כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"קריסה של אוכלוסיות"

מחקר חדש: נזקים חמורים נגרמים כתוצאה מתאורה מלאכותית

תוצאות המחקר מראות כי חשיפה לתאורה מלאכותית בעוצמה נמוכה לאורך זמן גורמת לפגיעה ברבייה ולתמותה בבעלי חיים יומיים וליליים ועלולה לפגוע בתפקודן של מערכות אקולוגיות  

מחקר חדש: נזקים חמורים נגרמים כתוצאה מתאורה מלאכותית
אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

מחקר פורץ דרך קובע בפעם הראשונה כי זיהום אור וחשיפה לתאורה מלאכותית מובילים לפגיעה ברבייה ולתמותה בבעלי חיים ועלולים לפגוע בתפקודן של מערכות אקולוגיות.

את המחקר החדש ביצעו חוקרים באוניברסיטת תל אביב בהובלת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה הפרופ' נגה קרונפלד-שור.

תוצאות המחקר מראות כי חשיפה לתאורה מלאכותית בעוצמה נמוכה לאורך זמן גורמת לפגיעה ברבייה ולתמותה בבעלי חיים יומיים וליליים ועלולה לפגוע בתפקודן של מערכות אקולוגיות. המאמר מוכיח, בפעם הראשונה, השפעה ישירה של חשיפה לזיהום אור על תמותה ופגיעה ברבייה בבעלי חיים.

השימוש ההולך וגובר בתאורה מלאכותית חושף את העולם לרמות עולות של תאורה במהלך הלילה. ההערכה היא שכ-80% מאוכלוסיית העולם נחשפת לתאורה מלאכותית בלילה, והשטח החשוף לזיהום אור עולה ב-2% עד 6% בכל שנה. במיוחד במדינת ישראל הצפופה, כמעט אין אזורים שאינם חשופים לזיהום אור.

תאורה זו פוגעת בחשיפה הטבעית לאור וחושך שהם סימנים חיוניים לתפקוד של בעלי החיים ושל האדם: אור טבעי הוא הסימן המהימן ביותר ליום ולילה ומסנכרן את השעון הביולוגי, ואורך היום מסמן באופן מהימן את עונת השנה. מחקרים מראים כי שיבוש החשיפה למחזורי התאורה הטבעיים מוביל להשלכות שליליות על המגוון הביולוגי ועל בריאות בני האדם.

המחקר של פרופ' נגה קרונפלד-שור והגר ורדי-נעים מצא תוצאות ישירות של חשיפה לזיהום אור על יונקים. הניסוי בדק את ההשפעה של החשיפה של מכרסמים מדבריים פעילי יום (קוצן זהוב) ופעילי לילה (קוצן מצוי) לתאורה מלאכותית בעוצמה נמוכה (10-5 לוקס) באורכי גל שונים במהלך הלילה.

המחקר מצא כי גם חשיפה לעוצמות נמוכות של תאורה מלאכותית המַדמה רמת אור ברחוב חשוך יחסית גורמת להשלכות שליליות ביותר על בעלי החיים. החשיפה לתאורה מלאכותית בלילה גרמה לשינויים ברמות הורמוני הסטרס, פגיעה במועדי הרבייה, הפחתה משמעותית במספר הגורים, וירידה בשרידות – עד כדי קריסה של אוכלוסיות.

מחקר זה מראה בבירור כי חשיפה לתאורה מלאכותית, גם בעוצמה נמוכה, יוצרת סיכון לבעלי חיים יומיים וליליים ועלולה לפגוע בתפקודן של מערכות אקולוגיות.

סביר להניח שהשפעות אלה אינן מוגבלות למכרסמים בלבד. הדגמת ההשלכות השליליות של זיהום אור והבנת המנגנונים העומדים בבסיס ההפרעה, כמו גם הבנת ההבדלים בהשפעת תאורה באורכי גל שונים ובעוצמות שונות – חשובות ביותר לשמירת טבע. ידע כזה הוא בסיס מדעי לקביעת מדיניות שימוש בתאורה מלאכותית באזורים מיושבים ובשטחים הפתוחים ומסייע לשמירה על מגוון המינים ביעילות. נוסף על כך, ידע זה תורם להבנת ההשפעה השלילית הישירה שיש לזיהום אור על בני האדם.

למעשה, פרסום המאמר יסייע לקובעי מדיניות בקבלת החלטות לגבי שימוש בתאורה מלאכותית בלילה, בעיקר בימים אלה שבהם מוחלפות מערכות תאורה, על מנת לקדם חיסכון באנרגיה.

מחקר מחקר חדש תאורה בעלי חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד