כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

עיתונאי ד"לי: "לייבש את הישיבות החרדיות"

חגי הוברמן כתב 'בקהילה' ו'המבשר' לשעבר, מאחל לישיבות את גורל ישיבת חכמי לובלין בפולין • "שיהפכו לבתי הארחה"

חגי הוברמן. צילום: ארכיון
חגי הוברמן. צילום: ארכיון

מאמר חריף שפרסם העיתונאי חגי הוברמן בביטאון 'מצב הרוח', מעורר סערה.

בדבריו, מתח ביקורת על סיעת הבית היהודי, שמנסה לעזור לעולם התורה ובתמורה מקבלת חרפות וגידופים מקרב הציבור החרדי.

"לפני שבועיים", כותב הוברמן, "בשבת ארץ-ישראל של תנועת 'משקפת', בפני אולם מלא מפה לפה, הנחיתי רב-שיח (פאנל בלע"ז) בהשתתפות השר אורי אריאל וסגנית השר ח"כ ציפי חוטובלי. את השר אריאל שאלתי, למה דואגת סיעת הבית היהודי למוסדות התורה החרדים, כשלאות תודה היא מקבלת מהם חרפות, גידופים ונאצות? למה שהבית-היהודי לא ידאג למוסדות שלנו, כמו שהחרדים תמיד דאגו רק לעצמם? הרי כל שקל שהולך למוסדות חרדיים, הוא שקל שיחסר לישיבות של הציונות-הדתית.

"השר אריאל, בתשובתו, שטח את משנת הציונות-הדתית שעיקרה: האחריות שלנו היא לכלל הציבור, ויש לנו מחויבות לכל עולם התורה. "אנחנו לא עושים חלוקה בלימוד תורה", הסביר.

"כאן ביקשה חברת הכנסת חוטובלי את רשות הדיבור, ואמרה שלדעתה אין באמת סיבה שהבית-היהודי ידאג לישיבות החרדיות. "העוגה קטנה, אין מספיק כסף, והציונות-הדתית צריכה לדאוג רק לעצמה. יש מציאות פוליטית מסויימת, והיא שהחרדים באופוזיציה. השקפת של החרדים איננה השקפת העולם שלנו, ולכן על הבית-היהודי לדאוג רק לישיבות הציוניות ולא החרדיות", פסקה.

הוברמן ממשיך ומספר: "מחיאות הכפיים הסוערות בסיום תשובתה הבהירו טוב מאד לאיזה כף נטתה הדעה באולם. בבית היהודי, התפארו בשבוע שעבר בהצלחתם להעביר תוספת של 65 מליון ש״ח לתקציב הישיבות. אלא שרוב הכסף, מסתבר, מיועד בכלל לחרדים. מתוך 65 המיליון, 52 יועברו למוסדות תורניים חרדים, ו-13 מיליון בלבד לישיבות הציוניות, מעודדות גיוס. ואני באמת לא מבין, למה הבית-היהודי צריך בכלל לדאוג למוסדות החרדים, בוודאי אלו המזוהים עם יהדות-התורה, שדובריה מחרפים ומגדפים את הציונות-הדתית. הציונות-הדתית צריכה ללמוד משהו חשוב מהחרדים: איך לדאוג רק לעצמה. הבית-היהודי, כמפלגה, מחוייב לדאוג למצביעיו, אנשי הכיפות-הסרוגות, ורק להם. הציונות-הדתית שותפה ארוכת טווח בכל החיים הציבוריים בישראל, לוקחת חלק בכל תחום ותחום כי זו עיקר משנתה. אבל כשמדובר בתקציבים מוגבלים, עניי ישיבותיך קודמים".

מעניין, שדווקא תנועת ש"ס , שרבנים מקרב מועצת החכמים שלה, ובראשם הגר"ע יוסף זצ"ל, שתקפו את 'הבית היהודי', בצורה חריפה ביותר והכתיר את ראשיה בכינויי גנאי, זוכה מצדו לסולידריות, בשונה מהישיבות המזוהות עם 'יהדות התורה'".

וכה הוא כותב: "בנוסף, יש מקום לעשות הפרדה מלאה בין ש"ס, שרוב בוחריה מתגייסים לצבא והם קרובים הרבה יותר בהשקפתם לציונות-הדתית, לבין יהדות-התורה האשכנזית, שבשבילה למדינה אין שום ערך. זו שהצטרפה לפני 9 שנים לממשלת שרון תמורת אתנן של 290 מיליון שקל, "כדי להציל את מוסדות התורה החרדים", כמו שהסביר זאת בשעתו הרב אלישיב זצ"ל, תוך שהוא מסייע להרס וחורבן עשרות מוסדות תורה בגוש-קטיף".

וכאן מגיע משפט המחץ, שעורר את הסערה: "אני מודה שדמעה אחת לא תיגר מעיני, אם אראה את ישיבות פוניבז', מיר, סלובודקה וחברון גם יחד, עומדות במצבה של ישיבת חכמי לובלין בפולין".

בשיחה ל'בחדרי חרדים', הוברמן איננו מתנצל או מנסה לעמעם את חריפות דבריו, אך במקביל מוסיף הבהרה נחוצה: "ברור שהתכוונתי לייבוש כספי ולא חלילה לשריפת ספרי קודש. הרי כל הרשימה התייחסה להיבט הכספי. כיום מבנה הישיבה משמש לאתר ביקורים והוא מתוכנן כמרכז הארחה ליהודים. לזו הייתה כוונתי לגבי הישיבות בישראל".
חגי הוברמן הבית היהודי תקציבים ישיבות עיתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 87 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד