כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
חוו תופעות לוואי

לקחה אופטלגין: "התחושה הייתה שאני הולכת למות"

מספר ימים לאחר שצעירה בת 19 מתה לאחר שנטלה אופטלגין, נשמעים קולות של אנשים שחוו תופעות לוואי חמורות מהשימוש בתרופה - אם כי הן נחשבות לנדירות

לקחה אופטלגין: "התחושה הייתה שאני הולכת למות"
כדורי אופטלגין צילום: צילום מסך כאן 11

ביום רביעי האחרון בת 19 שנטלה אופטלגין, הגיעה לבית החולים וולפסון במצב קשה ונפטרה בתום מאמצי החייאה ממושכים. ישראלים שחוו תופעות לוואי קשות אחרי השימוש בתרופה מספרים את שעבר עליהם: "שתיתי טיפות אופטלגין והתחלתי להרגיש מחנק" סיפרה אחת מהם ל-N12.

"באחד הבקרים שבהם הייתי עם התקף מיגרנה, שתיתי 25 טיפות אופטלגין כפי שמותר וכתוב על גבי האריזה. תוך שניות בודדות התחלתי להרגיש תחושה של מחנק, בקושי הספקתי להגיע מהמטבח לחדר והתחושה הייתה ש'אני הולכת למות'", סיפרה שירה גריסרו, בת 31 מעומר במה שחוותה לפני כשלוש שנים.

"הרגשתי מסך שחור, התעלפות, גרד לא מוסבר בכל הגוף, תחושת מחנק מטורפת שקשה להסביר", היא המשיכה. "כבת לרופא, ואחות רופאה שהבינו תוך דקה את המצב ואיבחנו כשוק אנפילקטי, ניידת טיפול נמרץ כבר הייתה אצלי בחדר. דופק של 40/60, בין החיים למוות, זריקת אנדרנלין וישר למיון". היא אמרה לחדשות 12 "את האופטלגין אני הרחקתי מחיי. בכל העולם התרופה הזו מזמן ירדה מהמדפים, רק בארץ ממשיכה להימכר כרגיל".

ליזה סרוסי, בת 47,סיפרה כי לפני כחודשיים אירע לה מקרה דומה. "כל החיים לקחתי אופטלגין וגם לפני שלושה חודשים כשהייתי מאושפזת - קיבלתי יום-יום אופטלגין, עד שלאחרונה לקחתי אופטלגין באירוע ואז התחלתי להתגרד, אחרי זה הרגשתי מחנק והגיעו הקאות".

גם רקל, בת 43 מרעננה, סיפרה את מה שעבר עליה: "עשו לי עקרת של שן בינה והרופא המליץ לי לקחת אופטלגין. זה היה בדיוק חורף, הייתי מקוררת ולא הרגשתי טוב. עשיתי בדיקות דם והתקשרו אליי מהמעבדה שאלך להתאשפז מיד, הגעתי לבית החולים ושם הסתבר שהאופטלגין הוריד לי את הכדוריות הלבנות בדם, מאז אמרו לי שאני אלרגית לאופטלגין והפסקתי להשתמש בתרופה".

ד"ר איגור קורסונסקי, מומחה בהמטולוגיה ורפואה פנימית והמנהל הרפואי במרכז רפואי נגב, מכבי שירותי בריאות, אמר ל-N12: "אופטלגין היא תרופה יעילה ומוכרת כבר שנים רבות מקבוצת משככי הכאבים אך במקרים נדירים עלולה לגרום לתופעות לוואי. בין היתר, במקרים נדירים מאוד, יכולה לגרום לדיכוי של מח העצם ולמעשה ליצירת תאים, בייחוד תאים מקבוצת כדוריות הדם הלבנות שמהווים חלק ממערכת החיסון".

"למרות שהתופעה הזו מאוד נדירה, היא יכולה להיות מאוד מסוכנת ועד חמישה אחוז מהמקרים אף יכולה להיות קטלנית. בעקבות כך, בחלק מהמדינות בעולם, כולל מדינות מפותחות, החליטו לא להשתמש בכלל בתרופה הזו".

מחברת טבע נמסר: "המקרה המצער שפורסם בשבוע שעבר נמצא, למיטב ידיעתנו, בבדיקה של משרד הבריאות, ובשלב זה טרם התבררו נסיבותיו לאשורן. המידע היחיד שיש בידנו מקורו בפרסומים במדיה כך שבהעדר מידע רפואי מוסמך ומאומת אין באפשרותנו להתייחס עניינית. נבקש להדגיש כי דיפירון, החומר הפעיל באופטלגין, משווק בישראל ובמדינות רבות בעולם במשך עשרות שנים ומיליונים רבים של מטופלים משתמשים בו, בכל שנה, לשיכוך כאבים - ביעילות ובבטיחות. יודגש כי אופטלגין, עומד בדרישות המחמירות של משרד הבריאות, כמו גם של רשויות בריאות מרכזיות אחרות בעולם.

תופעת הלוואי הנדירה ידועה ומוכרת בעשרות תרופות שונות. ברוב המוחלט של המקרים ובטיפול רפואי עירני ונכון ניתן להתמודד עימה. נבקש להדגיש שוב כי יש ליטול את התרופה בהתאם לעלון לצרכן ובהלימה להנחיות הרוקח והרופא המטפל. בכל מקרה של תופעות לוואי יש להפסיק ליטול את התרופה ולפנות לרופא המטפל".

אופטלגין תופעות לוואי מוות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד