כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

לזהות את רוכבי הדו גלגלי – רגע לפני שיהיה מאוחר מדי

בולטות כלי הרכב הדו גלגליים בכביש היא נמוכה יחסית. עמותת אור ירוק בדקה כיצד ניתן להגביר את רמת ניראותם בכביש, בכדי להפחית את תאונות הדרכים בהן הם מעורבים

צילום אילוסטרציה.צלם: דוד מחפוד, חדשות 24
צילום אילוסטרציה.צלם: דוד מחפוד, חדשות 24



תחום הדו גלגלי בישראל תפס תאוצה בשנים האחרונות, ובעשור האחרון גדל מספר האופנועים בישראל בכ-50%. הסיכון של רוכב אופנוע להיות מעורב בתאונה קטלנית (תאונה עם הרוג אחד לפחות) גבוה פי שבעה בהשוואה לכלי רכב פרטי. וכך, למרות שחלקם בצי כלי הרכב עומד על 4%, חלקם של הרוכבים שנהרגו בתאונות דרכים הוא 15%, כמעט פי ארבעה. (נתוני שנת 2012). במקרים רבים התאונה בין רוכבי דו גלגלי לכלי רכב נגרמת מכך שנהג הרכב לא נותן זכות קדימה לרוכב, וההנחה היא כי היא קשורה לנראות האופנוע, ולבולטות הנמוכה של רכבי הדו גלגלי.

על פי מכון המחקר ההולנדי SWOV, נראה שבמצב אחד יש לאופנועים חיסרון בולט ביחס למכוניות, וזאת, כשהמכונית פונה שמאלה, ולא נותנת זכות קדימה לאופנוע מתקרב. הסיבה לכך היא, כי מהמראה הצדדית הרוכב גדול כמעט כמו חלק מהמכוניות, וכיוון שהאופנוע נמצא בתנועה, הנהג מקבל די הרבה אינפורמציה על תנועתו ומהירותו. מהמבט הקדמי האופנוע צר יותר ממכונית ויש לו רק פנס קדמי אחד, מה שמספק פחות אינפורמציה לגבי מהירותו.

כדי לפתח אמצעים להפחתת תאונות אופנוע הקשורות לנראות, חשוב לדעת מהן הסיבות העיקריות לכך שרכבי הדו גלגלי בולטים פחות מרכבים. ראשית, יותר קשה לזהות אופנועים בגלל תפיסת המהירות והעומק, כיוון שמימדיהם קטנים יותר (בעיקר במבט קדימה) בהשוואה למכוניות. בנוסף, מחקרים שבדקו באופן ישיר את בולטות האופנועים מראים ששינוי הופעתו של האופנוע ו/או של רוכבו כן משפיעים על זיהויים ואף על תאונות איתם. אולם, המחקרים גם מראים כי ההיבט החשוב ביותר בבולטות האופנוע הוא הבולטות שלו ביחס לסביבה.

כיצד לשפר את נראות רוכבי הדו גלגלי? ישנן הוכחות כי הנוכחות הפיזית ביגוד זוהר היא בעלת השפעה חיובית על הסיכון לתאונה ולכן על הרוכב להתבלט באמצעות בגדים זוהרים בלילה ולבוש כהה ביום. כמו כן, יש לשפר את תאורת האופנוע מקדימה לשיפור בולטות האופנועים.
גם נהג הרכב, יכו לשפר את יכולתו לזהות רוכבי דו גלגלי, למשל באמצעות התקנת מערכת התראה המזהירה את הנהגים כי אופנוע מתקרב. גם המדינה יכולה לשפר יכולת זו, באמצעות בנייה מחדש של צמתים כך שהם יוכלו לפנות שמאלה מבלי שיווצר קונפליקט עם תנועה מתקרבת.

עמותת אור ירוק: "התשתית של כבישים רבים במדינת ישראל אינה סלחנית ואינה מותאמת לצרכיהם של רוכבי הדו גלגלי. בכבישים רבים מעקה הבטיחות, שתפקידו לספוג את המכה, לרכך אותה ולמנוע את התרסקות האופנוע, אינו מותאם לאופנועים והופך עבור הרוכבים למלכודת מוות. אם לא די בכך, הרי שמחירם היקר של אביזרי המיגון הבסיסים לרוכבים- מעיל, קסדה, כפפות ומגנים, מקשה מאוד על רכישתם. על המדינה להוריד את המע"מ על אביזרים אלו בכדי להגביר את ניראותם של רוכבי הדו גלגלי ולצמצם את היפגעותם בתאונות דרכים".
אור ירוק דו גלגלי תשתית תאונות אופנוע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד