ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024

מאחורי הקלעים • כך פעל ה'דיל' של מועצת הרבנות

מי היה האדריכל שתפר את ה'דיל' בין 'דגל', הבית היהודי וש"ס? • נגד מי לחמו ב'דגל'? • והאם כולם פעלו לפי ה'דיל'?

מאחורי הקלעים • כך פעל ה'דיל' של מועצת הרבנות
אלי קובין



יומיים לאחר שה'דיל' לבחירת חברי מועצת הרבנות הראשית בוצע, ניתן לחשוף מספר פרטים על שהתרחש מאחורי הקלעים.

'אדריכל הדיל' מטעם תנועת 'דגל התורה' היה אליעזר ראוכברגר, איש הביצוע של התנועה בכל הנוגע לרבנות הראשית, שעד כה העדיף לפעול הרחק מאור הזרקורים.

מה ל'דגל' ולרבנות הראשית, תשאלו? ובכן, ב'דגל' מדגישים כי מה שעמד מול עיניהם הוא הצורך למנוע בחירה של רבנים הקשורים, בקשר כזה או אחר, עם רבני צהר ותנועת צהר, כמו למשל הרב דוד סתיו, והרבנים פוירשטין ושרלו.

הנחת היסוד הייתה שההתענייניות בבחירות למועצת הרבנות הראשית תהיה פחותה בהרבה מזו שהיתה בבחירות של הרבנים הראשיים. ברקע עמד החשש מפני חקיקת חוק שידחה את מועד הבחירות בכחצי שנה, ויאפשר לכנסת לשנות את הרכב הגוף הבוחר, לרעת החרדים.

כזכור, כמעט נקבע כנס פגרה מיוחד של הכנסת כדי לדון בנושא. לדברי אנשי 'דגל', הגם שהוגשה עתירה לבג"ץ, אין מצב בו בג"ץ יכול להילחם בחוק של הכנסת, מלבד התערבות בלוחות זמנים וכדומה - ולכן החשש ב'דגל התורה' היה גדול.

פגישה עם סגן שר הדתות

לפני כחודשיים הגיע ראוכברגר לפגישה מיוחדת בביתו של סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן. במהלך הפגישה בושלה העסקה לתכנון ה'דיל', לפיו מבנה הבחירה יהיה שלושה מועמדים לבית היהודי, שלושה ליהדות התורה ו-שלושה לש"ס - פלוס מועמד אחד מוסכם על הכל.

ההנחה הייתה כי בתוך מבנה שכזה יישמרו האיזונים הנדרשים. בהמשך 'שוכלל' הדיל והפך להחלטה על 'צילום' המצב הקיים. קרי: בחירת הרבנים המכהנים כבר כחברי המועצה, תוך שמירת הרוב החרדי.

"מבחינת 'דגל' מדובר בהצלחה, שכן עבורנו היה חשוב יותר מי לא ייבחר מאשר מי כן, והצלחנו למנוע את כניסתם של רבנים בהם לא רצינו שיהיו במועצה", אומר גורם בכיר ב'דגל התורה'. לדבריו, נעשו ניסיונות רבים לחבל ב'דיל' - שכשלו.

לאחר הפגישה בין ראוכברגר לבן דהן, הובא גם שר הדתות נפתלי בנט בסוד הדברים, והוא העניק את הסכמתו ל'דיל'.

בהמשך פעל ראוכברגר מול יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, שהביע אף הוא את הסכמתו למתווה.

מי 'הבריז' למי?

מכאן נפתחו דיונים על זהות הרב המוסכם.

ב'דגל' ביקשו להציב את הגרי"ד גרוסמן, רבה של מגדל העמק. 'הבית היהודי' העדיפו את הרב רצון ערוסי. ש"ס, מן הסתם, הייתה בוחרת ברב אברהם יוסף (או שלא), אך בינתיים הוסכם על צילום המצב הנוכחי - והדיונים הופסקו.

האם באמת הצליח ה'דיל' וחברי הגוף הבוחר היו ממושמעים לו לגמרי? ברור שלא.

מתוך הנתונים עולה בבירור, כי הרב אליעזר וייס מעמק חפר, לדוגמה, שלא היה ב'דיל', קיבל לא פחות מ-78 קולות 'בלתי ממושמעים', כך גם הרב שלוש עם 56 קולות, הרב אליהו אלחרר עם 68 קולות והרב שלמה לוי עם 35 קולות.

"מהנתונים נראה שהבית היהודי 'הבריזו' עם 35 בוחרים, להם מישהו הורה לבחור ברב שלמה לוי במקום מישהו אחר ברשימה המוסכמת. אך גם בש"ס 'הבריזו' בחזרה עם לא מעט קולות שבחרו ברב אליהו אלחרר, גיסו של דרעי (אולי על חשבון הצבעה לרב אברהם יוסף), כך שהם השתוו במספר הזיופים ההדדיים", אומר גורם הבקי בנתוני ההצבעה.

בש"ס מכחישים, כמובן, כל מעורבות של דרעי בכך שאנשים הצביעו לרב אליהו אלחרר, ותולים את ההצבעה בעבודתו המאומצת של אלחרר לפני הבחירות.

אחרים מדברים על זיופים בספירת הקולות, אך לטענות הללו אין כל הוכחה ומדובר בחשדות פרועים בלבד.
מועצת הרבנות הראשית בחירות דיל דגל התורה הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד