כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מתכוננים לקרבות הירושה

מי הרוויח ממותו של ערפאת? מאות מסמכים פלסטיניים הודלפו

גורמים בכירים בפת"ח הדליפו לרשתות חברתיות עדויות של בכירים פלסטינים שהעידו בוועדה לבירור נסיבות מותו של יו"ר הארגון יאסר ערפאת | מהמסמכים עולה כי ליו"ר הרש"פ אבו מאזן היה עניין בסילוקו של יאסר ערפאת מהזירה הפוליטית

מי הרוויח ממותו של ערפאת? מאות מסמכים פלסטיניים הודלפו
יאסר ערפאת צילום: פלאש 90

על רקע יום השנה למותו של יו"ר הרשות הפלסטינית לשעבר, יאסר ערפאת, בימים האחרונים הודלפו ברשתות החברתיות עדויותיהם של בכירים פלסטינים בוועדת החקירה שהוקמה ב-2010 סביב מותו, ועדה שלא פרסמה את תוצאותיה עד היום.

בכירים פלסטינים טענו, כך על פי הדיווח ב'כאן חדשות', כי הדלפת העדויות נועדה "לסגור חשבונות בתוך הנהגת פת"ח ובמסגרת קרבות הירושה ליום שאחרי אבו מאזן".

במקביל, המנגנונים הפלסטיניים פתחו בחקירה לאיתור הגורם האחראי להדלפת המסמכים. בעדויות עולה כי אבו מאזן סרב לסייע לערפאת בהסרת המצור הישראלי מעל המוקטעה ברמאללה וכי היחסים ביניהם היו מתוחים. בנוסף בכירים ברשות הפלסטינית העידו כי הם סבורים שערפאת הורעל ולא מת מוות טבעי, וציינו כי "לכל מי שמשרת את ישראל היה אינטרס להרעיל את ערפאת".

באחת העדויות נמסר כי "הרופאים הצרפתים שטיפלו בערפאת נתבקשו למסור את תוצאות הבדיקות למשרד הבריאות הפלסטיני, אך לא עשו זאת. כזכור, ב-2004 התדרדר מאוד מצבו הבריאותי של ערפאת, הותר לו לצאת לפריז לשם קבלת טיפול רפואי, ולאחר ימים של ערפול רפואי סביב מצבו, נמסרה ההודעה הרשמית על מותו ב-11 בנובמבר 2004, סיבת מותו נותרה לא ברורה עד היום.

על פי הדיווח שהובא ב'זמן ישראל', כ-300 אנשים שהיו מקורבים ליאסר ערפאת נחקרו על ידי וועדת החקירה ובהם אנשי המשמר האישי שלו, שרים ויועצים וגם ראש הממשלה לשעבר סלאם פיאד, יועציו של ערפאת אכרם הניה ובסאם אבו שריף, רוחי פתוח ראש המועצה הלאומית הפלסטינית, ובכירי אש"ף חנאן עשראווי, אחמד קריע ויאסר עבד רבו.

העדויות שהודלפו עוסקות ביחסים המעורערים שהיו בין אבו מאזן ליאסר ערפאת והיריבות הקשה ביניהם, כנראה כדי ליצור את הרושם כי לאבו מאזן היה מניע חזק להביא למותו של יאסר ערפאת.

וועדת החקירה הוקמה בשנת 2009 ובראשה עמד בכיר תנועת פת"ח תוופיק אלטיראווי, שהיה באותה העת ראש המודיעין הכללי הפלסטיני.

נביל אבו רודיינה, יועצו של אבו מאזן אמר בעדותו בוועדה כי נשיא מצרים דאז חוסני מובארק היה המנהיג הערבי האחרון ששוחח בטלפון עם יאסר ערפאת והזהיר אותו, הוא אמר לו: "יתכן שהשיחה ביננו מוקלטת…אני מציע לך למסור את השלטון ואני יודע על מה אני מדבר".

בכיר פת"ח עדלי צאדק טוען כי שמע מההנהגה הפלסטינית שהיא מעריכה כי המדליף הינו תוופיק אלטיראווי שעשה זאת כדי "לטרוף את הקלפים" ולהקשות על אבו מאזן להדיחו מתנועת פת"ח.

סוכנות הידיעות "שהאב" המזוהה עם חמאס טוענת כי הרש"פ מתכוונת להגיש כתב אישום נגד תוופיק אל טיראווי שאותו היא מאשימה בהדלפות.

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי דווקא חוסיין א-שיח' הוא שאחראי להדלפות כדי לסכסך בין יריבו המר תוופיק אלטיראווי לבין יו"ר הרש"פ אבו מאזן.

אבו מאזן האשים בנאום שנשא ב-2014 במועצה המהפכנית של פת"ח את מוחמד דחלאן כי הוא האחראי למות ערפאת.

רבים ברחוב הפלסטיני נוטים לקבל את הטענה כי אבו מאזן אכן היה מעורב במותו של יאסר ערפאת וכי דאג להרעיל אותו באמצעות רופא השיניים הפלסטיני שטיפל בו בזמן המצור על המוקאטעה.

אבו מאזן זועם על ההדלפות וההערכה היא שהוא ינקום בכל מי שמעורב בהן, הוא כבר נקם ב-3 בכירים שהעידו נגדו בוועדת החקירה: בפארוק אלקאדומי, באחמד עבד אלרחמן ובאחמד קריע. הוא דאג להרחיק את שלושתם מהזירה הפוליטית.

יאסר ערפאת אבו מאזן הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד