ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

תפנית בוועדת שקד: סנקציות כלכליות במקום פליליות

האם חוק הגיוס יעבור תפנית חדה, בדרך לאישורו בכנסת? • בוועדת שקד מכינים מתווה חדש • ח"כ שלח: "עמדת יש עתיד לא השתנתה"

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90

האם חוק הגיוס החדש הולך לעשות בקרוב תפנית חדה, בדרך לאישורו בכנסת?

העיתונאי זאב קם מ'מעריב' מדווח, כי היועצת המשפטית של ועדת שקד, שמכינה את חוק הגיוס החדש, החלה לאחרונה לגבש מתווה חדש של סנקציות כלכליות נגד מי שישתמטו מחובת הגיוס. זאת במטרה להחליף את המתווה הנוכחי, הקובע כי על משתמטים חרדים יוטלו סנקציות פליליות.

המתווה, שמגובש על-ידי הייעוץ המשפטי של הוועדה, נעשה בעקבות בקשת יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד ובתיאום עם חברי כנסת נוספים בוועדה. בוועדה ידעו לספר כי ההחלטה התקבלה במטרה למצוא מתווה של סנקציות כלכליות נוקשות, שיוביל לגיוס מוגבר של צעירים חרדים ולעמידה ביעדי הגיוס שיוצבו לציבור החרדי.

אחד המתווים שבוחנת הוועדה בימים אלו בהקשר זה גובש על ידי עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. מתווה זה כולל שלילת מימון על ידי המדינה מתלמיד ישיבה שהשתמט משירות; אי העברת מימון למוסד חרדי שיקבל לשורותיו תלמידים שהשתמטו משירות; שלילת קצבת הבטחת הכנסה לאברכים משתמטים; ביטול הנחות בביטוח הלאומי; שלילת הטבות מהמדינה שניתנות למי שמוגדר "תלמיד"; שלילת זכאות למס הכנסה שלילי; שלילת הטבות דיור לזוגות צעירים ובמקביל הענקת עדיפות בהטבות לזוגות ששירתו במצטבר שלוש שנים; מניעת סיוע בשכר דירה או זכאות לדיור ציבורי לבני זוג שלא שירתו כלל (למעט נכים, מוגבלים או חולים); איסור העסקה או מילוי תפקיד בשירות המדינה, וכן בגופים הממומנים מקופת המדינה; ואיסור השתתפות בבחינות הסמכה של הרבנות הראשית.

בבית היהודי טענו אמש בשיחה עם 'מעריב', כי בשיחות שקיימה שקד עם אנשי יש עתיד, ובעיקר עם יו"ר הסיעה, ח"כ עפר שלח, הביעו האחרונים נכונות לקבל מתווה של סנקציות כלכליות, אם יהיה מדובר בסנקציות משמעותיות.

"התשובה שקיבלנו מהם הייתה שהם ישמחו לבחון את זה", טענו בבית היהודי. "גם ביש עתיד מבינים שסנקציות פליליות אינן ישימות, מכיוון שאו שהחוק לא יקוים, כי אף אחד לא ישלח משטרה צבאית למאה שערים, או שתהיה שם קטסטרופה, אם כן ישלחו לשם שוטרים צבאיים".

בתגובה לדברים ולמתווה הסנקציות הכלכליות שבוחנת היועצת המשפטית של הוועדה, אישרה ח"כ שקד את הדברים ואמרה ל'מעריב': "אנחנו לא מהווים חותמת גומי להצעת החוק הממשלתית. אני בודקת את כל האפשרויות הקיימות כדי שהחוק יוביל לגיוס חרדים ולא יגרום להתנגדות רבנית חריפה, שרק תעצור את התהליך. כל החלופות נבדקות בשיתוף עם חברי הוועדה, כולל ארגונים חוץ-פרלמנטריים כמו חדו"ש והמכון הישראלי לדמוקרטיה. אני ועפר שלח עובדים בשיתוף פעולה, בתיאום ובשקיפות".

ח"כ שלח, שבחר שלא להתייחס לאפשרות של גיבוש מתווה סנקציות כלכליות, אמר בתגובה ל'מעריב': "עמדת יש עתיד לא השתנתה. חוק הגיוס יעבור באופן סופי במתכונת שבה עבר בממשלה ובקריאה הראשונה בכנסת".
גיוס חוק ועדת שקד צבא ישיבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד