כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

בעלי החדרים במתחם תועדו לקראת פינוי

בקרוב יושלם הליך הפקעת אתר ציונו של הרשב"י במירון: ייהפך לאתר תיירותי לאומי בניהול חברה ממשלתית • בעלי החדרים במתחם תועדו על מנת לפנותם • השינויים הצפויים: התימהונים יסולקו, ותיאסר עריכת סעודות • מה החיש את יישום ההפקעה? וכיצד מתכננים ב'הקדשות' לבלום את התכנית?

צילום: עוזי ברק
צילום: עוזי ברק



בשקט-בשקט, תחת אפו של הציבור החרדי, מתכננים במשרד האוצר להשלים את תהליך הפקעת אתר ציונו של הרשב"י במירון, ולהפכו לאתר תיירותי לאומי, במעמד דומה, פחות או יותר, לזה של הכותל המערבי.

כבר בימי הממשלה הקודמת תכננה המדינה להפקיע את האתר מידי ההקדשות המנהלות את המקום, תוך נישול זכויותיהם והתעלמות מהעובדה כי הם מנהלים את המקום מלפני קום המדינה.

למעשה, שר האוצר הקודם כבר חתם על מסמך ההפקעה, בטענה כי המדינה רואה צורך ציבורי לשרת את אלפי המבקרים במקום. אבל הסערה הציבורית שפרצה, עיכבה את מימוש התכנית.

לקראת השלמת תהליך השתלטות המדינה על קבר רשב"י, והעברת ניהולו לידי חברה ממשלתית חדשה שהוקמה לצורך כך, בראשה עומד יו"ר 'ועדת החמישה' לשעבר, אלכס ויזניצר, החל האחרון להתחיל בהכנות לקראת יישום ההפקעה בפועל.

בימים האחרונים, נערך רישום ותיעוד מדויק של בעלי החדרים במתחם הציון, על מנת לפנותם בזמן הקרוב.

ככל הנראה, עם החלת סמכות המדינה על האתר, יפקע גם המנדט של 'ועדת החמשה', שניהלה את המקום עד כה, והיא תפוזר לטובת החברה הממשלתית.

"התימהונים מפילים חתתם על המתפללים"

שינויים משמעותיים צפויים להתחולל באתר הציון באורח מידי, עם החלת אחריות משרד התיירות על המקום: התימהוניים הרבים שמצאו מקלט לאחרונה במתחם הציון - יסולקו מהמקום; תיאסר עריכת סעודות, כולל אכילה ושתיה בתוך אוהל הציון; וצפויים שינויים דראסטיים רבים בכל האזור כולו.

מרדכי הלפרין, יו"ר ועד מושב מירון, מספר כי הוועד המקומי כבר קיבל מספר מסרים בנידון ולפיו, חסידי חב"ד למשל, הנוהגים לערוך התוועדות בתוך הציון, לא יוכלו לשבץ בה שתיית ' לחיים', כפי שהיה עד כה.

גם הרב נפתלי פרידמן, תושב הכפר שערך עד היום סעודה שלישית סמוך לציון, לא יוכל להמשיך במנהגו. וכמובן, גם הקידוש הקבוע בשבת בבוקר לאחר התפילה, אותו נהג לתרום הרב שרגא שניצר, יו"ר ארגון אוהל הרשב"י - יתבטל מכאן ואילך. כל מי שיבקש לערוך סעודות ומסיבות, יאלץ להסתפק במקומות חלופיים, שכעת טרם ברור, אם יוקצו להם והיכן.

יש לציין, כי לאחרונה הפכה תופעת התימהוניים הנמשכים כמגנט לציון הרשב"י, למכה של ממש. האדמו"ר רבי רפאל אבוחצירא שביקר במקום לאחרונה, קבל באוזני המקומיים על התופעה המתפשטת, וטען כי יש בכך חילול הקודש.

"התימהוניים הללו מפילים חתתם לעתים על המתפללים, וגורמים לחוסר נוחות בלשון המעטה למתפללים הסובלים מהצקתם". אומר הלפרין.

"הצעד החמור הזה לא יעבור בשקט"

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד, כי מה שהחיש את יישום תכנית ההפקעה לצאת לדרך, היה בין היתר, וטו שהטיל הרב אברהם פרויליך חבר 'ועדת החמשה', על תיקונים, שיפוצים ועבודות שונות שביקשה הוועדה לבצע, מסיבות מגוונות.

"הוא התערב אפילו באופי הצבע שהכתלים צריכים להיצבע", מאשימים מקורבים ל'וועדת החמשה' לשם דוגמא, ומציינים כי לא הייתה פעולה כלשהי שביקשה לבצע, שלא הייתה כרוכה במהומות ובחלוקי דעות.

למרות שההפקעה נראית קרובה מתמיד, אומרים בהקדשות, כי הם ממש אינם מתכוונים לוותר על ניהול האתר ומבטיחים לפנות לבג"ץ, כדי לעכב את ההפקעה.

"הציון, התנהל בידי הציבור החרדי בלבד, ללא התערבות שלטונית, וימשיך להתנהל כך. אם המדינה תנסה להשתלט על האתר בכח - הצעד החמור הזה לא יעבור בשקט", מאיימים בהקדשות, שמתכננים להבעיר את הזירות החרדיות בארץ ובעולם, כצעדי מניעה ובלימה.

"כאן זה לא הכותל. את האתר הזה לא שחררה המדינה והיא לא צריכה להתערב לנו בניהול". הם אומרים.
ציון הרשב''י הפקעה הקדשות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד