כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
328 מיליון ש"ח

הכסף הושב: דו"ח משרד האוצר מצא חריגות בעשרות גופים

מדוח חריגות השכר ל-2020 עולה כי השלטון המקומי ממשיך להוביל את טבלת מספר חריגות השכר בגופים המתוקצבים. שיעור החריגות בהשכלה הגבוהה זינק לשיא, ברשות שדות התעופה ובשירותי בריאות כללית התגלו חריגות זו השנה הרביעית ברציפות

הכסף הושב: דו"ח משרד האוצר מצא חריגות בעשרות גופים
משרד האוצר צילום: צלמי פלאש 90

בכ-9% מהגופים המתוקצבים והנתמכים על ידי המדינה (67 גופים) התגלו לכאורה חריגות שכר בשנת 2021, כך עולה מהדו"ח שפרסם היום (רביעי) הממונה על השכר והסכמי העבודה באוצר. לפי הדו"ח, מספר הגופים שבהם נמצאו חריגות לכאורה בשנה החולפת ירד בכ12% משנת 2012.

באגף ציינו כי מאז הקמת הקמת יחידת האכיפה באגף בשנת 1997 ירד שיעור הגופים החורגים לכאורה בכ-35%, ונחסכו מתקציב המדינה כ-8.9 מיליארד שקלים כתוצאה מפעילותה, מהם 328 מיליון שקלים בשנת 2021 לבדה.

בין היתר ציינו באגף הממונה על השכר כי בשנת 2021 הוסדרו במסגרת הסכם הרפורמה של העובדים הסוציאליים חריגות שכר ששולמו כתוספות בגין תואר שני ושלישי, הצפויות לחסוך לאוצר המדינה כ-200 מיליון שקלים. כמו כן הושגו הסכמות להסדרת חריגות השכר שנתגלו בשכר עובדי הסגל הזוטר במכללת סמי שמעון באשדוד, שצפויות להביא לחיסכון של 60 מיליון שקלים לתקציב. באוניברסיטה הפתוחה הוסדרו חריגות שכר בגמול ההשתלמות ודמי ההבראה של עובדי הסגל המינהלי הצפויים לחסוך כ-40 מיליון שקלים, ובמערך הכבאות הושגו הסכמות להסדרת חריגות שכר החוסכות כמיליון שקלים.

בראש טבלת מספר החריגות עומד השלטון המקומי עם חריגות ב-34 גופים, אך מדובר בירידה בהשוואה לשנת 2019, אז עמד המספר על 51. שיעור החריגות הגדול ביותר מצוי בגופים הציבוריים במערכת הבריאות ובגופים הציבוריים במערכת ההשכלה הגבוהה, כאשר ב-56% מתוכם נרשמו חריגות שכר. נציין כי בגופים הציבוריים במערכת ההשכלה הגבוהה נרשם זינוק בשיעור החריגות שעמד בשנת 2019 על 34%. שיעור החריגות הנמוך ביותר נמצא בחברות הממשלתיות - 7%. בכ-9% מהתאגידים הציבוריים נמצאו חריגות שכר.

בשבעה גופים נמצאו חריגות לכאורה ברציפות במשך ארבע השנים האחרונות: אוניברסיטת בן גוריון, האוניברסיטה העברית, מועצה מקומית טובא-זנגריה, מכון ויצמן למדע, רשות שדות תעופה, שירותי בריאות כללית ושירותי בריאות כללית-קהילה.

הממונה על השכר, קובי בר-נתן: "בשנה האחרונה טיפלה יחידת האכיפה במגוון אירועים, בהם הסדרת חריגות שכר שהתגלו בקרב עובדים סוציאליים, המוסדות להשכלה גבוהה והרשות הארצית לכבאות והצלה, וכל זאת לצד פעילות אכיפה שוטפת. לאור שיעור עליית האינפלציה, עליית השכר הממוצע והעלייה בדרישות לשיפור תנאי השכר של קבוצות עובדים, פעילותה של יחידת האכיפה חשובה מתמיד ומייצרת חיסכון של מאות מיליוני שקלים אשר מיועדים על ידי הממשלה והגופים הציבוריים לרווחת הציבור".

סגן בכיר לממונה על השכר (אכיפה), שאדי עאזם: "היחידה ממשיכה לפעול על פי תכנית עבודה רב-שנתית של ביקורות עומק ורוחב בקבוצות גופים שונות כגון בריאות, השכלה גבוהה וחברות ממשלתיות, ולטפל בממצאים העולים מדוחות הביקורת וממגוון הכלים שלה לאיתור חריגות שכר. כוח ההרתעה שמייצרת פעילות היחידה בביקורות ובטיפולי העומק לצד ניטור שוטף של תלושי שכר העובדים בזמן אמת מאפשרים לאתר ולעצור את החריגות קרוב ככל הניתן למועד היווצרותן. כעבור יותר מ־20 שנה מאז הקמת היחידה, ניתן לומר שברוב המוחלט של הגופים שוררת מודעות, שהולכת וגוברת עם השנים, להשלכות של חריגות השכר על תפקוד הגופים".

יחידת האכיפה לחריגות שכר פועלת בתוך אגף השכר והסכמי עבודה שבמשרד האוצר. מטרת היחידה היא איתור וביטול חריגות שכר, השבת כספים ששולמו שלא כדין ופיקוח שוטף על הוצאות השכר השנתיות ועל תלושי השכר החודשיים המייצרים הרתעה שוטפת לעניין חריגות שכר בגופים הציבוריים. ליחידה מערכת 'אכיפה בזמן אמת' המסייעת לכלכלני היחידה לאתר חריגות שכר זמן קצר לאחר שהן משולמות. באמצעות שימוש בכלים אנליטיים, מאתרת ומסמנת המערכת את המוקדים בהם יש חריגות שכר רבות או שמשולמים בהם סכומים גבוהים באופן חריג.

משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד