כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ומי עוד לא טרח להתקשר

בשובו ללשכת ראש הממשלה יגלה נתניהו שהזמנים השתנו

בעבר היו עינינו נשואות לשיחות הברכה של מנהיגי העולם לראש הממשלה הנבחר. עד כה קיבל נתניהו עשרות שיחות ממנהיגים בעולם שהתקשרו לברכו, אולם נעדרה עד כה שיחה מנשיא רוסיה פוטין שעסוק בימים אלה במלחמה באוקראינה ובעסקאות נשק עם אויבה המר של ישראל איברהים ראיסי

בשובו ללשכת ראש הממשלה יגלה נתניהו שהזמנים השתנו
נשיא רוסיה פוטין באיראן צילום: דוברות הקרמלין

ההתקרבות בין רוסיה לאיראן על רקע המלחמה באוקראינה הולכת ומעמיקה, ושיתוף הפעולה הוא בשלל תחומים. העיתונאי הוותיק יאיר נבות, מי ששימש שנים רבות ככתב 'קול ישראל' במוסקבה בירת רוסיה, סוקר את המצב מנקודת מבטו.

בימים האחרונים מתרבים הדיווחים ממקורות לא רשמיים שאיראן קיבלה לידיה את המשלוח הראשון של מטוסי קרב רוסים מדגם סוחוי Su-35, מתוך עסקה של 60 מטוסים. בשבת שוחחו בטלפון הנשיא פוטין ונשיא איראן ראיסי. בהודעת הקרמלין על השיחה נאמר בין השאר: "נידונו בה מספר נושאים אקטואליים על סדר היום הבילטרלי בדגש על המשך בניית שיתוף הפעולה בתחומים הפוליטיים, המסחריים והכלכליים, לרבות מגזר התחבורה והלוגיסטיקה. סוכם כי יוגברו המגעים בין המחלקות הרוסיות והאירניות הרלוונטיות".

פוטין וראיסי בקרמלין | צילום: דוברות הקרמלין.

לדברי נבות, סביר מאוד להניח שבשיחה נידון גם המשך שיתוף הפעולה הבטחוני המתהדק בין המדינות, כולל המשך אספקת המלטי"ם התוקפים האיראנים לרוסיה וככל הנראה גם אספקת טילי קרקע-קרקע. סביר מאוד להניח שגם בישראל עוקבים מאוד בעניין אחרי ההתקרבות הדרמטית בין מוסקבה לטהרן.

עוד מציין העיתונאי כי חשוב לשים לב שהשיא רוסיה ולדימיר פוטין עדיין לא טרח להתקשר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, לעומת מנהיגים רבים אחרים, כמו נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, מנהיגים אירופים ונשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי שדווקא כן התקשרו. בשובו ללשכת רה"מ יגלה נתניהו שהזמנים השתנו, ורוסיה של לפני שנה וחצי איננה רוסיה של היום.

היא כאמור התקרבה מאוד למשטר האיראני, מספקת לו מטוסי קרב מתקדמים שישפרו מאוד את היכולות המבצעיות של חיל האוויר האיראני, ודאי בהשוואה לסד״כ הנוכחי שלו, ותלויה באספקה איראנית שוטפת של מל"טים תוקפים וככל הנראה גם טילי קרקע-קרקע לטווחים של 300 ו-700 ק"מ. ייתכן מאוד שההתפתחויות הללו, שעשויות להשפיע גם על המרחב המזרח תיכוני, ייאלצו את ישראל לקיים הערכה מחודשת באשר לאופי היחסים עם מוסקבה וכיצד צריך לנהל אותם, בעת שהיא מהדקת את שיתוף הפעולה עם הרפובליקה האיסלאמית שקוראת לחיסולה של ישראל, ומספקת לה מערכות נשק מתקדמות מאוד.

בנימין נתניהו ולדימיר פוטין אברהים ראיסי עסקאות נשק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד