כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
טראמפ לא לוקח אחריות

ארה"ב: טרם הושגה הכרעה בבחירות האמצע

טרם ברור מי יהיה המנצח עד שתסתיים ספירת כל הקולות | טראמפ דוחה את ההאשמות נגדו וטוען: "ברוב מוחלט מהמרוצים בהם הבעתי עמדה, זכינו לנצחון" | הדמוקרטים שמרו על המקומות שלהם, והרפובליקנים הפסידו מושב אחד לטובת הדמוקרטים

ארה"ב: טרם הושגה הכרעה בבחירות האמצע
החרדים בבחירות לנשיאות ארה"ב צילום: די וואך

ספירת הקולות בארה"ב נמשכת, לאחר 'בחירות האמצע' שנערכו ביום שלישי, ובחלק מהמחוזות בהם התוצאה צמודה למדי, טרם ברור מי יהיה המנצח עד שתסתיים ספירת הקולות כולם. באשר לסנאט, בו מכהנים 100 חברים, הוצבו הפעם לבחירה מקומותיהם של 35 סנאטורים. ברוב המקומות הוכרע הקרב.

הדמוקרטים שמרו על המקומות שלהם, והרפובליקנים הפסידו מושב אחד לטובת הדמוקרטים. נותרו שלושה מקומות שבהם עדיין לא הושגה הכרעה: נבאדה, אריזונה וג'ורג'יה. לפי הדיווחים, נראה שבנבאדה צפויה הספירה להסתיים בנצחונו של המועמד הרפובליקני אדם לקסלט, מה שיביא למהפך לאחר שמקום זה אויש עד כה בידי סנאטורית דמוקרטית, ובכך תפצה המפלגה הרפובליקאית את עצמה על ההפסד של המושב של פנסילבניה שהיה עד כה תחת שליטה רפובליקנית וכעת עבר לידי הדמוקרטים.

ההערכה היא שבאריזונה ינצח לבסוף המועמד הדמוקרטי הסנאטור מארק קלי, וכך ייווצר מצב שבו לרפובליקנים יהיו 50 מקומות ולדמוקרטים 49 מקומות. הקרב בג'ורג'יה לא הוכרע למרות שספירת הקולות הסתיימה, וזאת בשל העובדה שלפי החוק המקומי, הנציג של ג'ורג'יה בסנאט חייב לזכות ביותר ממחצית מהקולות, דבר שאף אחד משני המועמדים הללו לא הצליח להגיע אליו בגלל התוצאה הצמודה והעובדה שאחוז קטן מהקולות הלך למועמדים אחרים.

למעשה מצב שבו יש לכל אחת מהמפלגות 50 סנאטורים ייחשב לנצחון דמוקרטי משום שבכזה מקרה משמש קולו של סגן הנשיא כמכריע בהצבעות שבהן התוצאה היא שוויון בין שני המחנות, ומאחר וסגנית הנשיא כיום היא דמוקרטית הסנאט יישאר בשליטה דמוקרטית. כדי לשנות את המצב הזה חייבים הרפובליקאים להשיג נצחון בלפחות שתיים מהמדינות שלא הוכרעו, ואם ההערכות לגבי אריזונה יתממשו והנצחון יהיה בידיו של קלי הדמוקרטי, יצטרכו הרפובליקאים להמתין חודש נוסף עד לקיום סבב בחירות שני בג'ורג'יה, שבסיומו יתברר מי מהצדדים יצא כשידו על העליונה.

גם בבית הנבחרים לא זכו הרפובליקאים להישגים משמעותיים, וזאת למרות שהתחזית היתה שיהיה 'גל אדום' שיביא נצחונות רפובליקאים במחוזות רבים מאוד. בפועל השיגו הרפובליקאים עד כה רק 209 מושבים, ועדיין חסרים להם תשעה נצחונות כדי להשיג את הרוב של 218 רפובליקאים מול 217 דמוקרטים. מספר המקומות שטרם הוכרעו עד כה עומד על 34, ולדמוקרטים חסרים עוד 26 נצחונות כדי להשיג רוב.

ההערכה הרווחת היא שהרפובליקאים כן יצליחו להשיג רוב לבסוף, אבל הוא יהיה דחוק מאוד והדמוקרטים יוכלו להעביר לפחות חלק מהיוזמות שלהם אם יצליחו לאתר עריקים במפלגה הרפובליקנית, דבר שקורה לעיתים קרובות בשל העובדה שהבחירה בארה"ב היא לפי מחוזות, וכל נבחר צריך לייצג נאמנה את המחוז שלו בלי קשר לעמדת המפלגה אליה הוא משתייך, כך שבחלק מהמדינות הנציגים הרפובליקאים מתונים יותר ופחות מזוהים עם הצד השמרני יותר של המפלגה.

בעקבות התוצאות המאכזבות, מטילים בכירי המפלגה הרפובליקאית את האשמה על כתפיו של טראמפ שהתערב בפריימריז וקידם מועמדים פופוליסטיים שאינם מקובלים על אזרחי המחוזות, כשהמדד העיקרי של טראמפ לקידום מועמדים היה מידת הנאמנות שלהם אליו ועוצמת המתקפה שלהם על הממסד לאחר התבוסה שלו בבחירות לנשיאות.

טראמפ עצמו דחה את הטענות הללו על הסף ואמר שגם הוא מאוכזב מהתוצאה של הבחירות, אבל לטענתו מבין כלל המועמדים הרפובליקאים שבהם הביע תמיכה באופן רשמי ופומבי 220 אכן ניצחו ורק 16 הפסידו, כך שהוא רואה זאת כהישג אישי גדול מאוד.

עם זאת, במפלגה הרפובליקאית יודעים היטב שרוב רובם של הנציגים שניצחו עם תמיכת טראמפ, ניצחו במחוזות אדומים מובהקים, שבהם הנצחון הרפובליקאי הוא מובן מאליו ואינו כרוך במאמץ רב. לעומת זאת, במחוזות שבהם יש צורך להשקיע ולהיאבק כדי לנצח, אחוז התבוסות היה גבוה במיוחד.

בחירות בארה"ב ג'ו ביידן מפלגה דמוקרטית מפלגה רפובליקנית קונגרס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד