י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"יש בריון שהשתלט על 'אתרא קדישא'" • ראיון

הויכוח על מתחם גולונציץ הסתיים בנוק-אאוט, אבל הרב שמידל עדיין מתעקש • הרב שלום פריד מ'ארצות החיים', מסביר מדוע

צילום: יעקב לדרמן
צילום: יעקב לדרמן



מימצאים נוספים שהתגלו אתמול (ג), במתחם גולובנציץ בבית שמש, מוכיחים כי מדובר בקברי עכו"ם. במקום נמצאו שני כדי חרס אותם נהגו הגויים למלא ב'מנחות' ולצרף לקברי מתיהם.

מימצאים אלו מצטרפים לגילוי שלד עצמותיו של מת המונח כשראשו בין ברכיו. ראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך, הוזעק וירד לשטח עם המומחה הנודע הרה"ג זלמן קורן, ולאחר בדיקה קפדנית קבעו השניים באופן חד משמעי, כי קבורה זו מוכיחה על כך שמדובר בקברי עכו"ם.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', מנתח הרב שלום פריד - העוסק בהצלת קברי ישראל כבר ארבעים שנה, בעבר במסגרת אתרא קדישא וכיום ב'אגודת ארץ החיים' - את פשר הממצאים:

"מתחילת החפירות טענתי שמדובר במימצאים מתקופת הברונזה התיכונה שמתוארכת מאות שנים לפני לידת אברהם אבינו. מציאת השלד בתנוחה 'עוברית' (כשראשו בין ארכובותיו) איששה את העובדה כי מדובר בקבר גוי. את הכדים הניחו במרכז הקבר, כדי שיהיה למת מה לאכול ולהקטיר לאחר מיתתו לפי אמונתם התפלה. אילו מצאנו רק את הכדים לבד, לא הייתה בכך כל הוכחה, אך בצירוף השלד - התגלית, מקבלת משמעות אחרת".

"במקום, נכחו כעשרה איש, בהם הרב פריד, הרב קורן, הרב אברהם נחמני נציגו של הראב"ד והאנתרופולוג ד"ר יוסי נגר, שקבע במכתב שהוציא לאחר שנוכח במו עיניו בשלד, כי הקבורה מעידה כי מדובר בקברי גויים. הארכיאולוגים שנכחו בשטח, הוציאו את השלד מהמקום והעבירוהו למשרדי רשות העתיקות".

• כיצד ניתן לקבוע, כי התנוחה בה גיליתם את השלד, היא התנוחה המקורית, ולא מדובר בעצמות שהתפזרו בעקבות שוד קברים או רעידת אדמה למשל?

"יש מונח ארכיאולוגי שנקרא ארטיקולציה. ניתן לזהות בבירור, האם העצמות מונחות שם, כפי שקברו את המת, או שהללו הוסטו. אם שודד קברים, נגע בשלד, הוא יתפזר ולעולם לא ישוב להיות כקדמת דנא. הצורה והתנוחה שפגשנו, העידה כי 4,500 שנה, המת הזה שכב במנוחה, עד שהטרדנו אותו השבוע. ברור שלא מדובר כלל – כטענת אתרא קדישא - בקברים מתקופת הברזל (1150 לפנה"ס (בקירוב) - 586 לפנה"ס (חורבן בית ראשון). דהיינו תקופת השופטים או מזמן בית ראשון. בזמן בית ראשון, כבר היו מערות קבורה רחבות יותר מאלו שנמצאו כאן".

הרב שמידל איש יקר

כחמישים מערות קבורה נפתחו בשטח. 47 נמצאו ריקות. בשתיים נמצאו שברי עצמות, שלאחר בדיקת עומק, התבררו שהם של בעלי חיים. במערה הנוכחית, נמצא לראשונה שלד אדם בפועל, שעל פי צורת קבורתו, הוכח כאמור את היותו גוי.

אבל כל הממצאים הללו, אינם מרשימים את אנשי אתרא קדישא, שפרצו לשטח החפירות בלילה שלאחר גילוי השלד, וצילמו את המערה, לצרכיהם.

• איך הרב שמידל מגיב?

"הוא טוען שלא היו דברים מעולם וכי הכל שקר. אני מכיר את הרב שמידל, הוא יהודי יקר. עובדה, שכאשר חפרו למשל בזמנו בבית קברות שהתגלה ברחוב קיבוץ גלויות בתל אביב, הוא הבהיר לארכיאולוגים, כי איננו יכול להתכחש להלכה וכי ברור לו, שאם ההלכה מתירה לחפור ולפנות קבר במקרה מסויים, הוא לא יעמוד בדרכם. אבל מה לעשות, כיום הוא לא עובד עם הראש שלו, אלא עם הראש של חזקי קלמנוביץ, פרחח ובריון שהשתלט על אתרא קדישא, ובגינו כבר שלוש שנים, מתעכבת הבניה, וגורלם של הרוכשים, ממש לא מעניין אותו".

"כאשר ביקר הראב"ד בשטח, הרהיבו החוצפנים העובדים בשירות אתרא קדישא- עוז, והחלו למחות נגד הראב"ד, ללא בושה. זו שערוריה שאין כמותה. הראב"ד שהוא יהודי בא בימים, מגיע במיוחד לשטח, פוסע על גבי קרקע הררית ובלתי נוחה לגישה, מכתת רגליו במיוחד כדי לבדוק מקרוב את הממצא ולא להסתמך רק על העדויות, והפוחזים הללו משתלחים בו? לאיפה הגענו?".

"כשהחזרתי את את הראב"ד לירושלים, שמעתי את הטלפון מצלצל ברכב. מתקשר אלי אחד הפעילים שלהם ושואל אותי: נו, מה אומר שטרנבוך על הממצא בשטח?' נחרדתי- בלא כל קשר לעובדה שהראב"ד היה בדיוק באותה שעה ברכב. שאלתי אותו, מי זה שטרנבוך? הוא לא ראוי לתואר, הרב שטרנבוך? הוא איננו ראב"ד העדה החרדית שלכם? מה זו החוצפה הזו? יודע מה הוא ענה לי? 'ככה אני רוצה לקרוא לו'. עניתי לו: "אני לא רוצה לרדת לרמה שלך, שם אתם יותר טובים ממני".

יוצאים לדרך

תוך כך, נודע ל'בחדרי חרדים', כי עסקן הדיור הרב יצחק פירר, חסיד בעלזא ומראשי וועדת הדיור של החסידות, התבקש לקחת את המושכות של מתחם הרב אברהם סלונים 'גבעת ירושלים' שננטש כזכור על ידי ראשי העמותה.

יחד עם עורך הדין המלווה את הפרויקט, מתכננים לכנס את 650 הרוכשים, ביום רביעי, שבוע לאחר הבחירות, כדי לעדכן אותם בצעדים שהם מבקש לעשות, כדי להחיש את הבניה במהירות.

הרב פירר יהא ככל הנראה איש בשורה ויודיע להם, כי אין בכוונתו לגבות סכומי כסף נוספים לכאורה, מעבר למה שנקבע בחוזה המקורי.

"אנשי אתרא קדישא השרלטנים, ביקשו עבור ה'כיפין' שהם רצו לכפות על הרוכשים, 200 מיליון שקל, מה שהיה אמור לייקר את הדירות ב-150 אלף שקל לכל דירה. אבל כעת הם יכולים לשחרר אנחת רווחה וככל הנראה, סוף סוף, יוכלו לצאת לדרך ללא כל שיהוי ועיכוב נוסף". אומרים העסקנים ל'בחדרי חרדים'.
בית שמש אתרא קדישא קברים נוצרים בד''צ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד