כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

צפו בוידאו: מנהרת טרור ליד גן ילדים

צה"ל חשף מנהרה באורך 2.5 ק"מ סמוך לקיבוץ עין השלושה על גבול רצועת עזה • "נמנע אסון כבד מאוד"

מנהרת טרור. צילום: דו"צ
מנהרת טרור. צילום: דו"צ

הותר לפרסום הבוקר (א') כי כוחות צה"ל חשפו ביום חמישי האחרון מנהרת טרור סמוך לקיבוץ עין השלושה שבעוטף עזה. לפי הערכות מערכת הביטחון, המנהרה נחפרה עבור ביצוע פיגוע רחב היקף בגן ילדים באחד היישובים הסמוכים.

נקודת ההתחלה של המנהרה, שאורכה 2.5 קילומטרים, נמצאת בכפר אבסן אל-זריז, הממוקם בין העיירה חאן יונס לבין גדר המערכת עם ישראל.

במהלך סוף השבוע ביצעו כוחות הנדסה מיוחדים מיחידת יהל"ם בדיקות נרחבות בתוואי המנהרה במטרה לבחון האם יש בה חומרי נפץ ולאתר את המחילות הרבות שנחפרו ממנה.

למנהרה מספר פתחים והיא מגיעה עמוק לשטח ישראל, בשטח חקלאי ליד עין השלושה. במערכת הביטחון אין לפי שעה מידע לגבי מתי אמור היה להתבצע הפיגוע, אך השימוש במנהרה, שנחפרה בשנים האחרונות, יועד ככל הנראה לצרכים אסטרטגיים ו"נשמר" על ידי חמאס לסבב לחימה אלים וקרקעי נוסף מול צה"ל.

רוב מנהרות הטרור האחרות שנחפרו בשנים האחרונות משטח הרצועה לישראל טרם נחשפו. ב-2006 חדרו דרך מנהרה מעזה שבעה מחבלים וחטפו את החייל גלעד שליט.



"המנהרה נבנתה למטרות טרור וחשיפתה סיכלה פיגוע פוטנציאלי", אמר היום מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, "זו מנהרת טרור שחדרה לשטח ישראל ובכך הפרה את הריבונות שלה. זה מעשה חמור ביותר, ניתן לעשות שימוש במנהרות האלה על מנת לפגוע באזרחים ובחיילים, וזוהי הפרה בוטה של ההבנות ממבצע עמוד ענן".

כמו כן, הדגיש מפקד הפיקוד כי החומרים מהם נבנתה המנהרה הם חומרי בניין שמדינת ישראל העבירה לרצועה לשימושיים אזרחיים. "איפשרנו כניסת חומרי בניין לרצועה והחמאס ניצל ניצול ציני של טוב הלב שלנו, והשקיע את האמצעים האלה למטרות טרור", הסביר אלוף תורג'מן, "החל מהבוקר עצרנו הכנסת חומרי בניין לרצועת עזה. זה הכרח לאור השימוש שראינו שחמאס עושה, במקום לבנות לרווחת הציבור הם בונים מנהרות כאלה".

האלוף תורג‘מן הדגיש כי "לא נעבור על זה לסדר היום. נמשיך להשקיע מאמצים לגלות את המנהרות. מנהרה כזו יכולה לשמש לפיגוע תופת ולהכנסת מחבלים, זו תשתית מבצעית שיכולה לשמש אותם למספר הזדמנויות".

מפקד אוגדת עזה, תא"ל מיקי אדלשטיין, אמר כי "אנו רואים בפעילות הזו הפרה חמורה של ההבנות ורואים את חמאס כאחראי לכל טרור שיוצא מעזה. זו המנהרה השלישית שגילינו השנה וזאת המתקדמת ביותר והשתמשנו בטקטיקות חדשות כדי לגלות אותה. יש עוד מנהרות, אנחנו מחפשים אותן ונעשה מה שדרוש על מנת לטפל באיומים הללו".



חיים ילין, ראש המועצה האזורית אשכול אמר: "המנהרה נחשפה בזמן ובכך נמנע אסון שיתוף הפעולה בין החקלאים שחורשים את השדות סמוך לגבול לבין צה"ל מוכיח את עצמו".

ראשי הרשויות באזור עוטף עזה קראו בעקבות חשיפת המנהרה לבטל את הכוונה להפסיק את אבטחת היישובים הסמוכים לגדר ואת מימון רכבי הביטחון הממוגנים.

דוברת מועצה אזורית שער הנגב אמרה: "בהמשך לחשיפת המנהרה סמוך לעין השלושה: ראשי המועצות ב"עוטף עזה" דורשים הבוקר לבטל לאלתר את כוונת צהל להפסיק את אבטחת היישובים הסמוכים לגדר המערכת וכן לממן את רכבי הביטחון הממוגנים: "מדובר בהחלטות תמוהות ומנותקות מהמציאות".



עזה מנהרה טרור חמאס גבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד