כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
בגיל 95

הלך לעולמו הרופא היהודי שסייע בפיתוח חיסון נגד חצבת

דר' סמואל כץ מצפון קרוליינה ארה"ב, הלך לעולמו בגיל 95, הוא היה מפורצי הדרך לחיסון נגד חצבת. החיסון נגד חצבת קיבל רישיון בארצות הברית בשנת 1963. בשנת 1971 הוא שולב בחיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת

הלך לעולמו הרופא היהודי שסייע בפיתוח חיסון נגד חצבת
חיסון. אילוסטרציה צילום: unsplash

בקיץ 1955, התפרצות של פוליו פגעה באזור בוסטון חודשים ספורים לאחר אישור החיסון, אך לא בזמן כדי לעצור את הזינוק במקרים. יותר מ-2,000 מקרי פוליו גרמו לקריסה במחלקות הילדים בבתי חולים בעיר, דר' סמואל כץ היה אחד הרופאים שטיפל בילדים, כך דווח העיתון ה'וושינגטון פוסט'.

"הגעתי בזמן הנכון, במעבדה הנכונה, עם הקולגות הנכונים", אמר ד"ר כץ, שנפטר ב-31 באוקטובר בגיל 95 בביתו בצ'פל היל, צפון קרוליינה.

הרופא יחד עם עמיתים הביא את החיסון למחלת החצבת. החיסון היה אחד מגילויי הדרך ברפואת הילדים במשך עשרות שנים, שסייע להביא חיסון לפוליו, אדמת וחזרת. לאחר מכן המשיך ד"ר כץ לקריירה בולטת בווירולוגיה ורפואת ילדים.

ארגון הבריאות העולמי העריך שהחיסון נגד חצבת הציל כ-17.1 מיליון חיים בין 2000 ל-2015 בלבד. הארגון דיווח על יותר מ-17,000 מקרי חצבת ברחבי העולם בינואר ובפברואר השנה, לעומת 9,665 במהלך החודשיים הראשונים של השנה שעברה. המרכז לבקרת מחלות ציין 33 מקרי חצבת בארצות הברית עד כה השנה.

החיסון נגד חצבת קיבל רישיון בארצות הברית בשנת 1963. בשנת 1971 הוא שולב בחיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת. וולטר אורנשטיין, מנהל שותף של מרכז החיסונים של אוניברסיטת אמורי באטלנטה, אמר שד"ר כץ מילא תפקיד קריטי בעיצוב מדיניות בריאות הציבור בארה"ב בזמן שכיהן בוועדה המייעצת של המרכז למחלות ומניעתן לנוהלי חיסונים מ-1982 עד 1993.

סמואל לורנס כץ נולד ב-29 במאי 1927 במנצ'סטר, ניו המפשייר, ד"ר כץ החל לימודי תואר ראשון ברפואה בשנת 1944 אך התגייס לחיל הים בשנה שלאחר מכן. הוא הוצב בבית ספר להכשרה בבית חולים בסן דייגו. "זו הייתה ההיכרות שלי עם הרפואה", אמר.

הוא חזר לדארטמות' ניו המפשייר, לאחר מלחמת העולם השנייה, סיים את לימודיו ב-1948 ונכנס לתכנית לימודים של שנתיים בבית הספר לרפואה של דארטמות'. ד"ר כץ סיים את לימודיו בבית הספר לרפואה בהרווארד בשנת 1952.

ניו המפשייר חיסון נגד חצבת חצבת ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד