כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"צו ומחר אפשר לעשות"

הסדרת היישובים: התקציב והאישור מוכנים; נתניהו יקדם?

כחלק מההסכמים הקואליציוניים, הממשלה הנכנסת תידרש לסוגיית הכשרת הישובים הלא מוכרים ביהודה ושומרון - וכבר ישנו אישור משפטי ועשרות מיליוני שקלים שמיועדים לחיבור לחשמל, כך שאם יבחרו ללכת על זה, כל מה שיצטרכו הוא צו אלוף | ניר אורבך, ממקדמי הסוגייה בממשלה היוצאת: "הם מגיעים כמו בונבוניירה שמוגשת כבר עם העטיפה"

הסדרת היישובים: התקציב והאישור מוכנים; נתניהו יקדם?
נתניהו/היישוב אביתר צילום: פלאש 90, נחלה

המגעים להקמת הממשלה עדיין נמשכים וכבר כעת ניתן לקבוע כי אחת הסוגיות הראשונות שיעסקו בהן, היא הסדרת הישובים בהתיישבות הצעירה - אותה כבר סוכם לקדם.

מדובר בעשרות ישובים ביהודה ושומרון שלא מוכרים על ידי המדינה, ובשנים האחרונות נעשו ניסיונות להסדיר אותם כדי לתת שירותים סדורים לתושבים. בהסכם הקואליציוני שמתגבש בין 'הליכוד' לבן גביר סוכם שיסדירו את הישובים תוך 60 ימים מכינון הממשלה - ולאור המהלכים בממשלה הקודמת, זה בהחלט סביר.

על אף המרכיבים מהאגף השמאלי, בממשלה הקודמת קידמו את החיבור לחשמל, שמסדיר דה פקטו על ידי ההכרת המדינה, בשני אופנים: האישור המשפטי והכנת תקציב מתאים, כשחלקים ממנה קיוו להשלים את המהלך בהמשך הקדנציה, אלא שכאמור זו התקצרה והכנסת התפזרה.

ניר אורבךניר אורבך
ניר אורבך, "צו ומחר אפשר לעשות". צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

האופן הראשון הוא האישור המשפטי: במהלך הקדנציה נערכו מספר דיונים במשרד המשפטים, כשהיה צורך להכריע לגבי כמות הישובים שניתן להסדיר. חכ"ל ניר אורבך, שדחף מאחורי הקלעים על קידום ההסדרה ואף הציב זאת כאחת מדרישותיו, מספר: "היה ויכוח מאוד גדול בין יועמ"ש איו"ש ליועמ"ש משרד הביטחון לגבי הפרשנות של כמה ישובים ניתן לבצע בהם הסדרה".

המחלוקת הייתה אם להסדיר את הישובים שכעת מוכנים להסדרה, או גם כאלה שיש להם 'אופק הסדרתי'. "חששתי שהם יתנו את הפרשנות המצמצת, שזה היה מדבר על 16 או 17 ישובים", מוסיף הח"כ מ'ימינה' לשעבר, "אבל הם נתנו פרשנות מרחיבה של האופק ההסדרתי, מדובר בכ-42 ישובים". בהכרעה, שעליה החליטה המשנה ליועמ"שית, ניתן למעשה 'אור ירוק' ממשרד המשפטים, והצד המשפטי אושר.

בנוסף לאישור המשפטי ולדיונים, מחכה לממשלה החדשה כבר כסף בצד בדיוק לחיבור החשמל לישובים - 30 מיליון בחטיבה להתיישבות, שהגיעו מחלוקת הכספים הקואליציוניים מטעם 'ימינה', ומכוונים לחיבור ולמרכיבי ביטחון שונים, כך שלא צריך להפנות משאבים חדשים.

ההתיישבות הצעירה. מרים אלסטר,פלאש 90

מה שבסוף תקע את האישור הסופי לחשמל הוא שר הביטחון בני גנץ, שהסוגייה הגיעה בסוף הקדנציה אל פתחו, והוא מצידו הציד ויכוח כשהודיע כי בכוונתו לחבר גם כפרים פלסטיניים במקביל אל הישובים היהודים. וכעת, זו אחת הסוגיות הראשונות שעליה הממשלה החדשה תידרש.

"הם מגיעים כמו בונבוניירה שמוגשת עם כבר העטיפה, זה ממש צו אלוף ומחר אפשר לעשות את זה. זה בר ביצוע תוך חודשיים", מסכם אורבך, שצייץ גם בטוויטר: "הכנו את התשתית. עכשיו תורכם". בממשלה, בעיקר בציונות הדתית ובעוצמה יהודית, יצטרכו להחליט אם הם הולכים רק על ההכרה הבסיסית, שמה שנצרך הוא רק הצו - או על הסדרה רחבה יותר עם תוספות, שיכולה לקחת זמן.

יישובים ניר אורבך בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד