כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
אין גל אדום

בחירות האמצע בארה”ב: תוצאות מאכזבות לרפובליקנים

כפי המסתמן, הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים יעמוד על קולות בודדים, והסנאט עשוי להישאר בשליטה דמוקרטית. פרשנים מעריכים כי תוצאות הבחירות פגעו משמעותית במעמדו של טראמפ ובסיכויים שלו להתמודד לכהונה נוספת. הכוכב החדש: מושל פלורידה רון דה סנטיס שנתפס כתחליף ראוי וכמי שינצח בקלות בבחירות לנשיאות

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: די וואך

תוצאות מאכזבות לרפובליקנים בבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב. ספירת הקולות עדיין נמשכת, אבל ההערכה הוודאית היא שהרפובליקנים אמנם יחזיקו ברוב בבית הנבחרים (הבית התחתון) בסיום ספירת הקולות, אלא שהרוב יהיה דחוק מאוד, ולא משמעותי כפי שצפו הסקרים. כמו כן, ההצבעה בסנאט עדיין לא הוכרעה וספירת הקולות נמשכת גם כן. ההערכה היא שההכרעה הסופית תושג רק בעוד כחודש, כאשר לדמוקרטים סיכוי סביר לשמור על השליטה.

ברויטרס מדווחים כי רבים מהמרוצים התחרותיים ביותר במחוזות המתנדנדים עדיין קרובים ביותר לאחר ספירת רוב הקולות, ובשלב זה מוקדם עדיין להכריז מי ניצח בהם. עם זאת, הרפובליקנים הודו שהבחירות לא הניבו את הניצחון הסוחף של 'הגל האדום' לו ציפו.

ניתוח ראשוני של התוצאות מעלה כי כמה מהמועמדים שנחשבו למזוהים במיוחד עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הפסידו גם במקומות הפחות צפויים להפסד רפובליקני, ייתכן בגלל שהאמריקאים התעייפו מהעיסוק בטראמפ ובטענותיו לגבי זיוף הבחירות לנשיאות, דבר שהביא לירידה בפופולאריות שלו ויצר אפילו תגובת נגד.

לעומת זאת, המפלגה הדמוקרטית התגייסה בימים האחרונים לפני הבחירות והצליחה להעיר את השטח הרדום בקרב תומכיה, מה שאכן הביא לשינוי המיוחל מבחינתה ועצר את 'הגל האדום' ממנו חששו כל כך. נכון לשעות הערב אמש, מספר המקומות בסנאט שכבר הוכרעו לטובת הרפובליקנים עומד על 49, הדמוקרטים על 48, כאשר הצפי הוא שהרפובליקנים יגיעו בתום ספירת הקולות ל-50, והדמוקרטים ל-49.

המקום הנותר השייך לג'ורג'יה יוכרע רק אחרי סיבוב חוזר שייערך בעוד חודש, משום שאף אחד מהמועמדים במדינה לא יצליח להשיג 50 אחוז מהקולות, דבר שלפי החוק המקומי בג'ורג'יה מצריך יציאה לסיבוב הצבעה נוסף. במצב של 50-50 השליטה תישאר בידי הדמוקרטים בעזרת הקול הנוסף השייך לסגנית הנשיא.

בבית הנבחרים נרשמו עד כה 182 ניצחונות לדמוקרטים לפי התחשיב של רויטרס, ו-201 ניצחונות לרפובליקנים. כדי להשיג רוב בבית הנבחרים צריכה אחת המפלגות להחזיק ב-218 מושבים, וההערכה היא שהרפובליקנים אמנם יגיעו לרוב אבל הוא יהיה דחוק למדי ולא בהתאם למה שצפו הסקרים לפני הבחירות.

כאמור, הפרשנים סבורים שהתוצאות מצביעות על ירידה משמעותית בפופולאריות של הנשיא לשעבר טראמפ, וייתכן שהתוצאות הללו יביאו לשינוי בתכניות שלו, לאחר שנראה היה שהוא מתכוון להכריז ביום שלישי הקרוב על התמודדות לנשיאות. טראמפ צפוי לטעון גם הפעם שהתוצאות לא משקפות את רצון הבוחרים, משום שהדמוקרטים חיבלו במכונות ההצבעה ובתהליך הספירה כדי להגדיל את כוחם בסנאט ובבית הנבחרים.

בהקשר לכך, נראה שהמרוויח הגדול מהתוצאות של הבחירות הוא המושל הרפובליקני של פלורידה, רון דה סנטיס, שזה מכבר מסומן כמי שעתיד להתמודד על הנשיאות ונחשב לבעל סיכוי טוב מאוד להגיע אל הבית הלבן. הפופולריות הגוברת של דה סנטיס לא נעלמה גם מעיניו של דונלד טראמפ שלפי הדיווחים אמר שתהיה זאת טעות חמורה מצד דה סנטיס להתמודד, משום שהוא, טראמפ, יודע עליו דברים שאף אחד אחר אינו יודע עליו וכי הוא ישתמש במידע שברשותו כדי להשחיר את פניו של דה סנטיס ולפגוע פגיעה אנושה בפופולריות שלו

תוצאות הבחירות הכניסו לפוליטיקה אמריקאית כמה דמויות מעניינות

מקסוול פרוסט בן ה-25 נבחר לקונגרס מטעם מדינת פלורידה והוא יהיה הנציג הצעיר בוושינגטון. מה שהניע אותו להיכנס לפוליטיקה הוא ירי בבית ספר בקונטיקט בשנת 2012 בו נרצחו 27 בני אדם והוא אף צייץ על כך: "התחלתי בהתארגנות כי לא רציתי שירו בי בבית ספר".

שרה סנדרס מי שהייתה דוברת הבית הלבן במשך שנתיים בתקופת דונלד טראמפ, נבחרה למושלת מדינת ארקנסו מטעם המפלגה הרפובליקנית.

ווס מור, איש צבא לשעבר שרץ מטעם המפלגה הדמוקרטית, ניצח במרילנד ויהפוך למושל השחור הראשון במדינה ולשלישי אי פעם בארצות הברית כולה. אנתוני בראון יהפוך לתובע הכללי השחור הראשון במרילנד.

הישג מרשים נוסף רשם מרקוויין מולין הרפובליקני, שיהיה הסנאטור האינדיאני הראשון מאוקלהומה מזה כמעט 100 שנים.

בקליפורניה, הדמוקרט אלכס פדילה יהיה הסנאטור הלטיני הנבחר הראשון, שזכה בבחירות מיוחדות למשך שארית כהונתה של קמלה האריס וכן בבחירות לכהונה שלמה של שש שנים. פדילה, בן להורים מהגרים מקסיקניים, מונה על ידי מושל קליפורניה גאווין ניוסום למושב שפינתה האריס כשהפכה לסגנית הנשיא.

חשיבות גדולה יוחסה בבחירות האמצע גם למרוצים שנערכו ב-36 מדינות בארה"ב לתפקיד המושל ולתפקיד מזכיר המדינה המקומי. לבעלי תפקידים אלה יש כוח משמעותי בקביעת חוקי ההצבעה במדינתם ולשרטוט גבולותיהם של מחוזות הבחירה שאליהם מחולקת המדינה, ושעל פיהם היא שולחת נציגים לקונגרס. במחנה הדמוקרטי חששו שניצחון של מועמדים רפובליקנים המזוהים עם טראמפ במרוצים למושלוּת יוביל לפגיעה בזכויות ההצבעה של בני מיעוטים המזוהים עם המחנה הדמוקרטי, ויפחית את סיכויי המפלגה הדמוקרטית לנצח בבחירות ב-2024.

בחירות בארה"ב רפובליקנים דמוקרטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד