כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
אוד מוצל מאש

בד"ה: זקן תושבי מירון הלך לעולמו בגיל 99

הרב יעקב דוד טננבוים ז"ל אוד מוצל מאש שבנה את ביתו סמוך לציון הקדוש באתרא קדישא מירון והיה מהראשונים שהגיעו למקום במלחמת השחרור הלך לעולמו בגיל 99. הוא יובא למנוחות היום מביתו במושב 

בד"ה: זקן תושבי מירון הלך לעולמו בגיל 99
הרב יעקב דוד טננבוים ז"ל צילום: בא

ברוך דיין האמת: אתמול הלך לעולמו בשיבה טובה הרב ר' יעקב דוד טננבוים ז"ל אוד מוצל מאש שהיה ממייסדי מושב מירון וזקן התושבים, והוא בן 99 בפטירתו.

המנוח ז"ל נולד בסלובקיה בשנת תרפ"ד לאביו הגאון רבי שמואל טננבוים הי"ד ששימש כאב"ד טורנא. הוא עבר את מאורעות השואה וניצל. בבחרותו נשלח לישיבה בפאקש שבהונגריה, וזכה ללמוד בחברותא עם האדמו"ר מערלוי. בשואה איבד את רוב בני משפחתו, והוא עצמו ניצל בניסים גדולים מהמחנות.  

כשעלה לארץ הקודש. היה ממייסדי היישוב מירון שליד ציון התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי. בימי מלחמת השחרור, שנת תש"ח חיילי חטיבה שבע, שלחמו באזור הצפון, נערכו לכיבוש הכפר הערבי מירון. להפתעתם גילו כי הערבים ברחו עוד קודם בוא הצבא. כשנכנסו לציון רבי שמעון שמחו לראות כי הערבים לא פגעו בציון הקדוש, אולם בהמשך גילו כי קצה מצבת התנא האלוקי – שבור ופגום.

בשיחות עם השבויים נודע כי הערבים ניסו להרוס את המצבות של רשב"י ובנו רבי אלעזר. הערבי שהנחית את המכה הראשונה על הציון החל לזעוק מכאבים, חבריו נבהלו וההרס הופסק. החיילים היהודים ניסו לחפש אבן שתשלים את המצבה. כשמצאו אבן גילו כי זו החתיכה שנשברה מהמצבה והושלכה החוצה.

המנוח ז"ל היה חייל צעיר ביחידה בראיון ל'שיחת השבוע' הוא סיפר על הימים ההם: "זה לא היה פשוט. היה צריך לנקות את כל השטח ממוקשים. בל"ג בעומר הייתה התלהבות גדולה וכל הלילה רקדנו ושמחנו. באותו לילה היה ברור כי תוקם התיישבות במירון. גלילי הציע לחיילים הדתיים שבפלוגה להירשם להתיישבות. כך הקמנו למעשה את היישוב מירון".

הסוכנות היהודית צירפה אל החיילים קבוצת עולים מרומניה, וזה היה הגרעין הראשוני של היישוב. מאז התגורר הרב טננבוים במירון, נצר יחיד למקימי היישוב. 

בראיון אז סיפר על ימי הבראשית: "הסוכנות הקימה כמה בתים קטנים תחת ציון רשב"י, ולידם נבנו לולי עופות קטנים, לפרנסת התושבים. עבדנו כל היום בייעור, שתלנו את כל היערות שאתם רואים כיום סביב הציון. בהמשך הכשרנו את המקום שיהיה ראוי למגורים. למעשה, הכנו את התשתית המקצועית להקמת היישוב".

"לא חלמנו שזה יגיע לממדים הגדולים של היום בל"ג בעומר, משנה לשנה הציבור גדל והלך בקצב מדהים", סיפר לשיחת השבוע. 

המנוח נודע כצדיק אמיתי שכל חייו היו חטיבה אחת של עשות טוב עם הזולת. הוא נהנה מיגיע כפיו. בבחירות האחרונות יצא עוד להצביע כפי שעשה בבל חייו ותמונתו ממרומי גילו 99 הופצה ברשתות מצביע למפלגת יהדות התורה.

מצביע בבחירות האחרונות לכנסת. צילום: הטוויטר של אבי גרינצייג

הוא הותיר אחריו דור ישרים מבורך, חתנו, הרב מרדכי הלפרין, שימש בעבר כיו"ר ועד היישוב מירון, בתו דסי טננבוים בכירה במערך ההסברה והניהול בעיריית ירושלים מזה ארבעה עשורים, ונכדו הרב יוסי הלפרין משמש שליח חב"ד במקום.

מסע הלוויה הבוקר (שני) בשעה 11:00 בבוקר מביתו ביישוב מירון (מול המעון) לבית החיים במירון שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

 

סלובקיה הלוויה רבי שמעון בר יוחאי מרדכי הלפרין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד