ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
37% מהיקף המזון

תקציב הישיבות × 10: הסכום ההזוי שנזרק לפח בכל שנה

הדו"ח השנתי על אובדן והצלת מזון בישראל חושף נתונים מחרידים: בשנה החולפת זרקו לפח בישראל  אוכל בשווי של 21.3 מיליארד שקל, כאשר כמחצית מהמזון עדיין אפשרי לאכילה | הצלה של 20% מהמזון הזה יסיים את חוסר הביטחון התזונתי של עניים בישראל

תקציב הישיבות × 10: הסכום ההזוי שנזרק לפח בכל שנה
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

בישראל נזרק ב־2021 מזון בשווי 21.3 מיליארד שקלים. זו עליה של 11.5% לעומת 19.1 מיליארד בשנת הקורונה הראשונה, 2020, ועליה של 5% לעומת 20.3 מיליארד ב־2019 לפני משבר הקורונה. בישראל נזרקו ב־2021 2.6 מיליון טון מזון, עליה של 4% לעומת 2.5 מיליון טון בכל אחת משלוש השנים הקודמות.

המזון שנזרק ב־2021 מהווה 37% משווי המזון המיוצר בישראל, עליה לעומת 35% בכל אחת משלושת השנים הקודמות. כך עולה מהדו"ח הלאומי לאובדן והצלת מזון של ארגון "לקט ישראל" לשנת 2021 שמתפרסם היום בשיתוף המשרד להגנת הסביבה ונכתב על ידי חברת ראיית החשבון והייעוץ BDO.

מחברי הדו"ח אומרים כי בעוד שמשרדי הממשלה גיבשו תוכניות שונות הנוגעות לצמצום העוני וצמצום הפערים בין שכבות האוכלוסייה, נדמה כי בכל הנוגע לאובדן והצלת מזון הנושא אינו עומד בראש סדר העדיפויות.

על פי אומדני הדו"ח, היקף אובדן המזון בישראל לשנת 2021 עומד על 2.6 מיליון טונות. מחברי הדו"ח אמרו כי מעט פחות ממחצית מהיקף אותו מזון הוא בר הצלה, כלומר מזון הראוי למאכל, בהיקף של מעל מיליון טונות ובשווי של כ- 7.5 מיליארד שקלים.

בפרק מיוחד בדו"ח מוצגת השוואה בין-לאומית המראה כי ישראל מדורגת אחרונה במספר כלי המדיניות המיושמים למיגור התופעה. את הדירוג מובילה צרפת, ואחריה נמצאות קנדה, גרמניה, איטליה, בריטניה, דנמרק, בלגיה, הולנד, אוסטרליה, ארה"ב, ספרד, פורטוגל, אוסטריה, מקסיקו, צ'ילה, פינלנד, שבדיה ואחרונה בדירוג הזה היא ישראל.

מנכ"ל לקט ישראל, גידי כרוך, התייחס לנתון זה: "מיקומה של ישראל במקום האחרון ביישום כלי מדיניות לצמצום אובדן ובזבוז מזון אינו מפתיע ומעורר דאגה אמיתית. בשש השנים האחרונות פרסם לקט ישראל דו"ח מסודר, החתום על ידי המשרד להגנת הסביבה ובתמיכה בנתונים של משרד החקלאות, המתריע על היקפי המזון הנזרקים לפח מדי שנה. במציאות שבה לא רק למעלה מ-20% מאוכלוסיית המדינה מצוי במחסור, אלא שהעולם כולו מתמודד עם משברי אקלים, מלחמות ופנדמיות שמערערים את כל מה שידענו על עתודות וביטחון המזון, הגיע הזמן לשינוי יסודי ומהיר בסדרי העדיפויות בישראל, שיובל על ידי לא פחות מראש ממשלת ישראל ויציב את הצלת עודפי המזון בראש".

כרוך הוסיף: "היתרון הגדול בהצלת מזון הוא היכולת המיידית שלו גם לסגור את פער חוסר הביטחון התזונתי כולו בישראל ברבע מהתקציב, וגם לייעל ולמנוע בזבוז משאבי טבע וייצור ולסייע בהפחתת פליטות ומזהמים. איפה נשמע דבר כזה, שפתרון יהיה יעיל וטוב בכל מובן - כלכלי, חברתי, סביבתי, בריאותי, אבל הממשלה תדלג מעליו באדישות? אין לנו את הפריבילגיה הזו יותר. העולם כולו, מצוי במשבר ובאיום ממשי כבר היום, וזהו צו השעה לפעול עכשיו ולנקוט בצעדים יעילים לצמצום אובדני המזון והצלת המשאבים הקיימים. ישראל חייבת לצאת מהאדישות ולתרום מיידית לצמצום המשבר".

דוח עוני עוני השמדת מזון אשפה פח זבל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד