כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
פותחים מחדש אחרי 18 שנה

ראש ועדת החקירה למות ערפאת: "מנסים להשתיק אותי"

סערת פרשת המסמכים המודלפים מוועדת חקירת מותו של ערפאת ממשיכה לעורר הדים ברחוב הפלשתיני. בכיר פת"ח, תוופיק טיראווי, שמונה לחקור את מות ערפאת "רוצים שאשתוק, יש מסע הסתה נגדי"

ראש ועדת החקירה למות ערפאת: "מנסים להשתיק אותי"
יאסר ערפאת צילום: פלאש 90

תוופיק טיראווי, מבכירי פת"ח ומי שכיהן בעבר כראש המודיעין הכללי הפלשתיני, עומד בימים אלה במרכז פרשה שמסעירה את הרשות הפלשתינית כולה.

מאות עדויות ומסמכים הודלפו בשבוע האחרון לרשתות החברתיות ולכלי התקשורת הפלשתיניים מוועדת החקירה לבירור נסיבות מותו של יאסר ערפאת, ושבראשה עומד טיראווי.

במונחים מקומיים מכנים זאת "הוויקיליקס הפלשתיני". המידע ממשיך לזרום החוצה, וכל יום מתווספות עדויות חדשות של אישים שהופיעו בשעתו בפני הוועדה. בכירים פלשתינים העידו כי ערפאת ראה באבו מאזן משתף פעולה של ישראל וארה"ב, וחשד בקנוניה שנרקמת נגדו, בתקופת המצור במוקאטעה, לפני שמת בנסיבות מעורפלות בבית חולים בצרפת בנובמבר 2004.

הדלפת המסמכים, ותיק מות ערפאת שעדיין נותר פתוח הם רק חלק אחד בסיפור. החלק האחר נוגע לסכסוכים בתוך צמרת פתח וקרבות הירושה.

בריאיון עם "ישראל היום", טוען טיראווי כי מטרת ההדלפות היא לפגוע בשמו, ולשבש את עבודת ועדת החקירה. "13 שנה אני חוקר את סוגיית מות ערפאת. פתאום עכשיו יוצאים נגדי? עד עכשיו לא שמענו שום מילה, וכעת קללות ומתקפה. זה התחיל ב-2016 כשנשאלתי בריאיון מי יהיה זה שיירש את אבו מאזן, ואמרתי שמי שיבוא אחריו - או שיהיה מפקד מהפכה או אדם מאגודות הכפרים", אמר טיראווי, בהתייחסו לאגודות שהוקמו בחסות מערכת הביטחון הישראלית בשנות ה-80 ונועדו להוות חלופה לאש"פ.

לא ברור מי אחראי להדלפה החמורה. בעוד שבמחנה אבו מאזן מאשימים כי טיראווי הוא שעומד מאחוריה, גורמים אחרים בתנועת פתח טוענים שייתכן כי במעשה מעורבים בעלי אינטרס ממחנה אבו מאזן או צד שלישי, שרצו לתקוע טריז בין הראיס לבין טיראווי שיחסיהם מתוחים ממילא.

טיראווי מצידו כופר בהאשמה, ומאיץ בגורמי הביטחון הפלשתיניים לחקור איך פרצו למחשבים וגנבו את המסמכים. בריאיון לכתבת ופרשנית לענייני פלשתינים והעולם הערבי של "ישראל היום" דנה בן שמעון הוא אומר: "יש להם יכולות להגיע למי שעשו זאת. קודם כל מי הדליף, ואחר כך לחקור מי פרסם. איך יכול להיות שנושא כל כך חשוב ורגיש נפרץ? האחריות לגלות את האמת היא על גורמי הביטחון", אמר.

טיראווי סיפר ל"ישראל היום" כי קיבל אזהרות ואיומים באחרונה מגורמים פלשתינים שונים. "מתחת לשולחן הגיעו אליי מסרים כמו, צא לחוץ לארץ, אחרת – יעמידו אותך פה לדין וישימו אותך בכלא, ויפעלו נגדך בכל מיני דרכים. רוצים להשתיק אותי".

הוא נזהר מלנקוב בשמות או להצביע על גורמים ספציפים שאחראים למתקפה נגדו. בקרב חוגים מסוימים ברמאללה יש חשש מכך שטיראווי מחזיק במידע רגיש וסודות על אישים בפתח, מתוקף תפקידו בעבר כראש המודיעין הכללי הפלשתיני.

יאסר ערפאת הרשות הפלסטינית מסמכים מסווגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד