כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
שילם יותר משוויה האמיתי

למה אילון מאסק כל כך רצה את טוויטר

"מהרגע שמאסק קנה את הטוויטר טוויטר שלו - הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. אנחנו יכולים לאהוב את זה, לא לאהוב את זה, אנשים בדכדוך כאילו גנבו להם את הפלטפורמה אבל חייבים להבין שהוא באמת יכול לעשות מה שהוא רוצה" | פרופ' קרין נהון פורשת את משנתה בנושא 

למה אילון מאסק כל כך רצה את טוויטר
אילוסטרציה צילום: unsplash

מה יעלה בעתידה של הרשת החברתית 'טוויטר'? לאחר שאילון מאסק רכש אותה בשווי של 44 מיליארד דולר, מסתמן כי השינויים כבר נכנסים לתוקפם. זאת לאחר שפיטר את כל הדירקטוריון ומחצית מעובדי החברה. ענת דוידוב דנה על כך ברדיו 103fm עם פרופ' קרין נהון, ראש חטיבת דאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר נשיאת איגוד האינטרנט הישראלי, אשר פרשה את משנתה בנושא.

בפתח השיחה, הודתה פרופ' נהון כי אף אחד לא יודע מה מטרתו הסופית של אילון מאסק וכי כולנו רק יכולים לנחש. "אילון מאסק קנה את טוויטר ב־44 מיליארד דולר, סכום שהוא הרבה יותר נדיב מההערכות של כל המומחים לגבי כמה הייתה שווה טוויטר. אין כל כך מחיר לטוויטר, גם מהצד השני היא באמת אחת משתי המרחבים הדיגיטליים ששם נערך המאבק בין אנשים, בין פוליטיקאים, מפלגות. זה המקום בו מעוצב סדר היום העיתונאי, ואני חושבת שזה חלק מהרמז למה מאסק כל כך רצה את הטוויטר".

"מבחינה כלכלית היא מפסידה, הוא אפילו זרק את המספר 44 מילון דולר ביום, וחלק מהמהלכים שהוא נוקט בימים האחרונים נועדו לעצור את הדימום הכלכלי", הסבירה, "אם זה הדרישה שלו ל־8 דולר עבור מי שיש לו את הווי הכוח, שהולך לשנות בצורה נרחבת את טוויטר, ואם זה הפיטורים של כל הדירקטוריון. הוא פיטר את כל הדירקטוריון ולמעלה מחצי העובדים. עכשיו יש סיפור שהעובדים מתאגדים לתביעה משפטית, אבל בסה"כ, מהרגע שמאסק קנה את הטוויטר טוויטר שלו - הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה. אנחנו יכולים לאהוב את זה, לא לאהוב את זה, אנשים בדכדוך כאילו גנבו להם את הפלטפורמה אבל חייבים להבין שהוא באמת יכול לעשות מה שהוא רוצה".

"אתמול כמה מהמפרסמים ירדו ויצאו מטוויטר לתקופה זמנית"

בנוסף, הדגישה פרופ' נהון כי "טוויטר עד עכשיו הייתה מאוד צרה במובן שהיא התמקדה ספציפית בעולם סדר היום הציבורי. היא לא התעסקה בקניות, היו פרסומות אבל היא לא התעסקה בקניות, שווקים וכו'. אתמול באמת כמה מהמפרסמים ירדו ויצאו מטוויטר לתקופה זמנית עד שיבינו מה קורה ומיד אילון מאסק עלה עם ציוץ ואמר שעדיין לא שינו שום דבר מבחינת תנאי הקהילה, אבל כולם רואים שזה לא יציב. מהרגע שמאסק נכנס לטוויטר חוסר היציבות ורעידות האדמה מורגשות היטב, אבל הוא רוצה להפוך את טוויטר לסופר אפליקציה".

"ברגע שזה נכנס לעולמות האלה שבעצם אתה שולט על שווקים ומערכות המלצה, וגם הופך להיות מרחב ציבורי, יש לזה משמעויות מבחינת הכוח שהוא צובר. אז יחידות ההגבלים העסקיים ייכנסו לתמונה ללא ספק, אני לא מאמינה שזה מתכתב יחד עם מדיניות רגולטורית", אמרה, והוסיפה: "אני חושבת שהוא רוצה להיות יותר מצוקרברג, חשוב להבין שהוא מכור לטוויטר. הוא גם מכור לאהדה שיש לו בטוויטר, זה גם חלק מהסיפור. לזכותו ייאמר, כשהוא מדבר ברמה גבוהה 'אני רוצה לייצר חופש ביטוי, שקיפות אלגוריתם'. זו פעם ראשונה שמנהל פלטפורמה אומר את זה, אבל מי שעוקב אחרי הביטויים שלו הם מאוד סותרים אחד את השני, הוא רוצה לייצר חופש ביטוי אבל לא אוהב שמבקרים אותו".

לאור אמירותיה ציינה דוידוב כי אפילו נשיא ארה"ב קורא למאסק פייק ניוז, ואילו פרופ' נהון אישרה את דבריה: "נכון, והוא בעצמו גם נחשב כאילו מפיץ תיאוריות קונספירציה. אני חשובת שמדובר באיש עם המון סתירות פנימיות, וזה חלק מהסיפור שמדאיג את המפרסמים, הקרקע לא יציבה".

"אין ספק שבבחירות 2024 בארה"ב תהיה השפעה"

"אני חושבת שהסיפור הוא בסופו של דבר מה הוא יעשה בהיבט של המשתמש הפשוט. אם המשתמש הפשוט ירגיש שהפלטפורמה, שהיא גם ככה ביצה רעילה, שאם אין לך בטן חזקה אל תהיה שם, אז עכשיו על כמה וכמה שהוא יתיר הסתה לאלימות, לגזענות, אנחנו נראה יותר קולות נניח של ימין קיצוני או ימין רדיקלי או שמאל קיצוני ורדיקלי. כשאנחנו נראה את הדברים האלה אנחנו נוכל למצוא את המשתמש הפשוט אומר 'עזבו אותי, אני עובר למקום אחר'", טענה.

כאשר נשאלה האם בסופו של יום השינויים אותם מחולל מאסק יכולים להוות סכנה עבור טוויטר, השיבה פרופ' נהון כי "זה יכול להיות סכנה לכל אחד, תראי מה קורה עם פייסבוק. גם פה צריך להבין שאם זה יקרה זה גם יכול לייצר מומנטום ויהיה קשה מאוד להחזיר את המומנטום מהרגע שהוא יקרה".

בסיום, התייחסה פרופ' נהון לבחירות האמצע בארה"ב והשפעת הטוויטר עליהן: "בחירות האמצע הן אוטוטו, אני לא מאמינה שהוא יצליח לעשות שינויים, שתהיה לזה השפעה. אבל אין ספק שבבחירות 2024 בארה"ב תהיה השפעה, ואנחנו כבר נראה את זה בבחירות שקורות במדינות שונות עוד שנה. זה עניין של זמן כמה זמן הוא יוכל להתארגן עם כללי קהילה חדשים ומה כללי הקהילה האלה יגידו".

טוויטר אילון מאסק אלון מאסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד