י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

השביעי בישראל: מתקן להתפלת מי ים ימוקם בגליל המערבי

נבחר הזוכה במכרז להקמת מתקן התפלה בגליל המערבי | חברת IDE טכנולוגיות זכתה במכרז PPP למימון, הקמה תפעול ותחזוקה ל-25 שנה של מתקן התפלה חדש בגליל המערבי | המתקן צפוי להגדיל את כושר ההפקה של מים מותפלים בכ-13% ויאפשר את חיבורו של אזור הצפון אל מערכת המים הארצית

השביעי בישראל: מתקן להתפלת מי ים ימוקם בגליל המערבי
צינור התפלת מים צילום: אדי ישראל, פלאש 90

הגליל המערבי יחובר למערכת המים הארצית: ועדת המכרזים הבין-משרדית להתפלת מי ים המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה, רשות המים וחברת ענבל, בראשות עמית מרזאי, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP בחשב הכללי בחרה היום (חמישי) בחברת IDE טכנולוגיות כזוכה במכרז PPP למימון, הקמה תפעול ותחזוקה ל-25 שנה של מתקן התפלה חדש בגליל המערבי. המתקן יצטרף לשורת מתקני ההתפלה הקיימים כיום בישראל שהוקמו בשני העשורים האחרונים בשיטת PPP. המתקן צפוי להגדיל את כושר ההפקה של מים מותפלים בכ-13% ויאפשר את חיבורו של אזור הצפון אל מערכת המים הארצית.

מתקן גליל מערבי שימוקם צפונית לנהריה, הינו מתקן ההתפלה השביעי בישראל, בעל תפוקה של 100 מיליון קוב מים לשנה. כיום כ-65% מהצריכה לבית ולתעשייה בישראל הינה ממים מותפלים. עם השלמת הקמתו בשנת 2025 סך ייצור המים ממתקני התפלה יעמוד על 895 מלמ"ק בשנה, המהווים כ-90% מסך הצריכה של מים שפירים במשק לבית ולתעשייה. לצד החיוניות שבתוספת המים לאור העלייה הצפויה בצריכת המים הנובעת מגידול דמוגרפי, ישנה חשיבות בחיבור של אזור הצפון למערכת המים הארצית, שעד כה הסתמך בעיקר על מי קידוחים, שהפקתם צפויה לפחות בשל התייבשות ובשל שינויי האקלים בשנים הבאות.

בפרויקט זה יושם בפעם השנייה במכרזי החשב הכללי הליך (Best and Final Offer) BAFO, במסגרתו הכריזה ועדת המכרזים בחודש נובמבר האחרון על שתי הקבוצות שיתמודדו על הקמת המתקן ואשר נדרשו להגיע לסגירה פיננסית מלאה והתקדמות משמעותית בהליכי הרישוי וההיתרים במהלך החודשים האחרונים עד למועד הגשת ההצעות במכרז. באופן זה, הליך סגירת המימון לפרויקט ותכנון המתקן, הופך לשלב תחרותי נוסף שבסופו הוגשו הצעות מחיר משופרות למדינה. 

עבודות ההקמה של מתקן ההתפלה יחלו כבר בתחילת שנת 2023, וימשכו כשנתיים וחצי, כאשר אספקת המים מהמתקן צפויה להתחיל בשנת 2025. 

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "על רקע ועידת האקלים החשובה במצרים, אנו מכריזים היום על תחילת הקמתו של מתקן התפלה נוסף, ומוכיחים את יכולתנו והישגנו בהערכות של משק המים לשינויי האקלים. מתקן גליל מערבי הוא המתקן השביעי שיצטרף למתקנים הקיימים שהוקמו במכרזי החשב הכללי והביאו למהפכה של ממש במשק המים, ולהיקף התפלה בישראל בסך של 900 מיליון קוב בשנה. ממצב של הסתמכות על מקורות טבעיים ותלות במי גשמים, הצלחנו להתמודד עם הבצורת במשק המים, תוך שיפור זמני ההקמה והורדת מחיר המים לצרכנים. הצלחת ההתפלה בישראל היא דוגמה מצוינת ליכולת הביצוע ועמידה ביעדים בזכות השימוש בשיטת ה-PPP שמהווה פתרון ליישום רחב בתחומי תשתית נוספים כגון תחבורה, אנרגיה ופסולת, וכן מהווה חלק משמעותי במאמצי החשב הכללי לפעול להתמודדות עם משבר האקלים, הן בצעדים להפחתת פליטות והן במוכנות ישראל לשינוי האקלים". 

מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת: "במסגרת החלטת הממשלה להגדלת כמויות המים המותפלים, מתקן ההתפלה השביעי בארץ, אשר יהיה המתקן הצפוני ביותר בישראל, יאפשר להגדיל משמעותית את כושר ההפקה של מים מותפלים וכן להבטיח את אמינות אספקת המים לתושבי אזור הצפון לטווח הארוך באמצעות חיבורם למערכת המים הארצית. מהלך זה יגביר את אמינות האספקה במרחב שבין חיפה לנהריה, וגם יהווה מקור מים חשוב להזרמת מי המערכת הארצית לכנרת". 

מנהל רשות המים, יחזקאל ליפשיץ: "ניהול ותכנון משק מים לטווח הזמן הבינוני והארוך, הם נדבך מרכזי בעבודת רשות המים. הכרזת הזוכה היום בפרויקט מתקן ההתפלה השביעי בישראל, הינה צעד חשוב לביסוס משק מים מתקדם, שיוכל להבטיח את אספקת המים לתושבי מדינת ישראל ולתושבי צפון הארץ בפרט, לשנים קדימה".

 

התפלת מים צפון הארץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד