כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"הכיבוש הוא סיפוח"

בית הדין הבינלאומי בהאג ישפוט את ישראל

האו"ם הצביע בעד הצעה פלסטינית לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי, שקבע שהכיבוש ביו"ש הוא סיפוח הלכה למעשה. ישראל הזהירה את הפלסטינים מצעדים חד-צדדיים, השגריר גלעד ארדן: "הושמד הסיכוי לפיוס". גם בארה"ב ובאירופה מתחו ביקורת, אוקראינה ורוסיה תמכו בהצעה

בית הדין הבינלאומי בהאג ישפוט את ישראל
מועצת האו"ם צילום: unsplash

הוועדה המיוחדת של האו"ם לפוליטיקה ולדה-קולוניזציה אישרה ביום שישי בערב הצעה פלסטינית, הקוראת לחוות דעת דחופה של בית הדין הבינלאומי לצדק של האו"ם בהאג לגבי "הכיבוש הישראלי המתמשך". למעשה, משמעות ההחלטה היא שבית הדין הבינלאומי ישפוט את ישראל. 98 מדינות הצביעו בעד, 17 התנגדו, 52 נמנעו.

אוקראינה ורוסיה הצביעו בעד ההצעה הפלסטינית וכך גם המדינות הערביות, כולל אלו שמקיימות יחסים עם ישראל כמו איחוד האמירויות, ירדן ומצרים. "כל מדינה שתמכה בהחלטה עשתה וידוא הריגה לסיכוי לפיוס ותרמה להנצחת הסכסוך", אמר השגריר באו"ם גלעד ארדן לאחר ההצבעה.

הפלסטינים מבקשים מבית הדין לקבוע כי הכיבוש הישראלי אינו זמני כפי שנקבע בהחלטה 242 של מועצת הביטחון, כלומר כזה שאמור להסתיים באמצעות משא ומתן על בסיס נוסחת שטחים תמורת שלום, אלא סיפוח הלכה למעשה. בית הדין גם עלול להמליץ לאו"ם כיצד לנהוג כלפי ישראל, בין אם בצעדים אופרטיביים, הטלת סנקציות, חרם וכדומה.

חוות דעת זו, כך מקווים הפלסטינים, תגרום לבית הדין הבינלאומי בהאג להפעיל סנקציות שונות שברשותו נגד ישראל. האמריקאים הפעילו לחץ רב על הפלסטינים למשוך את ההצעה הפלסטינית, ואף מדינות אירופאיות הביעו התנגדות גם הן להחלטה. עם זאת, הפלסטינים סירבו לקבל את הבקשות האמריקאיות להסרת ההצעה מסדר היום.

ההצעה הפלסטינית עברה, בכך נוצר לישראל ולממשלה החדשה שתקום בקרוב משבר מדיני חדש, איתו תצטרך להתמודד.

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד הגיב ואמר: "ישראל דוחה בתוקף את הצעת ההחלטה הפלסטינית. מדובר שוב, במהלך פלסטיני חד צדדי, החותר תחת עקרונות היסוד לפתרון הסכסוך והעלול לפגוע בכל אפשרות לתהליך עתידי. הפלסטינים מבקשים להחליף משא ומתן בצעדים חד צדדים. הם שוב עושים שימוש באו"ם על מנת לתקוף את ישראל. מהלך זה לא ישנה את המציאות בשטח, לא יתרום דבר לעם הפלסטיני, ועלול לגרום להסלמה. תמיכה במהלך הפלסטיני היא פרס לארגוני הטרור והקמפיין האנטי ישראלי".

עוד הוסיף ואמר: "אנו מודים למדינות הרבות שלא תמכו בהחלטה והבהירו כי זו לא הדרך לקידום יציבות ופתרון הסכסוך. אנו קוראים לכלל המדינות שתמכו אתמול בהצעה לשקול את עמדתן בשנית ולהתנגד לה במסגרת ההצבעה בעצרת הכללי. הדרך לפתרון הסכסוך אינה עוברת דרך מסדרונות האו"ם או גופים בינ"ל אחרים".

ארגון חמאס בירך על החלטת עצרת האו"ם לקבל מבית הדין הבינלאומי בהאג חוות דעת משפטית בנוגע להימשכות השהות הישראלית בשטחי הגדה. בכיר חמאס, עזת א-רישק, אמר היום כי הארגון מעריך את כל המאמצים הדיפלומטיים התומכים בזכויותיו של העם הפלסטיני, וקרא לרשות הפלסטינית "להמשיך במאמצים הללו ולסרב לכל לחצים ציוניים-אמריקניים שמופעלים עליה".

א-רישק הודה למדינות שהצביעו בעד ההחלטה "ונטו לכיוון הצדק ולמען זכותו של העם הפלסטיני לחירות ועצמאות". מנגד, אמר א-רישק כי בחמאס "מגנים את עמדתן של המדינות שהתנגדו להחלטה ונטו לכיוון הכיבוש והנרטיב המזויף".

או"ם גלעד ארדן ישראל הרשות הפלסטינית האג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד