ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

"שלומי אמונים רצים לבד? גם לנו מותר"

"אל תפתחו פנטזיות", מזהיר חנוך ורדיגר, מועמד תנועת 'טוב' בירושלים. "החרדים העובדים לא קיימים ביהדות התורה" • על הריצה הנפרדת: "בבית שמש זה כן מותר? ומי ה'גדול' שהתיר לפרוש? הרבה'ס שהוא רץ אליהם בחגים?" • על פינדרוס: "נכשל בביתר כראש עיר ובבחירות, וגם בירושלים לא רשם הישג מיוחד" • ולמי הוא כן מפרגן?

חנוך ורדיגר. צילום ארכיון
חנוך ורדיגר. צילום ארכיון



חנוך ורדיגר הוא יו"ר תנועת 'טוב', ומי שהוצב במקום הראשון ברשימה המתמודדת למועצת העיר ירושלים - בה מושקעת עיקר פעילותה של התנועה.

• ירושלים מעל הכול - למה?

"ירושלים היא עיר הרבה יותר גדולה משאר הערים בהן אנו מתמודדים - בית שמש, ביתר עלית ואלעד – יש בה הרבה יותר עבודה, גם התוצאות משמעותיות יותר. ולא שאני מזלזל במקומות אחרים. בביתר, למשל, אנחנו רצים יחד עם הרשימה המאוחדת, כך שזה שונה".

• ובגלל זה הרשימה המאוחדת לא תזכה, כנראה, ב'קול קורא' של רבני 'דגל התורה'.

"את יודעת שזה ככה? כי שמועות, את יודעת".

• כן, זה ככה, ועובדה שעדיין לא פורסם 'קול קורא'. וגם לא יפורסם.

"אבל טוענים לי שלפני שרצו הם התייעצו עם מי שהתייעצו וקיבלו הסכמה".

• זה נכון, אבל ב'דגל' טוענים שראש העיר מאיר רובינשטיין הבטיח להם שלא יהיו בחירות. בבירור איתו הוא עומד על כך שלא הבטיח.

"לא יודע, איך בכלל ראש עיר יכול להבטיח שלא יקומו רשימות נוספות? אולי יש שם פוליטיקות אחרות שקשורות לזה. בכל מקרה, ברור שירושלים היא המקום הגדול ביותר, וכל מי שנמצא במערכה מבין שזו גולת הכותרת".

• ואולי כי אתה, יו"ר המפלגה, ניצב שם במקום הראשון?

"אני נמצא שם כי באמת המאבק בירושלים הוא מאוד משמעותי. מלכתחילה לא חשבתי להתמודד, אבל ראיתי שצריך ולכן יצאתי לדרך. מעולם לא חשבתי להיכנס לקטע הזה".

• למה לא נערכו פריימריס?

"כי פריימריס לא עושים במקום חדש. עשינו פריימריס בבית שמש, מקום בו אנחנו רצים כבר מזמן, בביתר יש נציג שנבחר עם הקמת התנועה והחברים מאוחדים סביבו - ולא היה טעם לערוך פריימריס, גם באלעד הריצה היא חדשה, 'טוב לאלעד'".

• אגב, באלעד במי אתם תומכים לראשות העיר?

"לא מצהירים על תמיכה לאיש. זו החלטה מקומית, הנציגים מכירים ויודעים מה טוב להם ובחרו מה שבחרו".

• ראיתי שפרסמת בעמוד הפייסבוק שלך על פגישה שקיימת עם יוסי דייטש, מועמד 'שלומי אמונים' ברשימת יהדות התורה בירושלים, מתוך ניסיון למנוע את הצורך לרוץ בנפרד.

"זה התחיל הפוך. זה היה לפני מספר חודשים כשיצא לי להיות בעירייה ונכנסתי לחדר של יוסי דייטש. הוא שאל האם אנחנו מתכוונים להתמודד, עניתי לו שבעזרת ה' כן. הוא שאל אותי למה, פירטתי לו את הסיבות. המשיך ושאל: 'למה לא לנסות לרוץ ביחד? אני מכיר קצת את המערכת אולי אנסה'...

"אמרתי לו שאדרבה, שיבדוק, אבל אני לא נותן לזה הרבה תקווה. ובאמת עד היום הוא לא חזר אלי עם תשובה. זה לא שהוא לא רצה, אבל זה מעליו, זה לא בליגה שלו. אצל מי שיושב מעליו לא רוצים עוד מישהו שיהיה בתוך המערכת המוכרת, של יהדות התורה. וזה בסדר גמור, גם לא בטוח שמה שהיינו צריכים לבטא, היינו מבטאים כחלק מהמפלגה כולה".

• עובדה שישראל פכטר הצליח לעשות זאת בביתר, הוא הפך להיות חלק אינטגרלי מהמערכת.

"עדיין ביתר היא עיר קטנה, וירושלים עיר גדולה, ובלי לפגוע חלילה בשום עיר, ירושלים זו ירושלים, ולגבי העברת המסרים, אין דינה של ירושלים כדינה של ביתר. אדרבה, מה שאפשר לעשות בביתר - טוב לביתר. מביתר למדנו שאין פה עיקרון, שבמקום שבו טוב להם לצרף את טוב מצרפים, כשלא נוח לא מצרפים".

מאיר פרוש. צילום: פלאש 90צילום: מאיר פרוש. צילום: פלאש 90
מאיר פרוש. צילום: פלאש 90


"ומי זה בדיוק ה'גדול' של פרוש?"

• במה אתם שונים, בעצם, מהחרדים העובדים שהם חלק מ'דגל התורה'?

"את מדברת איתי על משהו שלא קיים. אנחנו שונים, כי הם כלום, הם לא קיימים. יש יהודי, ואני בכוונה לא מזכיר את שמו כדי שלא להעליב אותו, פעם מציבים אותו מקום 83 לכנסת, פעם מקום 20 בעירייה. להגיד שזה הייצוג לחרדים עובדים? מה עוד שברור לכולם שאם טוב לא הייתה קיימת, גם את זה לא היו נותנים לו, גם היחס המלאכותי שהוא מקבל - זה בזכותינו".

• גפני לא חרדי עובד? יוסי דייטש לא חרדי עובד? הם לא ממש אברכים...

"יכול להיות חרדי עובד, אבל הוא חלק מהממסד המפלה, נהנה ממנו ומתפרנס ממנו. זה נכון שהם חרדים עובדים, אבל איך אומר גפני? אני נשלחתי לייצג את עולם התורה, אני לא חייב לייצג את החרדים העובדים, לא בשביל זה אני קיים. וזה בסדר גמור, והוא עושה את זה מצוין, אבל עדיין היהודים שלא יושבים בכולל אבל שולחים את הילדים שלהם לישיבות - חשוב שייצגו אותם. ואנחנו יודעים שמוחקים אותם, מתנכלים אליהם ומתנהגים אליהם בצורה לא ראויה. אנחנו הרי יודעים על זה.

"אז בערב הבחירות מחזרים אחריהם, כך היה ערב הבחירות לכנסת. קרה משהו אחרי הבחירות לכנסת? תמים היה מי שחשב שיקרה משהו. יעברו הבחירות לעירייה ואנשים שפיתחו פנטזיות יגלו שעבדו עליהם ושזה מצג שווא ושהם לא יכולים להיות חלק מהממסד".

• אז אתם רוצים להיות העשירי למניין בירושלים?

"אנחנו לא הולכים להיות עשירי למנין של יהדות התורה, לצערי כבר הרבה זמן שהם לא מצרפים למניין שלהם כל מי שלא שייך לממסד המתנשא שלהם. אנחנו הולכים במסגרת אחרת".

• אבל תרצו לגנוב להם את המנדט העשירי לו הם קוראים במודעות הפרסום...

"מה זה ההתנשאות הזו שלהם? זה רשום על שמם בקושאן. באיזה טאבו נרשם שזה שלהם? לא בטוח בכלל שיש להם עשירי. זה כמו צענטער, מחפשים מישהו שישלים מניין, אחר-כך אין לו ערך. אני מפרגן ליהדות התורה עשרה מנדטים, אבל חושב שאם יש עוד שניים-שלושה מנדטים, אדרבה, שהיהדות החרדית תגדל".

• מה יקרה אם הקולות ילכו לפח? כולנו זוכרים מה קרה בבחירות האחרונות כשש"ס איבדה לפחות מנדט אחד לטובת מפלגתו של הרב אמסלם ומפלגתו של רבי אמנון יצחק.

"אמסלם לקח קולות של חילונים, עוצמה לישראל לקחה קולות של ציבור חרד"לי, אולי אמנון יצחק לקח קצת, אבל לא כל מי שחובש כיפה חייב להצביע לש"ס".

• שניהם לקחו קולות לש"ס, אין ספק בזה.

"אז תשאירי מפלגה אחת ותגידי שכולם צריכים להצביע לה כדי לא לאבד קולות. זה הגיוני?"

• ברור שתמיד שווה להתאחד.

"כן, ממש רואים בבית שמש איך מתאחדים. הרי כשזה לא מתשלם לא הולכים יחד".

• אז אתה, בעצם, אומר שמה שמותר בבית שמש מותר גם לכם.

"מה השאלה? כמו שמותר שבירושלים תקום מפלגת 'בני תורה', ומפלגת חסידים ופרוש בבית שמש, מותר גם לנו. איזה גדול עומד מאחורי שלומי אמונים של פרוש? בגלל שהוא נוסע לכמה רבה'ס בימים טובים וחול המועד, לכן מותר לו להקים מפלגה? הרי ה'גדול' שלהם הוא מאיר פרוש ולכן הקימו בבית שמש מפלגה. נו, באמת".

פינדרוס. צילום: קובי הר צביצילום: פינדרוס. צילום: קובי הר צבי
פינדרוס. צילום: קובי הר צבי


"פינדרוס נכשל בביתר, כראש עיר וגם בבחירות"

• ולכם, יש גדול מאחוריכם?

"האדמו"ר שלנו, שהוא דמות אוניברסאלית במישור של אהדה אליה, הוא שיעץ לי כשיצאתי למערכת הבחירות. סיפרתי לו שאני מתלבט אם לרוץ והוא אמר לי להמשיך. הוא הורה לעוד יהודי, שקשור בציבור בעלי התשובה, לעזור לנו. אני לא מספר מיהו האדמו"ר כי הוא לא נוהג להתערב בבחירות ואינו מעוניין להיגרר לזה, ואני מכבד את רצונו. אז לא אוכל לומר שמות, אבל יש מושג שניכרים דברי אמת, ואנשים יצטרכו לבחור האם להאמין לי".

• יכול להיות ששאלת אותו את השאלה בתקופת ההקצנה הליטאית ולפני המהפך ב'יתד'?

"שאלתי אותו במיוחד עתה, לקראת הריצה לבחירות ברשימה לעיר ירושלים. זה היה לפני הכינוס הראשון שלנו בירושלים".

• שמעתי אותך בכלי התקשורת משבח שוב ושוב את יוסי דייטש, ואיכשהו מזניח את התשבחות לנציגים אחרים של יהדות התורה. לא שאני לא מסכימה עם כל מילת שבח שנתת לו, אבל למה לפגוע באחרים?.

"כי למען האמת, נציג כמו פינדרוס, למשל, נכשל בביתר, כראש עיר וגם בבחירות. זה לא אסון להיכשל, אבל זה לא מקנה תעודת כבוד להיות בראש. לא שם, בביתר, ולא בשום מקום אחר. אין לי דבר נגדו, הוא מעולם לא עשה לי דבר רע, אין לי שום סיבה לומר משהו נגדו, אבל צריך לומר את האמת. אני חושב שיש הרבה מאוד אנשים בירושלים שיכולים לומר שהקדנציה של פינדרוס לא הייתה בעלת משמעות מבחינה ערכית, גם לא במישור הציבורי וגם לא מבחינת צרכי הפרט. לא שמעתי על דברים מיוחדים.

"אבל בהחלט יש עוד נציגים נחמדים חוץ מיוסי דייטש. למשל ישראל קלרמן, בחור מאוד נחמד, אני עוד זוכר אותו כעוזר של אורי מקלב בתקופה בה עבדתי בעירייה. עבדתי איתו בשיתוף פעולה, הוא בחור נחמד, אני מכיר אותו היטב, ולא שאני צריך לתת ציונים".

• אז למה אותו, למשל, לא הזכרת?

"כי כל הזמן אומרים לי, כשאני שואל מה כבר עשו נציגי יהדות התורה, 'אבל יוסי דייטש כן עושה'. טוב, יוסי, אז בשבילו צריכים 8 נציגים? לא מספיק שיהיה לך אחד יוסי, עוד שלושה כמוהו נגיד, שלושה מ'טוב', אולי עוד אחד או שניים מ'בני תורה'? ככה לדעתי העירייה תתפקד הרבה יותר טוב".
ירושלים טוב חנוך ורדיגר בחירות דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 43 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד