כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
השבעת הכנסת ה-25

הנשיא קרא להיגמל מעימותים | מיקי לוי נזף באופוזיציה היוצאת

חברי הכנסת ה-25 הושבעו לתפקידם בטקס חגיגי. הנשיא הרצוג פנה לח"כים: "האחריות להיגמל מהעימותים ומהשתעבדות מופרזת למה יכתבו ומה יגידו, מוטלת עליכם" | יו"ר הכנסת לוי בחר בנאום פוליטי ואמר: "הכנסת הקודמת הייתה נקודת שפל בערעור על הלגיטימציה של הממשלה"

הנשיא קרא להיגמל מעימותים | מיקי לוי נזף באופוזיציה היוצאת
השבעת הכנסת ה-25 צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב - דוברות הכנסת

טקס השבעת חברי הכנסת ה-25 הסתיים לפני זמן קצר. נשיא המדינה יצחק הרצוג פתח את ישיבת הכנסת והזמין את יושב-ראש הכנסת מיקי לוי להצהיר אמונים, ולאחר שלוי הצהיר: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולמלא באמונה את שליחותי בכנסת", העביר הנשיא לידיו את ניהול הישיבה.

בהמשך, פנה הנשיא לחברי הכנסת ואמר: "אזרחי ישראל ניצבים היום, כשהם גאים במדינתם, שתחגוג השנה 75 להיווסדה, ומאמינים בצדקת דרכה; אבל בה בעת, אם להודות על האמת – הם מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו. כעת, האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם – נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים".

"הציבור הישראלי אמר את דברו ובחר בכם באחוזים מרשימים לבחור בשמו, כעת אזרחי ישראל מצפים ממכם לפעול למענם. הם מצפים שנקום בבוקר ונדאג להם, להוריד את יוקר המחיה להגביר את הביטחון האישי לשפר את החינוך והרווחה, לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז, ועוד ועוד אתגרים רבים וחשובים – זה מה שמדאיג את אזרחי ישראל. זה מה שצריך לעמוד לנגד עינינו יומם ולילה", המשיך.

עם זאת, הדגיש: "ביום החגיגי הזה ראוי שנזכור, כי כוחה של הרשות המחוקקת, הוא חלק ממערכת הכרחית ורחבה של איזונים ובלמים. אני מדגיש: לא רק שאפשר לשנות, יש דברים שראוי ורצוי לשנות. מותר ולפעמים גם נחוץ לדון מחדש בחלוקת הכוח והסמכויות בין הרשויות השונות, המאזנות האחת את השנייה. אך שומה עלינו לעשות זאת בהקשבה, בדיון פתוח, בשיח מכבד, ובהוגנות. זוהי כמובן משימה שרובצת לפתחן של שלוש הרשויות – המחוקקת, המבצעת והשופטת; שעליהן להיות קשובות זו לזו, ובה בעת – להיות מחויבות לחזון המשותף שלנו כעם וכמדינה".

יו"ר הכנסת מיקי לוי נשא גם הוא דברים, אולם במקום נאום ממלכתי ומכבד בחר לוי בנאום פוליטי ותוכחה לחברי האופוזיציה של הכנסת החולפת: "חברי הכנסת שהגיעו לבית הזה הגיעו מתוך שליחות ורצון אמיתי לעבוד קשה ולקדם את החברה הישראלית. בוא ננהל את המחלוקות בינינו בכבוד הדדי ובענייניות, אחוז ההצבעה הגבוה בבחירות האחרונות מוכיחות כי הציבור מאמין בבית הזה".

יו"ר הכנסת התייחס להתנהלות הכנסת היוצאת והביע תקווה שהשבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת: "אני מכהן בבית הזה כמעט עשור מאז נבחרתי לכנסת ה-19. כיהנתי בשורה של תפקידים. מהניסיון שצברתי אני אומר לכם בכאב גדול: הכנסת הקודמת היוותה נקודת שפל בתולדות המדינה, בשיח הפוגעני והמשתלח, בערעור על הלגיטימציה של ממשלה שקיבלה את אמון הכנסת ובשבירת כל כללי המשחק הנהוגים שידע הבית הזה. השבעתה של כנסת חדשה מהווה שעת רצון לתיקון, להתחדשות ולהתנהלות אחרת. בואו ניקח את הדברים הטובים שעשינו בכנסת ה-24, נלמד מהם ונעלה אותם על נס. והיו כאלה הרבה."

יו"ר הכנסת תיאר את פעילות הכנסת היוצאת ואמר: זו הייתה כנסת שחזרה לתפקד אחרי משבר הקורונה. היא חזרה לזירה הבינלאומית ואירחה למעלה מ-108 משלחות מרחבי העולם של חברי פרלמנט, יושבי ראש פרלמנטים, שגרירים, ראשי מדינות וראשי ארגונים בינלאומיים. המפגשים הללו חיזקו את מעמדה הבינלאומי של מדינת ישראל, את האינטרסים המדיניים שלה ואת בטחונה.

כמו כן, הכנסת ה-24 קיימה מספר עצום של אירועים וכנסים בזמן כהונתה הקצרה. התקיימו בה 102 אירועים מגוונים של חברי הכנסת, 87 ישיבות שדולה בנושאים שונים, 84 אירועים מחוץ למשכן הכנסת, 21 טקסים רשמיים ולא פחות מ-15 ישיבות מליאה מיוחדות. במקביל, הכנסת עבדה מסביב לשעון ופעילותם של חברי הכנסת באה לידי ביטוי גם בנתונים הפרלמנטריים המרשימים. בכנסת ה-24 נענו 1759 שאילתות של חברי הכנסת על ידי שרי הממשלה. נדונו בה 1005 הצעות לסדר יום שהגישו חברי הכנסת. והתקבלו בה 102 חוקים בקריאה שלישית."

יו"ר הכנסת התייחס לתוצאות הבחירות ואמר: "הבחירות נגמרו והעם הכריע הכרעה ברורה. אני ומפלגתי הולכים לאופוזיציה. כפי שאמרנו, נהיה אופוזיציה לממשלה, לא למדינה. אם הממשלה תקדם מהלכים שיטיבו עם העם, נתמוך בהם ולא ננהל נגדם מאבק רק בגלל הפוזיציה. בהזדמנות הזו אני מבקש לברך אותך, חבר הכנסת בנימין נתניהו על ניצחונך בבחירות. שוב נפלה בחיקך הזכות להוביל את הממשלה והעם. אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפניך הוא הקרע ההולך וגדל בעם. השנים האחרונות קרעו אותנו מבפנים, וזוהי הסכנה הקיומית הגדולה ביותר שמדינת ישראל ניצבת בפניה. אני מאחל לך בהצלחה למען העם והמדינה, שכל-כך יקרה לכולנו."

יצחק בוז'י הרצוג מיקי לוי הכנסת ה-25 השבעת חברי הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד