כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"להמשיך ללמד את המסר"

84 שנים למאורעות ליל הבדולח: השגריר הגרמני במחווה מרגשת

אתמול השתתף שגריר גרמניה בישראל שטפן זייברט בהכנסת ספר תורה לבית האבות עמיגור, לציון 84 שנים למאורעות ליל הבדולח העקובים מדם שהתרחשו על אדמות מדינתו. בנאום שנשא במקום אמר: "אנחנו צריכים להמשיך ללמד את המסר מהפשעים שנעשו נגד היהודים כל דור מחדש"

84 שנים למאורעות ליל הבדולח: השגריר הגרמני במחווה מרגשת
שגריר גרמניה בסיום כתיבת ספר תורה צילום: באדיבות המצלם

אמש (שלישי) נערך טקס מיוחד בבית האבות עמיגור לציון 84 שנים לליל הבדולח, בו נהרגו כ-400 יהודים, ונערכו פוגרומים נרחבים בכל רחבי גרמניה ואוסטריה. בטקס, שנערך בחסות קרן היסוד, הוכנס לבית האבות בהרצליה בו שוכנים ניצולי שואה רבים ספר תורה, לכבוד נטבחי הפוגרומים בליל הבדולח.

בטקס לקח חלק השגריר הגרמני בישראל שטפן זייברט, שנכנס לתפקידו לפני שלושה חודשים אחרי שמילא בעבר את תפקיד דובר ממשלת גרמניה. בשל נוצריותו, לא יכל זייברט לכתוב אות בספר התורה, ולכן אחז בידו של יהודי שהיה במקום שכתב אות בספר התורה. 84 שנים אחרי שטבחו הגרמנים ביהודי גרמניה וניתצו את חלונות בתי הכנסת והעסקים היהודיים, עמד שגריר גרמניה בישראל, נשא נאום בגנות האנטישמיות והזכיר את חשיבות זכרון השואה.

"הלילה הוזמנתי לעמיגור, בית האבות החדש לניצולי שואה. אני אסיר תודה על כך שיכולתי לקחת חלק בהכנסת ספר התורה החדש ביום המיוחד הזה: יום הזיכרון לפוגרום נובמבר 1938 (ליל הבדולח). תודה לכם", כתב לאחר האירוע השגריר זייברט.

בנאום שנשא זייברט בהכנסת ספר התורה אמר: "אסור שישכחו אף פעם את האנשים, נשים וילדים שנרצחו בשואה, על סיפוריהם האישיים, כי הם היו אנשים אינדיבידואליים, לא רק חלק ממספר גדול. אנחנו צריכים להמשיך ללמד את המסר מהפשעים שנעשו נגד היהודים כל דור מחדש. זו המשימה שלנו, והאחריות הזו שלנו לעולם לא תסתיים".

ב-7 בנובמבר 1938 ירה צעיר יהודי בשם הרשל גרינשפן בבארנסט פום ראט, איש השגרירות הגרמנית בפריז, ופצע אותו כנקמה על גירוש משפחתו היהודית מגרמניה לפולין. בעקבות מקרה זה התעורר גל אנטישמיות ברחבי גרמניה, ובעידוד המשטר הנאצי ומכונת התעמולה המשומנת שלו - שבראשה עמד שר התעמולה יוזף גבלס שתיכנן את הפוגרום ביהודים בתגובה לניסיון ההתנקשות באיש השגרירות הגרמנית, החלו לבצע אינספור גרמנים פוגרומים ברחבי גרמניה ואוסטריה.

הלילה העקוב מדם כונה "ליל הבדולח", בשל רסיסי הזכוכית שהצטברו לאחר ניפוץ עסקים ובתי כנסת יהודיים. במהלך ליל הבדולח נהרגו על פי דו"ח נאצי 91 יהודים, אך כנראה המספר עומד על כארבע מאות יהודים. במהלך ליל הבדולח נהרסו, נשרפו ונותצו רוב גדול של בתי הכנסת ובתי הקברות היהודיים בגרמניה, ועסקים רבים של יהודים נהרסו גם הם. במהלך אותו זמן נעצרו אף 30 אלף יהודים ונשלחו למחנות ריכוז.

שטפן זייברט גרמניה הנאצית בית אבות ספר תורה ליל הבדולח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד