כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המחאה נגד השלטון

צפו: האיראנים מבזים את אנשי הדת ברחובות

צעירים איראניים מצלמים את עצמם תוקפים את אנשי הדת המקומיים ומפילים להם את כיסוי הראש כחלק מהמחאה המתרחבת באיראן נגד השלטון. רבים החלו להסתובב ללא הטורבנים והממשלה הודיעה כי תחל לפעול בתקיפות נגד התופעה

צפו: האיראנים מבזים את אנשי הדת ברחובות
הטורבן הלבן מופל מראשו של איש הדת צילום: צילום מסך

המחאה באיראן לא נרגעת, ואחת לכמה ימים היא הולכת ומתעצמת. תופעת שוליים שהתפתחה באיראן בעקבות המחאה – הפלת טורבנים של אנשי דת מוסלמים, בעת שהם צועדים לתומם ברחובות. צעירים איראנים מצלמים את עצמם, בדרך כלל בטשטוש, ניגשים לאנשי דת ברחוב ומשליכים את כיסוי הראש - הטורבן מראשיהם כביטוי לעוינות שהם חשים כלפי המשטר האסלאמי והממסד הדתי.

בחלק מהמקרים מלווה זריקת הטורבן בהטחת עלבונות וגידופים כלפי איש הדת המותקף. תופעה זו והפצת תיעודה המצולם ברשתות החברתיות כבר הפכה למגמה הולכת ומתרחבת תוך שימוש בהאשטאג "הפל את הטורבן". בעקבות התרחבות התופעה, רבים מאנשי הדת המקומיים החליטו כי הם מפסיקים ללכת ברחוב עם הלבוש המסורתי, מחשש פן יבולע להם והם יהפכו למוקד לתקיפות וללעג על ידי הצעירים העוינים את משטר האייתולות.

סוכנות הידיעות האיראנית פארס, המזוהה עם המשטר, פרסמה כתבה נרחבת בנושא בו היא מביעה דאגה מהתרחבות תופעת הפלת הטורבנים ומציינת כי בקרוב יחל מבצע אכיפה שיכלול ענישה מרתיעה בעניין. יצויין כי מנהיג המהפכה שגרמה לעליית שלטון האייתולות, רוחאללה ח'ומיני, תקף בזמנו את אנשי הדת ששיתפו פעולה עם משטר השאה וקרא לצעירים האיראנים להסיר בכוח את הטורבן מעל ראשם של אנשי דת אלה, המייצרים שחיתות בקהילה המוסלמית בשם האסלאם. הוא הסביר אז כי לא צריך להכות אותם או להרוג אותם, אבל יש להסיר את הטורבן מעל ראשיהם, כדי להראות שהם לא ראויים לחבוש את כיסוי הראש המזוהה עם הדת האסלאמית.

באופן אירוני, כעת מתנגדי המשטר של ח'ומיני משתמשים בזה כדי לפגוע באנשי הדת התומכים בממשיכיו. ד"ר רז צימט כותב במאמר שפרסם במסגרת מרכז אליאנס ללימודים איראניים באוניברסיטת תל אביב, כי על רקע התופעה המתרחבת, הצהיר חבר "מועצת המומחים", אייתוללה מוחמד תקי פור-מוחמדי, כי אנשי הדת השיעים גאים בלבושם וכי לא יסירו את הלבוש המסורתי למרות הפגיעה בהם.

לדברי ד"ר צימט, תהליכי השינוי הדמוגרפיים, החברתיים והתרבותיים לצד מדיניות המשטר מאז המהפכה הביאו לשחיקה מתמשכת במעמדם ההיסטורי של אנשי הדת השיעים, שהיו כוח מניע חשוב בכל התנועות המהפכניות שהתחוללו באיראן. מגמה זו ניכרת היטב במחאה הנמשכת באיראן בימים אלה ויש בה כדי להשפיע במידה רבה על זהותה של הרפובליקה האסלאמית בשנים הבאות ללא קשר לאופן התפתחותה ולתוצאותיה של המחאה הנוכחית.

איראן אנשי דת הפגנות באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד