצ"ל

אורו של רבי חיים זצ"ל החל לזרוח בשאנגחאי שבסין שם נולד בד' תשרי תש"ו לאביו, הגאון רבי שמואל דוד וולאקין זצ"ל, שהיה מתלמידיו של מרן ה'חפץ חיים', ממנהיגי ועד ההצלה של יהדות אירופה, ומראשי הקהילה שנמלטה לשנגחאי. התפרסם בטיפולו המסור בפליטים. בארצות הברית הקים בית כנסת למשפחות הפליטים.

סבו, הגאון רבי אהרן וואלקין זצ"ל בעל ה'בית אהרן', כיהן כרבה של העיר פינסק שבבלארוס. אבי סבתו מצד אמו, הגאון רבי משה לנדינסקי זצ"ל, היה ראש ישיבת ראדין. דודו, הגאון רבי חיים וולקין זצ"ל, שעל שמו הוא קרוי, כיהן כראש הישיבה האחרון של ישיבת וולוז'ין.

בשלהי מלחמת העולם השנייה. משפחתו נמלטה מציפורני הנאצים יחד עם בני ישיבת מיר מווילנה ליפן ומשם באונייה לסין.

בשנת תש"ו עזבה משפחתו את סין לארצות הברית והתיישבה בשכונת קראון הייטס שבברוקלין. סיפורו של הנער הפליט שנולד בדרכי הנדודים ושרד התפרסם בתקשורת האמריקנית. כאשר מלאו לו 8 שנים ניתנה לו אזרחות אמריקנית. ביום קבלת האזרחות בפני שופט פורסמה ב"ניו יורק טיימס" וב"הרלד טריביון" תמונתו של "הנער ששרד את המלחמה והתאזרח", ואף מספר כתבות בנושא.

הגר"ח וואלקין זצ"ל החל את לימודיו ב"ישיבת רבינו חיים ברלין" שבברוקלין, אצל גאון המחשבה הגאון רבי יצחק הוטנר זצ,ל, ולאחר מכן בישיבת טלז שבקליבלנד, אוהיו. לאחר נישואיו בשנת תשכ"ז עלה לישראל, התיישב בירושלים, וקבע את לימודיו בישיבת מיר שם ינק את תורתו מראש הישיבה מרן הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל. הרב שמואלביץ קירבו במיוחד כ"פליט שאנגחאי" ואף הגדיל לעשות כאשר ביום הכיפורים בשנת תשכ"ט כיבד את האברך הצעיר בעליית מפטיר.

בהגיעו לפרק האיש מקדש נישא לרעייתו שתחי' הרבנית הני לבית אנגל, נכדתו של הגאון רבי דוד צבי זילברשטיין זצ"ל, ויחד הקימות בית גדול לה' ותורתו כשהרבנית מתמסרת ללימוד תורתו.

לאחר כ-15 שנות לימוד בישיבת מיר  שם למד בחברותא עם רעו הגאון רבי שמואל יעקב בורנשטיין זצ"ל, התמנה הרב וואלקין לכהן בישיבת "אש התורה" בעיר העתיקה בירושלים. בהמשך עבר לפתח תקווה וכיהן כמנהלה הרוחני של ישיבת "אור ישראל" בפתח תקווה. 

בתקופה זו יצא בגלוי עם רבה של העיר הגאון רבי ברוך שמעון סלומון זצ"ל להפגין נגד פתיחת קולנוע היכל בשבת. הרב סלומון והרב וואלקין הואשמו בהתקהלות בלתי חוקית ונגזר עליהם מאסר על תנאי בפתח תקווה נערכו אז הפגנות נגד העמדתם לדין.

למשפחת וואלקין קשר חם עם אדמו"רי בית גור עוד מימי 'הבית אהרון' - סבו של רבי חיים - שעמד בקשרי מכתבים וידידות עם אדמו"רי בית גור בפולין. הקשר נמשך גם בין הצאצאים בארץ ישראל; האברך הצעיר, ר' חיים וואלקין, זכה ליחס מיוחד  אצל כ"ק האדמו"ר ה'בית ישראל'. 

בשנת תשמ"ט לאחר פטירתו של המשגיח בישיבת עטרת ישראל, הגאון הצדיק רבי מאיר חדש זצ"ל, עלה לירושלים והתמנה למשגיח בישיבה, שם מסר את שיחותיו לצד רעו להנהגת הישיבה הגרב"מ אזרחי ראש הישיבה.

הרב וואלקין פיתח את שיטתו המוסרית של רבו, הגר"ח שמואלביץ זצ"ל, תוך דגש על יחס אישי לכל תלמיד. הוא הנהיג 'ועדים' פרטיים קצרים לקבוצות המונות 6–8 תלמידים בביתו.

רבי חיים, בעל נפש רגישה, ודמות מאירת פנים שאין בנמצא, היה שש ושמח בשמחה של השני ולהבדיל היה מצטער בצרתם של ישראל. היה קשור במיוחד למרן ראש הישיבה הגראמ"מ שך זצ"ל והיה מתייעץ עמו בכל דרכי הנהגתו, כמו כן היה קשור למרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

המשגיח היה מוסר שיחות בפני תלמידות בית יעקב. כמו כן הוא מוסר כמה שיעורים שבועיים בשפה האנגלית. היה אורח הכבוד ב'כנס הקהילות היהודיות' בבואנוס איירס ארגנטינה. תחת הנהגתו נפתח בטורונטו שבקנדה תלמוד תורה לבנים.

המשגיח זצ"ל כיהן כנשיא רשת הקירוב 'שובו' וכנשיא מוסדות הקירוב 'כנסת ישראל', בשנים האחרונות נפתח בית מדרשו 'נועם ה'' בשכונת בית וגן בירושלים שם כיהן כרב וכן בישיבת הקיבוץ 'בית אהרן'. המשגיח העמיד אלפי תלמידים במשך עשרות שנות הרבצת תורה ומוסר. 

זכה המשגיח והותיר אחריו משפחה ענפה את רעייתו הרבנית שעמדה לימינו בכל עת, בנים תלמידי חכמים מרביצי תורה, וצאצאים הממשיכים את דרכו. 

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'.

הרב חיים וואלקין הלוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד