כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ההוראות ישתנו?

מחקר מצא קשר בין צריכת קפה לגובה הילדים שנולדו

תוצאות מחקר ארוך שנערך בארה"ב מראות כי צריכת קפאין בהריון עלולה לגרום לילד להיות נמוך | על פי עמדת החוקרים ייתכן שיש לשקול מחדש את ההנחיה המאפשרת שתיית קפה בזמן ההריון 

מחקר מצא קשר בין צריכת קפה לגובה הילדים שנולדו
קפה צילום: pixabay

מחקר שנערך לאחרונה הראה שלנשים בהריון שצרכו קפאין נולדו ילדים נמוכים יותר מילדים שנולדו לנשים לא צרכו קפאין במהלך הריונן כך על פי דיווח שהובא באתר doctorsonly. ההמלצות להריון בריא השתנו במהלך השנים עם הופעת נתונים חדשים וכעת מבקשים החוקרים לשנות אותן שוב.

תחום נחקר במיוחד הוא השפעת שתיית קפה על תוצאות ההריון והתפתחות הילד, והדעה כיום היא ששתיית קפה במהלך ההריון אינה גורמת לנזק. אולם, מחקר שפורסם לאחרונה ב-JAMA מצא שצריכת קפאין במהלך ההריון עלולה להשפיע על גדילת הילד. המחקר מצא שלאנשים בהריון שצרכו קפאין נולדו ילדים שהיו נמוכים יותר בילדותם המוקדמת.

מחקרים קודמים על הקשר בין קפאין בהריון להתפתחות הילד העלו תוצאות מעורבות. כמה מחקרים הראו שקפאין עלול להזיק להיבטים מסוימים של ההריון. עם זאת, צריכת קפאין בכמות מסוימת עשויה שלא לגרום להשפעות בריאותיות שליליות.

לפי ארגון המיילדות והגינקולוגים האמריקאי, פחות מ-200 מיליגרם של קפאין במהלך ההריון נחשב בטוח. זוהי כמות שוות ערך לכוס קפה ביום. עם זאת, צריכת קפאין יכולה לגרום לסחרחורת, לבחילות ולהפרעות שינה.

במחקר שנערך בארה"ב נבחנו נתונים של אמהות בין השנים 1959-1965 וילדים בין השנים 1960-1974. לאחר מכן, נבחנו הנתונים של אמהות וילדים בין השנים 2009–2013 ו-2017–2019. החוקרים בחנו את ריכוזי הקפאין והפרקסנטין - מטבוליט של קפאין - בדם של האישה ההרה במהלך השליש הראשון של ההריון. לאחר מכן בחנו את גובהם של הילדים עד גיל 8. הניתוח הצביע על כך שיש קשר בין צריכת קפאין במהלך הריון לילדים נמוכים יותר בשלב מאוחר יותר של חייהם. ההבדל היה מובהק והפרש הגובה בין ילדים שלאימהותיהם היה קפאין בדם וילדים שאימהותיהם לא שתו קפה הסתכם בכ-2 ס"מ.

לפי החוקרים, אפילו חשיפה נמוכה לקפאין במהלך ההריון היתה קשורה לקומה נמוכה יותר בילדות עד גיל 8. במעט מחקרים קודמים בנושא, ההשוואה היתה של BMI ולא של הגובה. תוצאות המחקר מראות שייתכן שיש לשקול מחדש את ההנחיה המאפשרת שתיית קפה בזמן ההריון. בנוסף, קומה נמוכה בגיל קטן עלולה להוביל לבעיות בריאות נוספות אם הן יימשכו בבגרות. למשל, קומה נמוכה בבגרות קשורה לסיכון גבוה יותר לסוכרת ולמחלות לב וכלי דם.

למחקר היו כמה מגבלות, כמו היבטים אחרים בתזונת האם שלא הובאו בחשבון שיכולים להשפיע על גובה הילדים, או נתונים אחרים כמו גובה האב. בנוסף, כיוון שחלק מהנתונים נלקחו מקבוצת נשים שחיתה מזמן, ייתכן שגורמים היסטוריים או חברתיים השפיעו על ההריון. בנוסף, בקבוצה של ימינו, מדידות הגובה של הילדים נלקחו בנקודת זמן אחת.

מחקר המשך יצטרך לחקור את הקשר בין צריכת קפאין על ידי האם וצמיחת ילדים בילדות מאוחרת יותר ועד שנות ה-20 של חייהם, לאחר התייצבות הצמיחה, כדי לראות אם הם בסופו של דבר מגיעים לגובה הממוצע.

קפה הריון מחקר מדעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד