י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
למרות האיומים מטראמפ

הכירו את רון דסנטיס, הכוכב שעשוי להיות הנשיא הבא של ארה"ב

רון דסנטיס בן ה-44 בלבד מסתמן לאט לאט כיורשו של דונלד טראמפ בתפקיד מנהיג המפלגה הרפובליקנית. מושל פלורידה ידוע בכריזמה רבה, בשמרנותו הבלתי מתפשרת ובאהבתו הגדולה למדינת ישראל, והוא מסעיר את שורות המפלגה הרפובליקנית מאז נכנס אליה | פרופיל מיוחד

הכירו את רון דסנטיס, הכוכב שעשוי להיות הנשיא הבא של ארה"ב
רון דה-סנטיס צילום: טוויטר

בשבוע שעבר התמודד רון דסנטיס הצעיר לכהונה שנייה בתפקיד מושל פלורידה, וניצח ברוב גדול של 20%. דסנטיס צובר פופולריות רבה בקרב חברי המפלגה הרפובליקנית, ומאיים על מנהיגה הבלתי מעורער שינסה להתמודד בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2024: דונלד טראמפ, שהכריז כבר שהוא עומד לפרסם חומרים בעיתיים מעברו של דסנטיס. מיהו רון דסנטיס, ומדוע הוא גורם לחשש רב בקרב אנשי טראמפ?

דסנטיס הוא יליד שנת 1978, שגדל בפלורידה. את שנות לימודיו האקדמיים העביר באוניברסיטת ייל, ובהמשך עשה תואר במשפטים באוניברסיטת הרווארד. את שירותו הצבאי העביר דסנטיס בחיל הים האמריקני, ובהמשך עסק בתפקידים שונים בתחום המשפטים. עם תום שירותו הצבאי הצטרף לשורות המפלגה הרפובליקנית, וכבר ב-2012, בגיל 34, התמודד במחוז הבחירה השישי של פלורידה לבית הנבחרים האמריקני.

דסנטיס נבחר ברוב גדול לתפקיד, וכיהן בו במשך חמש שנים. במהלך כהונתו התבלט בהתנגדותו העזה ל"אובמהקר" - החוק האמריקני של ממשל אובמה שהסדיר את מתן שירותי הבריאות לתושבי אמריקה. במהלך הקונגרס ה-113 שימש דסנטיס בתפקיד יושב ראש ועדת המשנה לביטחון לאומי של ארה"ב, ובהמשך אף ניסה להתמודד למקום בסנאט האמריקני אך ויתר על כך כדי לא לפצל את הקול הרפובליקני בפלורידה.

ב-2018 הודיע דסנטיס על כוונתו להתמודד לתפקיד מושל פלורידה, והוא נהנה כבר בשלב זה מתמיכת הנשיא הרפובליקני טראמפ. הבחירות שנערכו בנובמבר של אותה שנה היו צמודות במיוחד, ודסנטיס נבחר על חודם של עשרות אלפי קולות בלבד. בינואר 2019 הושבע דסנטיס לתפקיד המושל ה-46 של פלורידה, והוא בן 40 בלבד.

כבר מתחילת כהונתו שם דסנטיס את סוגיית החינוך בראש סדר העדיפויות, ובחקיקה שונה הגביל את התחומים בהם ניתן לגעת במערכת החינוך במדינתו, וביניהם שיח על גזע וגזענות.

כבר בראשית כהונתו הסתמן דסנטיס כתומך יהודים גדול ופרו-ישראלי נלהב. הוא קידם השקעה של 2 מיליון דולרים בבתי ספר יהודים במדינתו, וב-2018 לקח חלק במשלחת מחוקקים שיצאה לחנוך את שגרירות ארה"ב בירושלים, בה תמך דסנטיס מרגע שעלה הרעיון להקים אותה בירושלים.

בריאיון שנערך איתו עוד לפני כן, התבטא דסנטיס בחריפות נגד הפלסטינים ואמר לאריאל כהנא ב'ישראל היום': "הם תקפו את ישראל ב־1948, ניסו לעשות זאת ב-1967 וב-1973, הייתה האינתיפאדה, ועדיין הם מקבלים פרס על השימוש שלהם בטרור. אנשים אומרים, 'איננו יכולים לעשות את מה שאנו צריכים לעשות, כלומר להעביר את השגרירות, בגלל ההתנהגות הרעה שלהם'. אבל מדוע? אני הייתי מעביר את השגרירות, ומודיע שנעמוד לצד בעלות בריתנו, ואם הם, הפלסטינים, אינם רוצים להיכנס אחר כך למשא ומתן - אז לאמריקה אין בעיה עם זה".

ב-2018 הקדיש דהסנטיס את מיטב כוחו למאבק הישראלי להעברת השגרירות האמריקנית לירושלים, וההצלחה בכך שייכת גם לו. בניגוד לרבים שהיו והינם חברים בממשל ובפרלמנט האמריקני, דסנטיס מאמין בשייכות שטחי יהודה ושומרון לישראל, ומתנגד להגדרה שלהם כ"כבושים".

"יהודה ושומרון הם האדמות היהודיות ההיסטוריות, וזה הולך אלפי שנים אחורה. אנשים קוראים לזה 'שטחים כבושים' - ממי הם כבושים? מי שלט בשטח בין 48' ל־67', הירדנים ששתי מדינות בלבד הכירו בשליטה שלהם שם?! זה היה כיבוש ירדני והוא היה לא חוקי. הם הפסידו במלחמת ששת הימים וירדן עזבה. כך שמעולם לא הייתה שם מדינה ערבית. האם השטח נכבש מידי הטורקים? מבריטניה? לא. אלה שטחים שנתונים במחלוקת, אבל היסטורית לישראל יש הזכויות הרבות ביותר על השטח הזה, יותר מכל אחד אחר. הצהרת בלפור המקורית כללה לא רק את יהודה ושומרון, אלא שטחים נרחבים עוד יותר בצד המזרחי של הירדן. מדוע מי שניצח במלחמה צריך לוותר על שטחים?!", אמר.

האתגר הגדול ביותר איתו התמודד דהסנטיס היה משבר הקורונה, שפרץ בסערה לחיי תושבי פלורידה ב-2020. באפריל של אותה שנה הכריז דסנטיס על הקמת מאות מרכזי בדיקה בפלורידה, ועל הטלת מגבלות רבות על המדינה ותנועת האזרחים בה. אך תוך חודשים ספורים החל דסנטיס לשחרר את המשק במדינה אט אט, מה שהוביל לחולים רבים בה. בהמשך החל דסנטיס להתנגד להטלת מגבלות שונות על תושבי פלורידה, על אף התחלואה הגבוהה, מה שגרר ביקורת כלפיו מהמחנה הדמוקרטי. התנהלותו של דסנטיס במהלך המגיפה מיצבה אותו כאחד המנהיגים האהודים במפלגה הרפובליקנית.

בשבוע שעבר ניצח דהסנטיס שוב בבחירות לפלורידה, הפעם בפער גדול של כ-20 אחוזים: פער משמעותי מאוד בפלורידה, שמזה שנים ידועה כמדינה מתנדנדת, בה ישנו שוויון בין הדמקורטים לרפובליקנים. בנאום הנצחון אמר: "בזכות התמיכה העצומה של תושבי פלורידה לא רק שזכינו בבחירות, אלא גם שִכתבנו את המפה הפוליטית".

כעת, טוענים פרשנים רבים כי בעקבות ניצחונו של דהסנטיס שהגיע למרות התוצאות המאכזבות של מפלגתו בבחירות הכלליות, סיכויו לגבור על טראמפ במרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית גדולים. דסנטיס טרם הודיע רשמית על כוונתו לרוץ לראשות המפלגה הרפובליקנית, אך בזמן האחרון הוא מפזר רמזים שונים על רצונו לעשות כך, ועל כך שטראמפ צריך לפנות את דרכו.

טראמפ חושש מאוד מהמועמד הצעיר, שגרף תמיכה רבה בסקרים שנערכו לאחרונה. בריאיון ל"פוקס ניוז" אמר טראמפ על דהסנטיס כי הוא "עלול לפגוע בעצמו", ואיים עליו שהוא יפרסם עליו חומרים בעייתיים מהעבר. עם זאת, נראה כי הכוכב הצעיר ילך עד הסוף - והוא עשוי לכבוש את הפסגה הגבוה ביותר: הבית הלבן.

רון דה סנטיס פלורידה דונלד טראמם בחירות בארה''ב רפובליקנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד