כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תגלית נוראה

קבר אחים ענק מתקופת השלטון הקומוניסטי נמצא בטרנסניסטריה

יותר מ-100 שנה אחרי שהחלה המהפכה הקומוניסטית, נחשפים עוד זוועות שלטון האימים. גיא הריגה עם אלפי גופות מתנגדי המשטר הקומוניסטי התגלה בחפירות בסמוך לטירספול בירת מחוז טרנסניסטריה שבמולדובה. הרב פנחס זלצמן: "בסיוע השלטון המקומי, אנו מטפלים בהפיכת האתר לאתר קבורה"

קבר אחים ענק מתקופת השלטון הקומוניסטי נמצא בטרנסניסטריה
הרב פנחס זלצמן רבה של מולדובה בקבר האחים צילום: באדיבות המצלם

המהפכה הבולשביקית שהתרחשה ברוסיה בשנת 1917 בהובלתו של ולדימיר לנין, החלה את אחת התקופות החשוכות והרצחניות בהיסטוריה העולמית. לאורך עשרות שנות השלטון הקומוניסטי, נרצחו, עונו והוגלו מיליוני בני אדם על לא עוול בכפם. קבר אחים ענק שהתגלה לאחרונה במחוז טרנסניסטריה שבמולדובה, חושף מקצת מהזוועות.

גיא ההריגה ההמוני, נמצא בעקבות עבודות שנעשו בבסיס צבאי ישן סמוך לטירספול בירת המחוז, בעקבות המלחמה באוקראינה. במהלך החפירות החלו להתגלות בזה אחר זה בורות גדולים, מלאים באלפי גופות שנהרגו במקום בשנים שבין 1917-1930 תחת שלטונם של הרודנים לנין וסטלין, רוב ההרוגים: יהודים שהואשמו בהתנגדות למשטר הקומוניסטי.

במקום אותרו גם מסמכים המתעדים את שמות ופרטי ההרוגים בכל אחד מבורות ההריגה ואת העוון בגינו נחרץ גורלם למוות (בד"כ ביריה). המסמכים מתארים את חייהם של היהודים תחת השלטון הקומוניסטי, את בתי הספר היהודיים שפעלו בהיחבא, את הניסיונות ליצור קשר עם ארגונים יהודיים בעולם ואת ההתארגנויות המקומיות לקיים פעילות יהודית במסתור. כך למשל מופיע על אחד הנרצחים שהוא שימש כמורה בבית ספר יהודי, על שם אחר מופיע שעמד בקשר עם גורמים בפלשתינה וכן הלאה. בין ההרוגים במקום, גברים נשים וגם ילדים.

בשבועות האחרונים פנה נשיא הרפובליקה ואדים קרסנוסלסקי (טרנסניסטריה הינה אוטונומיה בדלנית הטוענת לעצמאות ממולדובה) לרבה של מולדובה הרב פנחס זלצמן ועדכן אותו ואת מר יורי קרייצ'מן יו"ר הקהילה היהודית בטירספול, על התגליות ועל כך שהממשל מעוניין להעניק לנרצחים את הכבוד הראוי, לטפל בקבורתם כהלכה ולהקים אנדרטת לזכר הנספים. "האדמה ספוגה בדם חפים מפשע יהודים ושאינם יהודים, בתקופה ההיא נעשו על אדמתנו מעשים נוראיים שראויים לכל גינוי ותפקידנו הוא לוודא שמעשים כאלה לא יישנו חלילה", אמר הנשיא קרסנוסלסקי לרב זלצמן בשיחה.

עד היום נחפרו 3 בורות הריגה, ולפי ההערכות קיימים במקום עוד שישה או שבעה בורות הריגה. לדברי מומחים מקומיים, מספר הנרצחים נא בין אלפים לעשרות אלפים, חלקם הגדול יהודים.

"המחזות במקום היו מזעזעים", מתאר הרב פנחס זלצמן רבה של מולדובה. "זה בלתי נתפס בשכל אנושי, כיצד התייחס השלטון הקומוניסטי לבני אדם רק בגלל דתם ואמונתם. הבורות היו מלאים בעצמות, לצד פריטים אישיים כמו נעליים, שרידי לבוש, ארנקים, ואפילו ספלים. בזכות הקשרים האמיצים עם השלטון המקומי, שיוצא מגדרו למען הקהילה היהודית התחלנו לטפל בקבורה מכובדת וראויה לאותם אלפים שנהרגו על קידוש השם. בתקופה הקרובה, יחד עם מתנדבים מקומיים ומהעולם אנו מקווים למפות את שאר בורות ההריגה ולהפוך את המקום לאתר קבורה בלי לטלטל את העצמות ולהפריע את מנוחתם של הנרצחים, בהתאם להלכה היהודית".

הרב פנחס זלצמן מולדובה קבר אחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד