י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
הפרטים נחשפים

פורסם שמו: האיראנים תכננו לרצוח ישראלי בחו"ל

כוחות הביטחון הגאורגים חשפו וסיכלו ניסיון של משמרות המהפכה של איראן בשיתוף גורמי כוח קודס, לבצע פיגוע טרור בטביליסי כנגד אזרח ישראלי המתגורר במדינה, איציק משה, אשר פועל רבות לקידום הקשר בין ישראל לגאורגיה ולמדינות נוספות

פורסם שמו: האיראנים תכננו לרצוח ישראלי בחו"ל
נופי גאורגיה צילום: יח"צ

פרטים חדשים פורסמו לאחר סיכול ניסיון פיגוע טרור של משמרות המהפכה של איראן בגאורגיה נגד אזרח ישראלי. כוחות הביטחון הגאורגים חשפו וסיכלו ניסיון של משמרות המהפכה של איראן בשיתוף גורמי כוח קדס, לבצע פיגוע טרור בטביליסי כנגד אזרח ישראלי המתגורר במדינה, איציק משה, אשר פועל רבות לקידום הקשר בין ישראל לגאורגיה ולמדינות נוספות. משמרות המהפכה קידמו את כוונות הפיגוע באמצעות מספר צוותים בשטח ממדינות שונות.

צוות מחסלים פקיסטני המזוהים עם ארגון אל קאעידה, אשר הגיעו לטביליסי, אספו מודיעין נרחב על היעד להתנקשות והגיעו לרמת מוכנות גבוהה לביצוע. אחד המחסלים נעצר בשבוע שעבר על רקע התנהלות חשודה בשטח ע"י כוחות הביטחון הגאורגים. ברשותו נתפסו אמל"ח וממצאים מפלילים נוספים. הוא הגיע לגאורגיה בהכוונה איראנית, במטרה להתנקש באזרח ישראלי.

בנוסף, אותרה חוליה של שני פעילים בעלי אזרחות כפולה גאורגית-איראנית אשר היו אמונים על העברת האמל"ח לצוות המבצע. זאת בסיוע מבריחי אמל"ח אשר פעלו מטורקיה לגאורגיה. החוליה קיבלה תשלום על ביצוע העברת האמל"ח. שני הפעילים נעצרו גם הם ע"י כוחות הביטחון המקומיים. כמו כן, ברשותו של אחד מהם אותר נשק נוסף שיועד לכוונות הפיגוע.

החוליה הופעלה החל משנת 2011 ע"י אזרח איראני בשם מחמד רצ'א עבאדי ערבלו, שהינו מופעל ותיק של כוח קודס אשר פעל בעבר בתוך גאורגיה. הנדון הינו מופעל ע"י עלי פיצ'י-פ'ור, פעיל כוח קודס אשר מקדם פעילות טרור בזירות רבות בעולם. כלל הצוותים גויסו, אוכוונו ומומנו ע"י האיראנים - במטרה להוציא לפועל פיגוע טרור.

הודות לפעילות כוחות הביטחון הגאורגים כלל המעורבים בגאורגיה נעצרו והובאו לחקירה. נכון להיום, ממשיכה חקירה אודות מעורבים נוספים מחוץ לגאורגיה.

משמרות המהפכה באיראן ומפעיליהם, ניצלו אזרחים זרים (פקיסטנים) בעלי ניסיון מבצעי לטובת מימוש פעילות טרור על אדמת גאורגיה, וזאת מתוך כוונה להרחיק את טביעת האצבע האיראנית, ככל שמדובר במימוש בפועל של פעילות טרור. מדובר במוטיב חוזר של איראן לשימוש פקיסטנים וזרים אחרים כלוחמי טרור זרים, תוך רמיסת החלטת מועצת הביטחון 2396. יחד עם זאת, נראה שהפעלת גורמים זרים שאינם נאמנים לגמרי לאיראן, מביאה לכך שהם נחשפים ומסגירים את שולחיהם האיראנים.

במקביל למאמצים שאיראן משקיעה בניסיון להרחיק את טביעת האצבע שלה מפעולת הטרור, השימוש שנעשה באיראנים להעברות האמל"ח ממחיש את המאמץ מצידה להשפיע על הפעילות בשטח, שלב אחר שלב – מהנחייה להשיל את הפעילות, דרך תכנון והכוונה, ועד מימושה בפועל בשטח. פעילות זו, במוערבות איראנים, משקפת תפישה של איראן כי היא לא תשלם מחיר בזירה הבינ"ל בגין פעולות טרור, שכן אזרחיה לא היו מעורבים בפעולת החיסול עצמה.

גורם ביטחונימסר: לא מדובר בחשיפה ראשונה של ניסיון להוציא פיגוע טרור על אדמת גאורגיה בהכוונה איראנית, שכן מוכר שימוש בגורמים איראנים רשמיים ולא רשמיים כדי לקדם מספר ניסיונות פיגוע לאורך 2021 ו- 2022. בניהם ניסיון לקדם פיגוע בגאורגיה בהכוונה של שהראם פ'ורצפי, אזרח איראני שפועל עבור כח קדס האיראני. נגד פ'ורצפי עצמו מתנהל כיום הליך פלילי בארה"ב, בגין מעורבותו בניסיון לקדם התנקשות בג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב לשעבר.

הודות לפעילותם של כוחות הביטחון הגאורגים, גם הפעילות הנוכחית נחשפה והוסר האיום. איציק משה, האזרח הישראלי שהיה עד לפגיעה, כבר היה בעבר יעד לפגיעה של כח קודס וארגון המודיעין של משמרות המהפכה. זאת על אף שארגון המודיעין של משמרות המהפכה הינו גוף רשמי שאף מפעיל נספחים צבאיים רשמיים במדינות שונות, בין השאר בגאורגיה עצמה.

ברקע, פיגועים שהאיראנים ניסו לקדם לאחרונה, ונכשלו. הבולטים שבהם – הכוונות לפגוע בתיירים ישראלים באיסטנבול (יוני 22'), וניסיון לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין (אוקטובר 21').

עוד מסר גורם ביטחוני כי איראן ממשיכה לקדם פעילות טרור ברחבי העולם, טרור מדינתי, באמצעות זרועות הביצוע של המשטר – משמרות המהפכה. איראן תשלם מחיר כבד בזירה הבינלאומית בגין פעילותה זו, נשקלים צעדים שונים – משפטיים, כלכליים ומדינתיים כנגד איראן ושלוחיה ברחבי העולם. כך, בין היתר, שוקלים גורמים רשמיים באיחוד האירופי להכריז על משה"מ כארגון טרור.

הקשר בין איראן לאל קאעידה אינו דבר חדש. ניסיון הפיגוע הזה שב וממחיש את הקשר ההדוק וארוך – השנים בין איראן לא לקאעידה, ובפרט את השימוש שעושה טהראן בארגון הטרור – שבכיריו אף מתארחים על אדמתה – כדי לקדם פגיעה באזרחים חפים מפשע תוך הסתרת אחריותה ומעורבותה הישירה. זאת, תוך שת"פ עם גורמי ג'יהאד עולמי מוכרזים והפרת נורמות בינ"ל. לאחר חשיפת הפרשה בגאורגיה על ידי כוחות הביטחון הגאורגיים התקיים שיתוף פעולה מודיעיני עם גורמים בקהילת המודיעין הישראלית.

גורם במל"ל המתואם עם כלל הגורמים הביטחוניים מסר בנוגע לאזהרת המסע: אין שינוי באזהרת המסע לגאורגיה (אין אזהרה). אם וכאשר, נעדכן בהתאם. נזכיר כי אזהרות מסע מיועדות לציבור הישראלי הרחב, כאן מדובר באירוע נקודתי.

גאורגיה איראן משמרות המהפכה נסיון חיסול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד