כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

פרשת הכסף: מיליוני דולרים מתרומות נגידים - מוקפאים

תקנה חדשה בבנק בפלורידה מונעת פדיון צ'קים אמריקאיים באמצעות צ'יינג'ים • כ-15 מיליון דולר בהמתנה

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

כאילו לא די לראשי הישיבות והכוללים המכתתים את רגליהם ברחבי העולם לגייס תרומות בקיצוץ של ממשלת ישראל בתקציביהם, ועתה נוספה להם בעיה חדשה.

צ'קים אמריקאיים בשווי מוערך של לפחות 15 מיליון דולר, מתרומותיהם של פילנתרופים יהודים בארה"ב, מוקפאים בכיסיהם של ראשי הישיבות מאז ערב סוכות - ללא אפשרות לפדות אותם.

תחילת הפרשה יומיים לפני יום כיפור: בנק בדרום פלורידה הודיע כי מעתה הוא מפסיק לפדות צ'קים של בנקים אחרים, במסגרת תקנה חדשה שהוכנסה לתוקף תוך יומיים, והשפיעה מיידית על חלפני הכספים בישראל.

לדברי ראש כולל נודע. "אנחנו מקבלים מהציבור צ'קים אמריקאיים, את הצ'קים האלו אנחנו מביאים לארץ ופורטים אותם באמצעות חלפני כספים קבועים, שגובים אחוז עד אחוז וחצי עמלה. זו הייתה הדרך היחידה בה יכולנו לפדות את הצ'קים הללו, כי אם היינו פותחים חשבונות בנק בארה"ב, היינו צריכים לדווח לרשויות ולשלם מיסים על כל דולר. ההסדר הזה עבד מצוין כל השנים".

כל זאת עד סוכות. "בערב סוכות קבלתי הודעה מחלפן הכספים הקבוע, שהודיע לנו שההסדר הזה מבוטל בינתיים, והוא לא יוכל להמשיך לפדות את הצ'קים. מאז, אני וראשי כוללים נוספים תקועים עם סכומי כסף פוטנציאליים שאמורים לשלם את המשכורות וחובות לספקים, מבלי לדעת כיצד לפדות אותם".

• ומדוע לא תפרטו את הצ'קים בבנקים בארץ?

"הבנקים גובים עמלה גבוהה מאוד, והכסף מגיע רק אחרי מספר שבועות לישיבה. מה גם שכסף שעובר דרך הבנק הוא כסף 'מדווח' שגם זה עשוי ליצור בעיות".

בשיחה עם אחד מחלפני הכספים הוותיקים, מתברר כי כל חלפני הכספים בארץ נהגו לפרוט את הצ'קים באמצעות מתווך בבנק קטן וזניח בדרום פלורידה. עד כה הפר הבנק הזה את התקנה שלא לפדות צ'קים של בנקים אחרים. אלא שלאחרונה התגלו הרבה חריקות, הבנק נאלץ לשלם על גניבות וזיופים, והדברים הגיעו לראשי הבנק המרכזי, שהחליטו להפסיק מיידית את פדיית הצ'קים.

"הבעיה שנוצרה", אומר חלפן הכספים, "היא שכל חלפני הכספים הגדולים שעובדים עם הישיבות והכוללים הסתמכו רק על הבנק הזה, עכשיו כולם תקועים עם צ'קים ואין להם איך לפדות אותם. יש חלפני כספים בודדים שיש להם דרכים לפדות צ'קים בסכומים גבוהים, אבל העמלה שהם דורשים עכשיו היא ארבע אחוז במקום אחוז וחצי, וראשי הישיבות אינם מוכנים לשלם את המחיר".
הקפאה שקים ישיבות ארה''ב מיסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד