י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
היסטוריה של שלום

תקדים: מדינה שיעית ראשונה מודיעה על פתיחת שגרירות בישראל

הפרלמנט האזרבייג'ני אישר את פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל, בתל-אביב. זו תהיה השגרירות הראשונה בישראל של מדינה שבה הרוב והשלטון הם שיעים | רה"מ לפיד:"מברך על החלטת הפרלמנט של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל. אזרבייג'ן היא שותפה חשובה של ישראל"

תקדים: מדינה שיעית ראשונה מודיעה על פתיחת שגרירות בישראל
אזרבייג'ן צילום: Pixabay

היום קיבל הפרלמנט האזרבייג'ני החלטה היסטורית על פתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל, בתל-אביב. זו תהיה השגרירות הראשונה בישראל של מדינה שבה הרוב והשלטון הם שיעים.

ראש הממשלה יאיר לפיד בירך על ההחלטה: "אני מברך על החלטת הפרלמנט של אזרבייג'ן לפתוח שגרירות בישראל. אזרבייג'ן היא שותפה חשובה של ישראל ובית לאחת הקהילות היהודיות הגדולות בעולם המוסלמי".

עוד אמר לפיד: "ההחלטה לפתוח שגרירות משקפת את עומק היחסים בין המדינות. מהלך זה הוא פרי מאמצי ממשלת ישראל לבנות גשרים מדיניים איתנים עם העולם המוסלמי. אני רוצה להודות לנשיא אילהאם עלייב ולברך את העם האזרי שיזכה להיות מיוצג לראשונה כעת במדינת ישראל".

המהלך מגיע אחרי 30 שנות יחסים חמים כאשר כעת אזרבייג'ן החליטה לפתוח שגרירות בישראל. ארזט נאג'ייב, חבר בקבוצת הידידות הפרלמנטרית בין שתי המדינות אמר: "ישראל היא השותפה שלנו בחשיבות אסטרטגית, מדינית, צבאית, כלכלית ותרבותית-רוחנית".

דגל אזרבייג'ן

לפני כחודש ביקר שר הביטחון הישראלי בני גנץ באזרבייג'ן, ונפגש עם הנשיא אילהאם אלייב ועם שר ההגנה זאקיר חסאנוב. לפניו ביקר השנה במדינה השר עודד פורר, שר החקלאות, ושר האוצר אביגדור ליברמן.

אזרבייג'ן הכירזה על עצמאותה מבריה"מ באוקטובר 1991, וכעבור זמן קצר קיבלה את הכרת ישראל. כעבור חצי שנה מהקמתה, כבר היו בינה לבין ישראל יחסים דיפלומטיים והוקם בסיס של המוסד במדינה. מאז 1993, מחזיקה ישראל שגרירות בבאקו, בירת אזרבייג'ן. ישראל מספקת לאזרבייג'ן כלי טיס, טנקים, תותחים וכלי הגנה שונים. אחת הסיבות לכך היא האויב המשותף לשתי המדינות: איראן, בה גובלת אזרבייג'ן מדרום ורואה בה איום קיומי.

באזרבייג'ן מתקיימים חיים יהודיים, והקהילה היהודית בה עתיקה במיוחד וכוללת לפי ההערכות בין 16,000-30,000 אנשים, שרבים מהם מתרכזים בבירה באקו.

רומן גורביץ' יליד באקו בירת אזרבייג'ן, שגריר כבוד של הסוכנות היהודית באזרבייג'ן בתגובה לפתיחת השגרירות של אזרייבג'ן בישראל: "פתיחת השגריר זה צעד חשוב למדינת ישראל ורפובליקה של אזרבייג'ן. זה חיזוק לברית אטסטרגית וחשובה בין ישראל לאזרייבג'ן והמשכיות של יחסים חמים בין עם האזרי לעם היהודי. כיליד אזרבייג'ן , חשוב לי לציין שבמדינה הזאת לא הייתה אף פעם אנטישמיות ובמשך דורות ומאות שנים , היו יחסים של כבוד וידידות בין אזרים לקהילה היהודית".

ראש הממשלה יאיר לפיד אזרבייג’ן שגרירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד