ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
לאחר מאבק ממושך

ניצחון מוחץ לחרדים: המפעל המזהם ייאלץ לעזוב את האזור

ניצחון מוחץ לחרדים באנטוורפן: המפעל המזהם ייאלץ לעזוב את האזור הסמוך לקהילה החרדית, פסק הדין מהווה ניצחון ברור לקהילה החרדית בעיר זאת לאחר שעסקנים חרדים בעיר נאבקו קשות במהלך השנתיים האחרונות נגד כוונת המפעל להאריך את פעילותו במקום לעוד עשר שנים

ניצחון מוחץ לחרדים: המפעל המזהם ייאלץ לעזוב את האזור
המחאה באנטוורפן צילום: באדיבות המצלם

הרשויות בבלגיה פסקו כי על ההנהלה של מפעל לעיבוד זהב, הממוקם בשכונה החרדית באנטוורפן שבבלגיה, לעזוב את השכונה מיידית וכי עליהם לנקוב במיקום מדויק בו היא תמקם מחדש את המפעל. פסק הדין מהווה ניצחון ברור לקהילה החרדית בעיר, זאת לאחר שעסקנים חרדים בעיר נאבקו קשות בשנתיים האחרונות נגד כוונת המפעל להאריך את פעילותו במקום לעשר שנים נוספות.

שרת הבריאות הבלגית זואל דמיר, ממפלגתו של חבר הפרלמנט החרדי מיכאל פרייליך שפעל רבות שהמפעל ייסגר, האחראית על מתן אישורים למפעלים, לא אישרה למפעל להמשיך לעבוד, והורתה להם לסגור את המפעל לאלתר, אחרי שהאישור נגמר ב-22 יולי. המפעל ביקש אישור חדש, אך נדחה מיידית, והמפעל כבר מושבת. חבר הפרלמנט פרייליך התעסק רבות עם המאבק, וסיפק את כל המסמכים המוכיחים כי המקום מזהם ומסכן את התושבים. בעלי המפעל יכולים לערער, אך זה יעלה להם הרבה כסף, והם חייבים להישאר סגורים עד ההחלטה בערעור שיכול לקחת כמה שנים.

רבני העיר הודו לחבר הפרלמנט מיכאל פרייליך על מאמציו הרבים, חבר הפרלמנט אמר ל'בחדרי חרדים' כי הוא לא היחיד שפעל לכך, היו עוד רבים וטובים כמו הרב שלמה זייפמן, וכמובן אלפי החרדים שיצאו לרחובות להפגין.

כזכור, עסקנים חרדים באנטוורפן ניהלו מאבק מזה מספר שנים, נגד מפעל לייצור ועיבוד זהב הממוקם באזור היהודי באנטוורפן, בטענה כי המפעל משתמש בחומרים מזיקים בהיקפים נרחבים, שגורמים לנזקים ולמחלות המשפיעים לרעה על תושבי האזור, כשבאותו אזור נפטרו ל"ע מספר יהודים בדמי ימיהם. מי שמנהל את הקמפיין, הוא הרב שלמה זייפמן, ויחד עם פעילי נוספים הוא מנסה למגר את הנזק שנגרם לכאורה לסביבה.

לדבריו "בעלי המפעל הגישו בקשה לעירייה לקבל רישיון לעוד 10 שנים, ולכן נסינו לסכל את היוזמה. נאספו 6,000 חתימות לגורמים המוסמכים", העסקנים פרסמו מפה ועליה היו פרוסות נקודות המציינות בתי תושבים שחלו במחלת הידועה באנטוורפן.

הנתונים על המפה מצביעים כי סביב אזור המפעל, יש הרבה יותר מקרים של חולי. גם התנועה הירוקה באנטוורפן הצטרפה למאבק, הכניסה פרוספקטים לתיבות הדואר ואף פתחה עצומה באתר הרשמי שלה. עתה לאחר מאבק ממושך, החליטה הממונה מטעם הרשויות כי המפעל חייב לסגור את שעריו באופן מידי. העסקנים הודו לחבר הפרלמנט מיכאל פרילייך שנאבק בכל הכוח בכדי להגיע לתוצאה הזו.

כזכור כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' המפעל הוא לייצור ועיבוד זהב והוא ממוקם באזור היהודי באנטוורפן. לטענת התושבים המפעל משתמש בחומרים מזיקים בהיקפים נרחבים, שגורמים לנזקים ולמחלות המשפיעים לרעה על תושבי האזור.

קרובי משפחתם של שני חברים בקהילה החרדית שנפטרו בשלוש שנים האחרונות מסרטן, סיפרו בעבר לתקשורת המקומית, כי בהגיעם עם קרוב משפחתם לבית החולים האוניברסיטאי 'לוון' בבלגיה, שאל אותם הפרופסור כמסיח לפי תומו: "האם אתם גרים באזור ליד מפעל הזהב? סוג הסרטן הזה אינו מצוי בקרב משפחות יהודיות, וזה כבר המקרה השני של מחלה באזור זה".

"מה עוד הם יכולים להגיד לי? בעלי מת", אמרה אחת הנשים מהשכונה בראיון לתקשורת המקומית, "נשארתי לבד עם שמונה ילדים". תושבים נוספים שהתראיינו סיפרו: "אנחנו מכירים עשרות אנשים שכולם חלו. כמה קורבנות עוד יהיה? מפעל כזה לא שייך למרכז העיר. אם הממשלה שלנו באמת כל כך מחויבת לאיכות הסביבה, איך ייתכן שהמפעל עדיין יכול לעשות את שלו כאן".

בלגיה אנטוורפן מיכאל פרייליך מפעל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד