כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
משרד הבריאות מפרסם

נתונים מעודדים: ירידה בשיעורי האשפוז בישראל

ממצאי הדו"ח מצביעים על ירידה בשיעור האשפוז לאורך העשור האחרון | בשנת 2020, שהושפעה ממגפת הקורונה, נרשמה ירידה במספר ובשיעור האשפוזים וימי האשפוז באשפוז הכללי

נתונים מעודדים: ירידה בשיעורי האשפוז בישראל
חדר מיון בביה"ח השרון. אילוסטרציה צילום: יחצ

משרד הבריאות מפרסם היום (שני) את דוח מחלקות האשפוז הכללי 2010־2020, המציג את מגמות האשפוז הכללי בעשור האחרון לפי מחלקות.

המידע מבוסס על דיווח של 37 בתי חולים לאשפוז כללי ומציג את ההיבטים השונים של פעילות האשפוז ומדדי האשפוז במחלקות השונות, ובכללם בשנת הקורונה 2020. הדוח ישמש את קובעי המדיניות בתכנון מערך האשפוז ומערכת הבריאות, במטרה לאפשר את צמצום העומס במחלקות האשפוז.

לפי הדוח, שיעור האשפוזים בישראל נמצא במגמת ירידה בעשור האחרון. בשנת 2020, שהושפעה על ידי מגפת הקורונה, נרשמה ירידה במספר ובשיעור האשפוזים וימי האשפוז באשפוז הכללי, בהשוואה לשנת 2019 ובהשוואה לממוצע בשנים 2017־2019.

בכל תקופת מגפת הקורונה, חלה ירידה שתואמת לרמת התחלואה והסגרים, כאשר הירידה הגבוהה ביותר נרשמה בחודש אפריל, במהלך הסגר הראשון. ירידה גבוהה באשפוזים נרשמה בקרב תינוקות וילדים, ומגמת ירידה דומה נרשמה בביקורים במלר"דים (מחלקות לרפואה דחופה).

מגמה זו בשיעור האשפוזים בישראל דומה למגמת הירידה במרבית מדינות ה־OECD, כאשר בשנת 2020 נצפתה בכל מדינות ה־OECD ירידה של 14% בממוצע בשיעור האשפוז.

מספר האשפוזים בשנת 2020, שנת הקורונה הראשונה, ירד ממספר סיבות, בהן: חשש האוכלוסייה להגיע לבתי החולים, מדיניות הסגרים ותנודתיות נמוכה יחסית, זמינות ביקור אצל רופא בקהילה בטלמדיסין (שירותי טלה־רפואה), ירידה בשפעת ובסיבוכי שפעת וירידה בזיהומים בדרכי הנשימה, בין היתר עקב שימוש במסיכות, ומדיניות המשרד לצמצום פעילות אלקטיבית לא דחופה בבתי החולים.

לפי הדוח, בשנת 2020 היו 1.3 מיליון אשפוזים באשפוז הכללי ו־1.1 מיליון באשפוז הכללי ללא יולדות, ירידה של 9% ו־10%, בהתאמה, משנת 2019, וירידה של 4% ו־5%, בהתאמה, משנת 2010. כמחצית מהאשפוזים היו במחלקות הפנימיות (22%), יולדות (14%) וכירורגיה כללית (12%). כמחצית (52%) האשפוזים (ללא יולדות) היו של בני 45 ומעלה, כאשר חציון גיל המאושפזים היה 56 שנה. 13% מכלל האשפוזים היו של ילדים עד גיל 14.

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות: "דוח מחלקות האשפוז הכללי הנוכחי מספק ראיה כוללת, לא רק על תקופת משבר הקורונה, אלא על מערך האשפוז בכללותו בעשור האחרון, שבו גם הרפואה וגם מערכת הבריאות עברו שינויים רבים".

עוד הוסיף כי "ביחד עם כלל התוכניות העתידיות שחלקן כבר יצאו לפועל, בהן תמ"א 49 לבניית בי"ח נוספים והמעבר לטיפול בקהילה, ניתן יהיה לשפר את מערך האשפוז בפרט ולשפר את מערכת הבריאות כולה". 

 

אשפוז משרד הבריאות בתי חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד