כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"מה היה קורה אם"

איך עבר המנדט השמיני לליברמן? ניתוח מרתק

רבים שואלים את עצמם לאחר הניצחון המרשים לגוש נתניהו, "מה היה קורה אם" שאלה שנשאלת ומנותחת בעיקר בגוש המפסיד, שם מואשמים בעיקר יאיר לפיד (שלא דאג לאחד את הערבים והעבודה-מרצ) ומרב מיכאלי (שלא הסכימה להתאחד עם מרצ) | אולם מסתבר שבכל מצב הימין היה מנצח אולם עם פחות מ-64

ליברמן וגפני בימים טובים
ליברמן וגפני בימים טובים

אחרי שנודעו תוצאות האמת וברקע האשמות ההדדיות בגוש המפסיד, איש המספרים של 'אגודת ישראל' עו"ד אברהם יוסטמן, שגם משמש כחבר ועדת הבחירות מטעם המפלגה, מפרק את הספקולציות "מה היה קורה אם" כאשר המסקנה העולה מדבריו, שבכל קונסטלציה גוש הימין-חרדים עדיין היה מנצח את הבחירות הללו.

ספקולציה 1: גם אם העבודה ומרצ היו רצות ברשימה מאוחדת ומקבלות 8 מנדטים, גוש הימין היה נשאר על 63. כאשר לדברי יוסטמן, ה-4 הנוספים של העבודה/מרצ היו נגרעים מהליכוד, יש עתיד, ליברמן וחד"ש-תע"ל.

ספקולציה 2: גם אם הבית היהודי לא הייתה מתמודדת וכל הקולות שלה היו הולכים לשמאל-מרכז - למחנה הממלכתי של בני גנץ למשל - גוש הימין עדיין היה נשאר על 63. המחנה הממלכתי היה עולה בסך הכל ל-13 מנדטים על חשבון הליכוד.

בני גנץ. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

ספקולציה 3: אילו כל הרשימות הערביות היו מתמודדות ברשימה משותפת, הן היו מקבלות 14 מנדטים (במקום 10 כעת). 2 על חשבון הליכוד, 1 על חשבון יש עתיד ו-1 על חשבון ישראל ביתנו. לדברי 'איש המספרים' אברימי יוסטמן, גוש הימין עדיין היה מסיים עם 62 מנדטים.

ספקולציה 4: ואם מרצ היתה עוברת את אחוז החסימה ומקבלת עוד 6200 קול, היא היתה כמובן מקבלת 4 מנדטים, אבל היתה קצת מערבבת את הקלפים בגלל הסכם העודפים שיש לה עם העבודה: הליכוד היתה נחלשת ב-2 מנדטים, חד"ש תע"ל ב-1 ליברמן ב-1, יש עתיד ב-1. ואילו העבודה היתה מקבלת מנדט נוסף ועולה ל-5 מנדטים והגוש של נתניהו? עדיין היה על 62.

ספקולציה 5: הסכמי עודפים. היו 4 (הליכוד-הציונות הדתית, ש"ס-יהדות התורה, יש עתיד-המחנה הממלכתי, העבודה-מרצ) ומה אם אחד מהם לא היה? הסכם מרצ/עבודה התנדף ובטל מן העולם כשמרצ לא עברה, הסכם יהדוה"ת/ש"ס לא העלה ולא הוריד, הסכם הליכוד/הציונות הדתית לקח את המנדט השמיני של יהדות התורה, אלמלא הוא, פינדרוס היה בפנים. זה היה קורה אגב, גם אם יש עתיד לא היתה חותמת עם המחנה הממלכתי, מציין עו"ד יוסטמן.

אריה דרעי ונתניהו. צילום: דוד כהן, פלאש 90.

ספקולציה 6: מה באמת קרה שם עם השמיני של יהדות התורה, איך הוא עבר לליברמן? אז ככה: ליברמן היה חזק במעטפות הכפולות מעבר לצפי, שכן שנים רבות היה לו מקדם שלילי שם לכן עד הכפולות. 'יהדות התורה' החזיקה את המנדט השמיני. לו היה לליברמן רבע אחוז פחות בכפולות (1250- קולות) יהדוה"ת היתה נשארת עם 8 ויצחק פינדרוס היה ח"כ מן המנין.

אגב, מציין יוסטמן לסיום כי הליכוד היה מאד נמוך במעטפות כפולות, בהם קיבל רק 23.53% לעומת 23.41% במעטפות הרגילות, כלומר התחזקות של 0.12% בלבד במקום 2% ויותר באופן מסורתי שנים רבות! (שיא שלילי הפעם אפילו ביחס לבחירות קודמות הזכורות לרע). ההסבר לכך הוא שככל הנראה הציונות הדתית זינבה בליכוד ביעילות גם במעטפות כפולות.

בכל מקרה, נסכם ונאמר כי עדיפים 64 מנדטים ביד מ-63 ו-62 על העץ.

אברהם יוסטמן אברמי יוסטמן המנדט השמיני תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 בחירות לכנסת ה-25 יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד