י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

איך לבצע רישום מקרקעין בטאבו בצורה נכונה?

חשיבות של רישום מקרקעין טמונה בעובדה שרק לאחר השלמתו תהפכו באופן רשמי לבעלים של הנכס על כל הזכויות הנלוות לכך, כיוון שהחוזה עליו חתמתם עם המוכר והסדרת התשלום אינם מספיקים. באופן טבעי, חשוב קודם כל לוודא שהמוכר רשום באופן תקני בטאבו כבעלים הנוכחי –על כך נרחיב בהמשך. אז מה צריך לדעת על תהליך הרישום בטאבו? הפרטים לפניכם

איך לבצע רישום מקרקעין בטאבו בצורה נכונה?
משרד עורכי דין מקרקעין אמיר שטיינהרץ ושות' צילום: באדיבות המצלם

לקנות נכס בישראל זה בהחלט לא דבר של מה בכך, אז אחרי שחסכתם, לקחתם משכנתא עבור היתרה, העברתם את הכסף למוכר וחתמתם על חוזה נשארה לכם משימה אחת אחרונה והיא לרשום את הנכס (בין אם זה דירה או משרד) בלשכת המקרקעין או בשמו המוכר - הטאבו. רישום זה מהווה חותמת סופית להעברת הנכס על שמכם.

חשיבות של רישום מקרקעין טמונה בעובדה שרק לאחר השלמתו תהפכו באופן רשמי לבעלים של הנכס על כל הזכויות הנלוות לכך, כיוון שהחוזה עליו חתמתם עם המוכר והסדרת התשלום אינם מספיקים. באופן טבעי, חשוב קודם כל לוודא שהמוכר רשום באופן תקני בטאבו כבעלים הנוכחי –על כך נרחיב בהמשך. אז מה צריך לדעת על תהליך הרישום בטאבו? הפרטים לפניכם.

כיצד מגישים בקשה לרישום בטאבו?

כאמור, העברת הזכויות בעסקת נדל"ן, כלומר הרישום בטאבו, מתרחשת לאחר שהתשלום הושלם ועורכי הדין של שני הצדדים השלימו גם את העברת המסמכים הרלוונטיים לגבי בעלות הדירה. ניתן להגיש בקשה באופן דיגיטלי באתר האינטרנט של לשכת המקרקעין או להגיע פיזית לאחד מהסניפים הפרוסים ברחבי הארץ.

טרם הגשת הבקשה חשוב לשים לב כי יש ברשותכם את כל המסמכים הרלוונטיים ולבצע את התהליך בעזרת הכוונה של עו"ד המתמחה במקרקעין. המסמכים שתדרשו להגיש הם אישור על תשלום מס שבח (או מנגד אישור על פטור מתשלום), מס רכישה, אישור היטל השבחה (על כך שאין חובות לרשות המקומית) ואישור עירייה.

בהתאם לנסיבות ייתכן ותדרשו להגיש מסמכים נוספים, כמו למשל מס רכוש, בקשה להעברת זכויות ושטר עסקה עבור נכס שכבר רשום בטאבו וגם שטרי משכנתא מהבנק אם לקחתם אחת כזאת. במידת בצורך תוכלו לבצע בלשכת במקרקעין פעולות נוספות להסדרת או שינוי הרישום, כגון הוספה או ביטול הערה לגבי ייעודו של הנכס או הגשת בקשה לתיקון ברישום גבולות הנכס.

מה הם העיכובים אפשריים?

ישנם מספר מצבים בהם הטיפול בבקשת הרישום שהוגשה עלול להתעכב וזה נובע בעיקר מהסיבה למגיש הבקשה אין באותה העת את כל האישורים הנחוצים. סיטואציה כזו צפויה להתרחש כאשר העסקה בוצעה באופן מהיר ולכן עדיין לא הומצאו כל המסמכים הנדרשים. המוכר הוא זה שמעביר לקונה את אותם האישורים שמאפשרים להעברת הזכויות להיכנס לתוקפה.

למשל, אישור על תשלום או על פטור ממס שבח תלוי בלוח הזמנים של משרד המיסוי ויכול להתעכב אפילו עד כמספר חודשים, כך גם אישור היטל ההשבחה אותו מנפיקים ברשות אליה אתם שייכים.

במקרים כאלו גם אם חתמתם חוזה והכל מוסדר, תצטרכו לחכות עם הרישום לטאבו עד שיהיו בידכם כל המסמכים. גם כאן מתבטאת חשיבותו של עו"ד שינתב את התשלום ויעגן את הזכויות בחוזים או הערת אזהרה (אשר משמשת כמעין אישור לקונה על קיום ההסכם) עד להשלמת העברת הבעלות.

לפני סיום - מספר טיפים חשובים

בראש ובראשונה כפי שניתן להבין לאורך מאמר זה, חובה להשתמש בשירותיו של עורך דין המתמחה במקרקעין ומכיר לעומק את כל נושא העברת הזכויות והרישום בטאבו. זכרו כי מדובר בזכויות שלכם על נכס שהשקעתם בו כסף רב והאינטרס שלכם הוא שהרישום יהיה מדויק. מדובר בתהליך שאינו קצר, מורכב ודורש התעסקות עם לא מעט בירוקרטיה והתנהלות מול גורמים רבים לכן הידע המשפטי הוא כה משמעותי כאן.

טיפ חשוב נוסף נוגע לרישומו של מוכר הנכס. השלב האחרון בעסקת מקרקעין הוא אולי רישום הזכויות שלכם בטאבו אבל השלב הראשון הוא ללא ספק ווידוא רישומו התקין של הנכס בטאבו, בדיקת התאמתו למה שאתם מקבלים וקבלת אישור לכך שהמוכר הוא בוודאות הבעלים היחיד.

לא מעט אנשים היו סבורים כי הם קונים דירה ולאחר מכן גילו שהיא רשומה בכלל כמחסן. אותו דבר לגבי הערת אזהרה, כפי שתרצו להוסיף אחת כזאת על מנת שהיא תהווה אישור לביצוע העסקה כך עליכם לבדוק לפני שאתם חותמים על חוזה ומעבירים כסף כי מישהו אחר לא רשם עליה הערת אזהרה ויש לו זכות עליה לפניכם.
לאחר סיום הרישום בלשכת המקרקעין  תוכלו להפיק את נסח הטאבו הרשמי באופן מקוון (אולם במקרים מסוימים גם בלשכה עצמה). חשוב לזכור כי הדפסה תגרע מרשמיות המסמך. שימו לב כי הפרטים שמופיעים בקטגוריות כגון "תיאור הנכס", "מספר גוש", "מספר חלקה" ו-"תת חלקה" (אם יש) הם נכונים למצב בשטח.

טאבו רישום נכסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד