כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
גזירת החינוך תשפיע

הקרב על הקולות: החרדים חלוקים בתמיכה

אלימות ומקרי פשע רבים בניו יורק, גורמים לרבים להצביע למועמד הרפובליקני. העובדה שהמחוקקים הדמוקרטים לא מוכנים לדכא את הפשיעה ולתת למשטרה יד חופשית, הביאה את היהודים, בעיקר חרדים, להצביע למועמד הרפובליקני. הסקרים מראים שיש סיכוי די גדול שהמושל הבא של ניו יורק יהיה מהמפלגה הרפובליקנית

הקרב על הקולות: החרדים חלוקים בתמיכה
לי זלדין בישיבת ויז'ניץ במונסי צילום: באדיבות המצלם

ביום שלישי הקרוב יערכו בחירות אמצע בארה"ב, חוץ מבחירות אמצע בסנאט ובקונגרס של ארה"ב, מתקיימות בחירות באותו יום גם על תפקיד מושל ניו יורק ושני בתי המחוקקים במדינה. מדינת ניו יורק ידועה כמדינה "כחולה" בעלת רוב דמוקרטי מובהק, בעיקר על תפקיד מושל המדינה וניהול בתי המחוקקים.

אבל השנה נשיא ביידן הדמוקרטי זוכה לפופולריות מאוד נמוכה, ובצירוף לזה שבמדינת ניו יורק יש גל אלימות ומקרי פשע רבים, והמחוקקים הדמוקרטים לא מוכנים לדכא את הפשיעה ולתת למשטרה לעשות את מלאכתם, אלא מחלישים את השוטרים ולא נותנים להם גיבוי, הסקרים מראים שיש סיכוי די גדול שהמושל הבאה של ניו יורק יהיה מהמפלגה הרפובליקנית.

וכאן נכנס הקול היהודי לתמונה. אם בשנים עברו הקול היהודי יכול היה להשפיע במקסימום חמישה אחוזים מההצבעה, ובמדינה בה הדמוקרטים מנצחים בין עשרים לשלושים אחוז זה כמעט ולא משפיע, הרי שהפעם הקול היהודי - החרדי - יכול לנטות את הכף משמאל לימין. כמובן שצריכים לקחת בחשבון שגם בניו יורק היהודים החרדים מזוהים יותר עם הימין, אם כי ברוב הבחירות הם מצביעים בניגוד לרצונם למועמד הדמוקרטי.

קול קורא של סאטמר לתמוך בקתי הוצ'ול

הרי שהפעם ככל הנראה יהיה גל אדום רפובליקני בקולות היהודים. יצוין כי מושלת ניו יורק הדמוקרטית קתי הוצ'ול, מתמודדת מול המועמד הרפובליקני, יהודי, לי זלדין, ויש לו סיכוי לנצח, אבל הבחירות על הנציגים בבתי המחוקקים הדמוקרטים ינצחו בוודאות.

ליהודים החרדים יש כמה וכמה בעיות שמניע אותם לצאת בהמוניהם לבחור, הראשון והחשוב ביותר היא גזירת החינוך שוועדת החינוך גזרה נגד המוסדות החרדים, ומכריחה אותם להכניס תכנים שיהודי חרדי לא יכול לקבל בשום מצב. הסיבה השנייה, האנטישמיות שמתפשטת, ובעיקר לאחרונה עם המאמר בעיתון ניו יורק טיימס, שהשחיר את החינוך החרדי. הסיבה השלישית הפשיעה ברחובות נגד היהודים שחוששים לצאת ברחוב בלילות.

שתי המפלגות ושני המעומדים מנסים לקבל את הקולות היהודים החרדים, ושניהם ביקרו בשבועות האחרונים בבתי האדמו"רים וגדולי התורה במדינה, בזמן שרוב רובם של האדמו"רים החליטו לתת את קולותיהם למועמד הרפובליקני, דוגמת חסידות באבוב, בעלזא, סאטמר מהרז"ל, ובאבוב-45. הרי שאתמול בערב החליט האדמו"ר המהר"א מסאטמר אחרי ישיבה ארוכה, לקרוא לחסידיו לתת את התמיכה במועמדת הדמוקרטית קתי הוצ'ול.

הסיבה לתמיכה לא כ"כ ברורה, אבל זה הגיע אחרי שהאדמו"ר ישב עם המושלת קתי הוצ'ול, והסביר לה שאצל היהודים עיקר הדאגה היא גזירת החינוך, ואחרי שהאדמו"ר שמע שהיא כדמוקרטית יחד עם המחוקקים של שני בתי המחוקקים, מוכנים להתחייב להסיר את גזירת החינוך מעל ראשם של יהודי ניו יורק, דבר שיהיה קשה מאוד למושל רפובליקני מול מחוקקים דמוקרטים, הוא החליט ללכת נגד הזרם הציבורי ודעת הקהל, וכן לתמוך במושלת קתי הוצ'ול.

קתי הוצ'ול לי זלדין חסידות סאטמר באבוב בחירות אמצע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד