כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"תפקידנו לסייע"

היועמ"שית במסר מרגיע לממשלת הימין

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, עונה בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים באילת לקריאות נגדה מהצד הימני של המפה הפוליטית: "תפקידנו נותר, בכל עת, לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה, לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל בגבולות הדין"

היועמ"שית במסר מרגיע לממשלת הימין
בנימין נתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, מגיבה הערב לקריאות נגדה מצד חברי כנסת בצד הימני של המפה הפוליטית. את הדברים נשאה מיארה בהשתלמות השנתית של משרד המשפטים באילת. לדברי היועמ"ש, "הגדרת התפקידים שלנו ואופן ביצועם אינם תלויים בזהות הדרג המדיני או בזהות ראשי מערכת המשפט באותה עת". היא הוסיפה, "תפקידנו נותר, בכל עת, לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה, לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל בגבולות הדין". 

בפתח דבריה הודתה מיאה לאנשי המשרד: "אתם ניצבים בחוד החנית של השירות הציבורי במדינת ישראל. אתם פועלים להגנה על זכויות האדם, מיגור הפשיעה, שמירה על נכסי המדינה וביסוס שלטון החוק, על כל היבטיו. אני גאה לעמוד בראש המערכת שבה יש אנשים כמוכם. אני גאה באיכות יוצאת הדופן של הייעוץ המשפטי שאתם מעניקים לממשלה; במהלכי החקיקה שאתם מקדמים; ובייצוג המשפטי המעולה בערכאות".

מיארה המשיכה ואמרה, "עומדים בפני המערכת אתגרים משמעותיים. בטוחני, מההיכרות אתכם, כי נוכל לכל אתגר. תמיכתו העקבית של הנשיא בשלטון החוק, במוסדות המשפט ואכיפת החוק, ובעושים במלאכה, היא חשובה ביותר. היא ערכית כשלעצמה ומחזקת. אכן, הנאבקים בפשיעה החמורה ובשחיתות השלטונית ושומרי הסף, ראויים לכל הוקרה. תרומתם למדינה של המוסדות האמונים על כך, ובראשם פרקליטות המדינה, משטרת ישראל ומערך הייעוץ המשפטי, לא תסולא בפז".

מיארה התייחסה לראשונה לטענות שהופנו כלפיה: "חשוב להיות ברורים בעניין הזה - הגדרת התפקידים שלנו ואופן ביצועם אינם תלויים בזהות הדרג המדיני או בזהות ראשי מערכת המשפט באותה עת. תפקידנו נותר, בכל עת, לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה, לקדם את האינטרסים של מדינת ישראל בגבולות הדין. מאפיינים אלה נובעים מדמותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. כך היה מאז קום המדינה".

בתוך כך, אורח הכבוד של ההשתלמות השנתית של משרד המשפטים באילת היה נשיא המדינה יצחק הרצוג ששב לישראל מועידת האקלים בשארם א-שייח'. בדבריו הדגיש הנשיא על חשיבות חוסנה של מערכת המשפט והצורך ליצור גיוון בתוך המערכת.

הנשיא אמר לנוכחים כי "לא תיתכן מדינה מתוקנת ללא משפט. בדיוק כפי שלא תיתכן מדינה בלי חבל ארץ ושפה, בלי פרלמנט, בלי רשות מבצעת. שלטון החוק הוא חלק חשוב ביותר מקווי המתאר של מדינת ישראל, וכולנו – העם בישראל כולו – מתפללים כל יום בשלומה של מלכות, בשלומן של כלל רשויות השלטון, שאלמלא הן – איש את רעהו חיים בלעו. אין זה אומר שחובה על כולם להסכים עם כל החלטותיה ופעולותיה של המערכת. כמו כל מערכת ציבורית. ועדיין – כי שחזרתי והדגשתי השבוע לא אחת – מחלוקות יש לנהל בשום שכל, ברגישות, בהבנה; ובעיקר עלינו להיזהר כל העת שלא לשפוך את התינוק עם המים".

עוד אמר הנשיא, "המשפט הוא מיסודותיו החשובים של ביתנו שלנו, בתי המשפט הם חלק מביתנו שלנו, הייעוץ המשפטי והפרקליטות הם חלק מביתנו שלנו, וכשאנחנו פוגעים בהם – אנחנו פוגעים בכולנו. מערכת משפט חזקה ועצמאית היא עוגן שלטוני חשוב וחיוני מאין כמותו עבור כל מדינה; ועל אחת כמה וכמה מערכת המשפט הישראלית, שהיותה עצמאית, מקצועית ומגוונת, על כל אגפיה ושלוחותיה – הן ברשות המבצעת והן ברשות השופטת - הוא אינטרס עליון שלנו, של כולנו, כחברה וכמדינה".

"אני מוטרד מאד ממגמת הירידה של אמון הציבור במערכת המשפט. יש לכך סיבות רבות ומגוונות, חלקן קשורות למגמות עולמיות, חלקן לתמורות רוחב ועומק בישראל, וחלקן, חשוב שנכיר בכך - למערכת המשפטית על שלל היבטיה וגווניה. אמנם אני מציג כאן אתגר, המונח לפתחיכם ולפתחנו כחברה וכמדינה; אבל אני מבקש להציג גם את פתרונו בצידו. מערכות הבחירות החוזרות ונשנות בשנים האחרונות שהיו בסיס לקיטוב הולך וגובר בחברה הישראלית, לחוסר אמון בין רשויות השלטון, הבהירו לכולנו שהתנהגות שקולה, מכילה, מקצועית ועניינית, היא המוצא היחיד, היא זו שעל בסיסה תיכון מדינתנו".

"בשנה האחרונה דיברתי לא אחת על הצורך שלנו להקשיב לכאבו של האחר, לייצר דיאלוג גם עם מי שאנו חולקים עליו מכל וכל, ואני מאמין שהדברים נכונים גם ברמה המוסדית והבין-רשותית, אם אפשר לכנות זאת כך. אני מאמין שגם רשויות השלטון בישראל – המחוקקת, המבצעת והשופטת – צריכות להיות קשובות זו לזו; זו לכאבה של זו, זו למצוקותיה של זו, זו לאתגריה של זו. לא רק שניתן לנהל את המחלוקות האלה, אפשר אפילו לצמוח מהן. לא תמיד צריך להיבהל, לא תמיד צריך להתגונן".

"זה אומר שהאחריות מוטלת על כולם: אחריות להקשיב לקולות של ביקורת; אחריות לחוש את הכאב של מי שמרגישים שהם ועולמות הערכים שלהם אינם מיוצגים מספיק; אחריות להבין שלפעמים באמת צריך תיקון ולפעמים באמת צריך לשנות, לשפר ולחבר; ובעיקר אחריות של כולנו – להתנהל בדיאלוג ומתוך שיח משותף, לבקר באופן אחראי ובונה; להחליף התנגחות בהתדיינות, להמיר התרסה בהקשבה. התנהגות שקולה, מכילה, ועניינית, היא לא רק המוצא היחיד לחיינו כאן, אלא גם זו שתחזק את האמון, תצמיח את המערכת המשפטית כולה, ותבנה בנו עוד ועוד קומות – כחברה וכמדינה".

"אני מאמין בערכו העצום של הגיוון, שבונה אמפתיה ובונה את היכולת לראות מורכבות. הדברים נכונים לכל תקופה ולכל חברה, ועל אחת כמה וכמה בחברה הישראלית של דורנו שפניה, קווי המתאר שלה, ואופי הרכבה – משתנים תדיר, ולעתים באופן דרמטי. הבנת והפנמת המציאות המשתנה הזאת, בכל המערכות, כמובן תוך שמירה על מקצועיות ועל שלטון החוק, היא הכרח קיומי עבורנו, ובוודאי עבור אמון הציבור במערכות, במוסדות וברשויות. גיוון תורם לחיינו כפרטים, והוא תורם לא פחות לעבודת הצוות שלנו, לשירות הציבורי, למדינה ולעם".

"נושא המלחמה בפשיעה היה מרכזי במערכת הבחירות האחרונה. הפרקליטות והפרקליטים שנמצאים כאן לוחמי הפרקליטות שנאבקים בפשיעה בוקר ולילה יום יום שעה שעה. בלי שבת ובלי חג. אני מבקש להודות לכם על מלחמתכם למען החוק, למענינו! למיגור הפשיעה". כך נשיא המדינה הרצוג.

גלי בהרב מיארה יצחק הרצוג היועצת המשפטית לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד