כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"צריכה להיות חרב על צוואר ביהמ"ש"

המשפטן הבכיר מפתיע: תומך בחוק שהחרדים מתעקשים עליו

השופט בדימוס פרופ' עודד מודריק הביע את דעתו על פסקת ההתגברות • טען: "כדי שהציבור יהיה שקט ובטוח צריכה להיות חרב על צווארו של בית המשפט" | לדבריו: "גם אני תומך בסוג מסויים של פסקת התגברות, חושב שיש לה מקום אבל לא כפי שמציעים אותה" 

המשפטן הבכיר מפתיע: תומך בחוק שהחרדים מתעקשים עליו
נתניהו וגפני במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאור המשא ומתן בין מפלגות הימין בימים האחרונים, נראה כי החרדים דורשים לכלול את פסקת ההתגברות בקווי היסוד של הממשלה. האם החרדה שמביעים מצביעי גוש השינוי בשבוע האחרון, הטוענים שחקיקת פיסקת ההתגברות תגרום לשינוי המשטר בישראל, מוצדקת? סיון כהן דנה על כך ב־103fm עם השופט בדימוס פרופ' עודד מודריק, סגן נשיא של ביהמ"ש המחוזי ת"א לשעבר וכיום בסגל אוניברסיטת אריאל, אשר הציג את משנתו בנושא.

"אני לא כל כך מוטרד, אני גם תומך בסוג מסויים של פסקת התגברות, חושב שיש לה מקום", הודה פרופ' מודריק בפתח השיחה, אך הבהיר: "אני לא תומך בפסקת התגברות מאוד פשוטה וקלה כפי שכרגע מציעים אותה. אבל נראה לי שהדבר הזה עוד יעבור תהליך של בירור ויכול להיות שפסקת ההתגברות בסופו של דבר תהיה ברוח זו שאני חושב שהיא ראויה. אני לא חושש שהולכת להיות פה מהפכה, לא הייתה פה מהפכה לאורך עשרות שנים. אני מקווה מאוד שיהיו שינויים שהם דווקא לטובה במערכת המשפט".

לאור אמירותיו תהתה כהן האם הוא מתומכי המהפכה החוקתית, ופרופ' מודריק השיב כי "באופן הכללי כן. לא ברק חולל את המהפכה החוקתית, את המהפכה חוללה הכנסת שהיא חוקקה את חוקי היסוד. מכאן והלך? כן, פסק דין מסוים חשוב מאוד שבית המשפט העליון קבע שמהחוקים האלו עולה הסמכות של בית המשפט לבטל חקיקה של הכנסת בתנאים מסוימים".

פרופ' עודד מודריק. (צילום מסך)

עוד אומר המשפטן הבכיר: "לא כל חוק של הכנסת בקלות אפשר לבטל אותו. ראשית, בית המשפט העליון מבין את גבולות הסמכות שלו ויודע לרסן את עצמו. אם אני תומך בפסקת התגברות זה רק כלפי אותם מקרים כשאני מסתכל לאחור יש בודדים מאוד כאלה".

"אינני יודע למה נוצרת תחושה של חוסר אמון בשופטים, מועיל כנראה לאנשים מסוימים"

באשר לשאלה מדוע עכשיו הולכים למהלך שעשוי להיות מסוכן לדמוקרטיה, הדגיש פרופ' מודריק: "אני חושב שזה יותר בתחום הפסיכולוגיה. איכשהו נוצרת אצל פוליטיקאים, ואולי גם מביעי דעה חשובים בתקשורת או בציבור בכלל, שמטילים ספקות בקשר לאמינות של פסיקת בתי המשפט, בית המשפט העליון בעיקר, ומחדירים את התחושה הזו לציבור. כדי שהציבור יהיה שקט ובטוח צריכה להיות חרב על צווארו או ראשו של בית המשפט, שידע שאם הוא באמת יסטה מהשורה בצורה מאוד בולטת אפשר יהיה להתגבר על זה".

"הערכתי שאם תהיה חרב כזו לעולם לא יצטרכו להשתמש בה, דווקא מפני שגם בית המשפט יודע שהוא נתון בתוך מרחב תחום מסוים שלא יכול לחרוג ממנו. אינני יודע למה נוצרת תחושה של חוסר אמון בשופטים, מועיל כנראה לאנשים מסוימים ליצור את התחושה הזו. זו מערכת חיונית, בלעדיה אין לנו דמוקרטיה, מדינה וחברה", סיכם.

פסקת התגברות פסקת ההתגברות ממשלת נתניהו רדיו 103 FM עודד מודריק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד