א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

פלסטיני פרץ עם טרקטור אל בסיס צה"ל - ונורה למוות

פלסטיני פרץ אל בסיס צה"ל, פגע בכלי רכב - ונורה למוות • האירוע מצטרף לשורה של תקריות לאומניות בחודש האחרון

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל



ניסיון לפיגוע? פלסטיני פרץ הערב (ה) אל תוך בסיס צבאי סמוך לא-רם, דרומית מזרחית לרמאללה, כשהוא נוהג בטרקטור. לאחר שפגע בכלי רכב צבאיים שהיו במקום, קצין וחייל פתחו לעברו בירי. הפלסטיני נפגע באורח אנוש והועבר לטיפול רפואי, שם נקבע מותו.

במהלך האירוע, חייל צה"ל נפגע קל. כוחות צבאיים הוקפצו למקום ונפתחה חקירה.

יוסף אל-רדיידה בן 30 מבית חנינא, המחבל שנורה למוות, הוא אחיו של מרעי אל-רדיידה, המחבל שביצע גם הוא פיגוע דריסה באמצעות טרקטור סמוך לקניון מלחה בירושלים, בט' אדר ב' תשס"ט, בו פצע שני שוטרים שנסעו בניידת ונורה למוות.

גורמים פלסטינים טוענים כי קודם לביצוע הפיגוע הערב בבסיס צפונית לירושלים, הגיע צו הריסה לבית משפחתו של המחבל יונס רדיידה בשכונת בית חנינא בצפון ירושלים.

מתחקיר האירוע עולה כי סמוך לשעה 19:00 הגיע המחבל כשהוא נוהג בטרקטור לכיוון מחנה רמה הסמוך לכפר א-רם. הטרקטור התקרב לשער הכניסה למחנה והשומר מגדוד קרן יצא אליו על מנת לבדוק אותו. בשלב הזה שעט נהג הטרקטור לעבר החייל וניסה לדרוס אותו.

"החייל קפץ ברגע האחרון הצדה והמחבל לא ויתר. הוא הסתובב וניסה שוב ושוב לדרוס את החייל שבינתיים זינק לבוטקה שבשער", סיפר קצין בכיר באוגדת איו"ש. "בשלב הזה המחבל דהר לעבר העמדה והעיף אותה באמצעות הכף מספר מטרים קדימה כשהחייל בתוכה. בעקבות כך הנשק של החייל הועף, מכשיר הקשר התפרק והחייל נפצע קל ברגלו. מה שמנע מהמחבל להמשיך ולפגוע בחייל זה עמוד בטון שהוצב בסמוך לכניסה".

המחבל המשיך ושעט 150 מטרים לתוך הבסיס כשהוא פורץ בעוצמה את השער, פוגע באחד מכלי הרכב של הגדוד ובהמשך גם בג'יפ ממוגן. שני לוחמים ששמעו את הרעשים זיהו מהר שמדובר בפיגוע פח"עי, פתחו לעברו באש ונטרלו אותו".

"לא הייתה לנו התרעה מיוחדת" אמר הקצין, "אך רצף האירועים האחרונים באוגדה בהחלט חידד אותנו". לדברי הבכיר הצבאי, אין הסבר ברור לרצף האירועים בגזרה בשבועות האחרונים, גם אם אין ביניהם חוט מקשר. "מבחינתנו זה משנה את תמונת המצב ואנו רואים את התקופה האחרונה בחומרה רבה, ונערכים לקשת רחבה של אירועים".

על פי ההערכות, המחבל לא פעל בשליחות ארגון טרור כזה או אחר, אלא פעל עצמאית, מה שהקשה על נסיונות הסיכול של מערכת הביטחון. "נוצרה מוטיבציה ואווירה לרצוח יהודים ואנחנו צריכים להיערך למקרים דומים. הקושי הוא ששוב מדובר בתרחיש המפגע הבודד. אדם שקם בבוקר, לא משתף אף אחד - והולך לרצוח יהודים".

מספר פיגועים אירעו בחודש האחרון: לפני שבוע חדרו פלסטינים לברוש הבקעה, שם רצחו את אלוף משנה במילואים שריה עופר. נעצרו 2 חשודים בני 18-21 מהכפר דיר סאמת שבאזור חברון שהודו בביצוע הרצח.

שבוע לפני כן, אותרה מנהרת טרור ליד קיבוץ עין השלושה באורך 1.7 קילומטרים, שנחפרה על ידי פלסטינים מעזה אל תוך שטח ישראל. מדובר באחת המנהרות הארוכות והגדולות שאותרו לאורך גבול עזה-ישראל, ואשר נועדה, ככל הנראה, על מנת להוציא פיגוע או חטיפה.

לפני שבועיים, הילדה נועם גליק ששיחקה בחצר ביתה בישוב פסגות נפגעה ע"י מחבל, ופונתה לביה"ח. למחרת, פירסמה 'אל קודס' סרטון בו נראים כוחות צה"ל עוצרים את האחים עלאא ופארס עדווי, בני 25 ו-26 בעיירה אל בירה הסמוכה לרמאללה, שממנה יצא על פי החשד המחבל.

בפיגוע לפני כשלושה שבועות ליד מערת המכפלה, נרצח לוחם גבעתי, גבריאל (גל) קובי הי"ד בן 20, מירי צלף, פונה לבית החולים שם נקבע מותו על שולחן הניתוחים.

צילום: דובר צה"ל





טרקטור פלסטיני פיגוע פריצה בסיס צהל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד