ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024

ברגע האחרון: הועלתה תקרת החוב בארה"ב

מימון הממשלה הפדרלית ימשך עד 15 בינואר, ותקרת החוב תעלה עד 7 בפברואר • S&P: ההשבתה חוללה נזק של 24 מיליארד דולר

  • י"ג חשון התשע"ד
אובמה. צילום: פלאש 90
אובמה. צילום: פלאש 90

במפלה כבדה למפלגה הרפובליקאית, הצביעו לפנות בוקר (ה') הסנאט ובית-הנבחרים בוושינגטון להרים את תקרת החוב של ארה"ב ולסיים את השבתת הממשל, שיזם פלג מסיבת התה של המפלגה במאמץ לחבל באג'נדה של הבית הלבן.

על פי הצעת החוק שקיבלו שני בתי הקונגרס, ושנשיא ארה"ב ברק אובמה חתם עליה הבוקר, יחודש מיד המימון לכל סוכנויות הממשל ברמתה של שנת הכספים 2013 עד 15 בינואר 2014. תקרת החוב תורם עד 7 בפברואר. במילים אחרות: השבתת הממשל מסתיימת היום ומשרד האוצר יוכל ליטול הלוואות כנדרש בארבעה וחצי החודשים הקרובים. הממשל הורה לעובדים פדרליים להתייצב היום במקומות העבודה שלהם.

וכך, שעות ספורות לפני חדלות פרעון פוטנציאלית, בא לסיום משבר תחיקתי ופיסקלי ששיתק את ארה"ב והכתים את המוניטין שלה, אם כי ייתכן שמדובר בהפוגה זמנית בלבד, ושהמשבר ייתחדש בתחילת 2014.

מכל מקום, בשלב זה לפחות, המיזם הרפובליקאי לבטל, או לפחות לסרס, את חוק הרפורמות בשירותי הבריאות, 'אובמה קייר', קרס בלי להניב אפילו פרי אחד ליוזמיו. הטקטיקה שנקטו הרפובליקאים להשגת המטרה - איום להפיל את ארה"ב לתהום של חדלות פרעון, ושלילת מימון מרוב גופי הממשל כדי לשתקם - הנחילה להם מפלה צורבת וגרמה להידרדרותם בסקרים.

אך את ההפסד הגדול ביותר ספגה כלכלת ארה"ב. חברת הדירוג S&P דיווחה אמש, כי ההשבתה חוללה נזק של 24 מיליארד דולר למשק האמריקאי וגילחה לפחות 0.6% מהתוצר ברבעון הרביעי של 2013. הסוכנות תיקנה את תחזית הצמיחה שלה לרבעון הרביעי מ-3% לכ-2%. מאות אלפי עובדים ממשלתיים הובטלו ולרבבות עסקים שתלויים בממשל נגרמו הפסדים. אמון המשקיעים באג"ח של האוצר האמריקאי נשחק ועלות גיוס החובות עלתה, לפחות בטווח הקצר. סוכנות הדירוג פיץ' איימה להוריד את דירוג האשראי של ארה"ב. המכה המכאיבה הזו היא, כמובן, גול עצמי.

אבל למרות תבוסתם בקונגרס ובדעת הקהל, נראה שהרפובליקאים, או, יותר נכון, הארכי-שמרנים ביניהם, לא למדו את הלקח. פלג מסיבת התה במפלגה הרפובליקאית, שהגה והניע את הטקטיקה להשבית את הממשל ולנפנף באיום של חדלות פרעון, אינו חושב לוותר ומחוקקים שמזוהים עם פלג זה הכריזו אמש שבדעתם לחדש את המאבק כאשר סוגיית מימון הממשל תעלה שוב באמצע ינואר, ואולי להמשיכו עד תחילת פברואר, כאשר יגיע הזמן להרים שוב את תקרת החוב. "אנחנו ממתינים לסיבוב השני; אנו עומדים להתחיל הכל מחדש", אמר מחוקק רפובליקאי, ג'ון פלמינג, שנמנה עם פלג מסיבת התה.

וג'ון ביינר, יו"ר בית-הנבחרים, ששיתף פעולה עם מחוקקי מסיבת התה, אמר אמש: "ניהלנו מאבק טוב. פשוט לא ניצחנו".

אובמה אמר בנאום קצר בחדר העיתונות בבית הלבן, בעקבות ההצבעה בסנאט: "הלילה הגיעו הדמוקרטים והרפובליקאים בקונגרס להסכם לחדש את פעילות הממשל ולהסיר את האיום של חדלות פרעון מעל הכלכלה".

"אנו צריכים להיגמל מההרגל של משילות באמצעות משברים", אמר הנשיא. הוא קרא לקונגרס להתקדם לא רק במו"מ על תקציב חדש, אלא גם בפעילות תחיקתית אחרת, לרבות שינויים בחוקי הגירה.

הוא הוסיף: "ניתנה לנו עתה הזדמנות להתמקד בגיבוש תקציב סביר שיהיה אחראי, הוגן ושיסייע לאזרחים החרוצים ברחבי הארץ הזו".

דפוסי ההצבעה בסנאט ובבית-הנבחרים מצביעים על שסע ברור במפלגה הרפובליקאית בין מתונים לקיצונים. בסנאט, 81 סנטורים הצביעו בעד הצעת החוק להרמתה של תקרת החוב וביטול השבתת הממשל: כל 55 המחוקקים הדמוקרטים (לרבות שני עצמאים שמצביעים יחד עם הדמוקרטים) ו-26 רפובליקאים. 18 סנטורים רפובליקאים הצביעו נגד. בבית-הנבחרים, 285 צירים הצביעו בעד: 198 דמוקרטים ו-87 רפובליקאים. 144, כולם רפובליקאים, הצביעו נגד.

שדר הרדיו ראש לימבו, שופר הימין הרפובליקאי הקיצוני, אמר אתמול, כי המפלגה הרפובליקאית שוב "אינה רלוונטית", וכי ממסד המפלגה אחראי ל"אחד מהאסונות הפוליטיים הגדולים ביותר שראיתי בימי חיי".

הטעות הבסיסית של מחוקקי מסיבת התה היתה אמונה, שאובמה יתקפל לנוכח איומיהם להשבית את הממשל ולהצביע נגד הרמתה של תקרת החוב, בדיוק כפי שהוא התקפל ב-2011, כאשר מחוקקי הימין השמיעו איום דומה. אז נכנע אובמה, הסכים לקיצוצי מס ולקיצוץ רוחבי בהוצאות הממשל (סיקווסטר), כפי שדרשו הרפובליקאים, ובלבד שלא תיפגע יכולת האוצר לגייס חובות.

לא רק רפובליקאים סברו כך. הקומיקאי סטיבן קולבר, מקומדי סנטראל, התבדח לפני כמה שבועות שאובמה זקוק להשתלת אברים זכריים מסוימים כדי לחזק את כושר העמידה שלו ונחישות החלטתו.
בניגוד לציפיות, אובמה לא התכופף. עוזריו סיפרו, שהוא הבין ששגה ב-2011, ושהוא מבין שאסור להיכנע לסחטנות של ביריונים. במשך השבועות האחרונים הוא חזר ואמר, כי הוא אינו מוכן לנהל מו"מ תחת איום לדירדור את ארה"ב לחדלות פרעון, ובשעה שהממשל האמריקאי משותק. "אני מוכן לדבר על כל דבר, אך לא תחת איומים", הוא הכריז, ולא חזר בו.

דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, אמר אמש, כי בכל העימות המר בין הרפובליקאים לבית הלבן, איש לא יצא מנצח. אבל, האמת היא, שאובמה יצא וידו על העליונה. הוא קיבל כל מה שרצה לקבל: הרמתה של תקרת החוב, המשך מימון פעילות הממשל וכל זאת בלי שום תנאי, ובלי שנגרעה אפילו שערה אחת מהבייבי שלו, 'אובמה קייר'.

הרפובליקאים בבית-הנבחרים, למורת רוחם של רוב הרפובליקאים בסנאט, הצביעו כ-40 פעמים על הפסקת המימון ל'אובמה קייר', וכל פעם הושלכה הצעת החוק שלהם לפח האשפה של הסנט שבשליטת הדמוקרטים. השאלה הגדולה היא, האם הם ינסו לחזור על הספקטאקל הזה בעוד כמה חודשים.
אובמה חוב ארה''ב הצבעה רפובליקנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד