כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
נשפטו שלא בפניהם

שני רוסים ואוקראיני אשמים בהפלת מטוס

בית המשפט הרשיע שני רוסים ואוקראיני אחד בהרג 298 בני אדם. הם הורשעו בהפלת מטוס שטס מהולנד למלזיה. את החקירה והמשפט הובילה הולנד, שרוב הנספים בהתרסקות המטוס היו אזרחיה. רוסיה טענה אז כי טילים מסוג זה סופקו בעבר גם לצבא אוקראינה, ועל כן סביר להניח שהוא נורה על ידי צבא אוקראינה

שני רוסים ואוקראיני אשמים בהפלת מטוס
אילוסטרציה צילום: pixabay

שמונה שנים אחרי הפלתו של מטוס הנוסעים המלזי בשמי אוקראינה, בעת שהיה בדרכו מאמסטרדם בירת הולנד לקואלה לומפור שבמלזיה, הרשיע אתמול בית המשפט בהולנד שני אנשי צבא רוסים ואחד אוקראיני, באחריות להפלת המטוס והריגת 298 בני האדם שהיו עליו.

את החקירה והמשפט הובילה הולנד, שרוב הנספים בהתרסקות המטוס היו אזרחיה. לפני שלוש שנים מסרה התביעה ההולנדית כי מסקנות החקירה מצביעות על איגור גירקין, סרגיי דובינסקי, אולג פולאטוב וליאוניד קרצ'נקו, כאחראים לאסון. שלושת הראשונים הם רוסים, והרביעי כאמור אוקראיני.

עוד נמסר באותה העת, כי שמותיהם של הארבעה עלו בשיחות טלפון שיורטו על ידי ארגוני מודיעין ברחבי העולם, בהקשר של העברת הטיל מרוסיה לאוקראינה. עם זאת, החוקרים לא ידעו לומר מי ירה את הטיל בפועל, ולא ברור אם המטרה היתה להפיל מטוס צבאי או אזרחי.

על פי ההודעה, הארבעה קיבלו את הטיל בבסיס של הבריגדה ה-53 בצבא רוסיה בעיר קורסק, והובילו אותו כל הדרך עד למזרח אוקראינה, כשהם מנצלים את העובדה שבאותם ימים כבר היה חבל הארץ המזרחי של אוקראינה מצוי בשליטת המורדים הפרו רוסים, והגבול בין רוסיה לבין מזרח אוקראינה היה פתוח למעבר חופשי של נשק מכל הסוגים, לצרכי הלחימה של המורדים. הטיל שנורה היה מסוג 'באק'.

יש לציין כי ימים אחדים לאחר הפלת המטוס כבר היה ברור כי הוא הופל באמצעות טיל קרקע אויר מתוצרת רוסית. עם זאת, רוסיה טענה אז כי טילים מסוג זה סופקו בעבר גם לצבא אוקראינה, ועל כן סביר להניח שהוא נורה על ידי צבא אוקראינה. יש לציין כי אף אחד מארבעת החשודים לא נעצר, והמשפט נערך בהעדרם. ממשלת רוסיה הבהירה עוד לפני פרסום מסקנות החקירה כי לא תקבל את מסקנות החקירה ולא תסגיר חשודים רוסים לידי התביעה ההולנדית.

אתמול נמסר כאמור ששניים מתוך שלושת הנאשמים הרוסיים וכן הנאשם האוקראיני, הורשעו על ידי בית המשפט ההולנדי ונגזרו נגדם מאסרי עולם, עם זאת, הם לא צפויים לרצות את עונשם בקרוב, משום שרוסיה לא מתכוונת להסגיר אותם, לפחות כל עוד הנשיא הנוכחי מושל בה ביד ברזל.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ולדימיר זלנסקי מטוס התרסק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד