ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
במהלך חגיגות יום העצמאות

פולין: קריאות לרצח יהודים עם סמלים נאציים

במהלך טקסי חגיגות יום העצמאות הפולני שנערכו בקרקוב ובוורשה הכריזו מפגינים שצריך "לשרוף יהודים בחורף", ו"לעזאזל עם הכיבוש הישראלי". מפגינים אחרים הניפו סמלים נאציים שונים, אך המשטרה הפולנית בחרה להתעלם מכך ועוררה זעם בקרב האופוזיציה הפולנית

פולין: קריאות לרצח יהודים עם סמלים נאציים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

במהלך "צעדת העצמאות" של הימין הפולני שצעדה ביום שישי בוורשה ושצעדו בה אישים פולניים מוכרים ובראשם שר המשפטים זביגניב ז'יוברו, נופפו אלפי המשתתפים בדגלי פולין וחלקם בסמלים נאציים שונים וקראו לעליונות לבנה. באירוע אחר, שהתקיים בקרקוב, נאמרו משפטים אנטישמיים שונים וביניהם שיש "לשרוף יהודים בחורף", ול"לעזאזל עם הכיבוש הישראלי".

המשטרה המקומית בוורשה בחרה לעכב פעילים אנטי פשיסטיים שהפגינו נגד תהלוכת העצמאות של הימין הפולני, ולא את הצועדים שהניפו סמלים נאציים וקראו קריאות גזעניות שונות. החלטה זו עוררה את זעמם של חברי הפרלמנט האופוזיציונרים בפולין, שתקפו את המשטרה והודיעו שהיא יוצרת "מדינת דיכוי".

תהלוכת העצמאות של הימין הפולני מתקיימת מדי שנה וכל פעם מחדש גוררת חיכוך בין הצדדים. בשנים האחרונות אף הופצו תיעודים של אלימות במהלך הצעדה, וביחס אליהן המצעד שהתקיים השנה היה רגוע יחסית. באירוע שהתקיים בעיר קאליש בשנה שעברה ביום העצמאות הפולני, קראו מאות המשתתפים "מוות ליהודים" ושרפו העתק של מסמך מימי הביניים שהעניק זכויות ליהודים המתגוררים בקאליש.

בתיעוד שהעלה הסאנטור הפולני קשישטוף ברייזה לרשתות החברתיות, ניתן לראות צועדים מניפים שלט עם סמל "השמש השחורה" בו השתמשו אנשי האס-אס. לתמונה זו הוסיף את הכיתוב: "העולם התהפך". בריאיון לסוכנות הידיעות AP הוסיף ברייזה: "אלפי פולנים מתו בידי הגרמנים הנאציים מה-SS במרד ורשה ב-1944. אני לא יודע מדוע המשטרה לא הגיבה לסימבוליזם פלילי שכזה בוורשה, שכל כך סבלה במלחמת העולם השנייה. מצד שני, מפגינים עם השקפות דמוקרטיות סולקו מהמקום בכוח".

פולין ורשה נאצים יום העצמאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד